Informatie over reizen met de OV-chipkaart Versie 1.0 Juli 2014 communicatie@translink.nl
Inhoud van deze presentatie Hoofdstuk 1: Wat is een OV-chipkaart? Hoofdstuk 2: Op reis met de OV-chipkaart Hoofdstuk 3: Kosten van reizen met de OV-chipkaart Hoofdstuk 4: Algemene vragen Hoofdstuk 5: Informatie van vervoerders
Hoofdstuk 1 Wat is een OV-chipkaart? Eén kaart voor het openbaar vervoer Voor reizen in heel Nederland Met de bus, trein, tram en metro (waterbus & ferry) Op de kaart staat altijd dit logo: Het logo is roze, zwart of wit
Welke soorten kaarten zijn er? De anonieme OV-chipkaart Over de kaart: De kaart heeft geen pasfoto Je naam staat niet op de kaart Je kan de kaart aan iemand uitlenen Gebruik de kaart voor: Reizen op saldo* Online overzicht van je reisgegevens * Saldo is het geld dat jij op de kaart zet om jouw reizen te betalen
Welke soorten kaarten zijn er? De persoonlijke OV-chipkaart Over de kaart: Je pasfoto staat op de kaart Je naam staat op de kaart Je geboortedatum staat op de kaart Je kunt de kaart dus niet aan iemand uitlenen Gebruik de kaart: Om er een abonnement op te zetten Om te reizen op saldo Met automatisch opladen Voor een online overzicht van je reisgegevens
Heb je geen OV-chipkaart? Koop een los, wegwerp kaartje Over de kaart: Er staat geen pasfoto of naam op de kaart Kijk op het kaartje wat je er mee kunt doen Bijvoorbeeld: Eén enkele reis Eén dagretour Eén hele dag als dagkaart Let op: je moet wel in- en uitchecken!
Waar koop je een OV-chipkaart? Een anonieme kaart koop je bij: De supermarkt, boekwinkel of tabakswinkel De verkoopautomaat op het station De balie van het OV-bedrijf De persoonlijke kaart: Vraag je aan met een formulier Dat formulier vind je op internet of bij de balie van een OV-bedrijf Let op: hiervoor heb je een pasfoto nodig! Een los kaartje: Koop je op het trein-, tram-, metro- of busstation Bij de trambestuurder of buschauffeur
Wat kost de OV-chipkaart? De adviesprijs van een anonieme en persoonlijke OV-chipkaart is € 7,50 Maar: OV-bedrijven beslissen zelf welke prijs zij vragen Kijk voor de actuele prijs bij het OV-bedrijf De anonieme en persoonlijke OV-chipkaart zijn maximaal 5 jaar geldig Let op: Als je meer dan 3x per jaar reist dan is de OV-chipkaart voordeliger dan losse kaartjes
Wat kun je met de OV-chipkaart? Reizen op saldo met alle vervoerders in Nederland Reizen met reisproducten zoals: Maand- en jaarabonnement Trein-, tram-, metro- en bus abonnementen Dagkaart, enkele reis, retourtjes
De OV-begeleiderskaarten Over de kaart: De OV-begeleiderskaart gebruik je voor je begeleider Alleen als je niet zelfstandig kunt reizen Dit is geen OV-chipkaart. Het is een toegangspas om de poortjes te openen Je begeleider reist gratis Meer info over de begeleiderskaart: www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/informatie/reizen-met-een-functiebeperking/de-ov-begeleiderskaart.html
Meer informatie? Oefenen? Meer informatie? Ga met iemand naar een station om te oefenen Meer info op: www.uitlegovchipkaart.nl Meer informatie? Kijk op www.ov-chipkaart.nl
Hoofdstuk 2 Op reis met de OV-chipkaart Zorg voor genoeg geld op je kaart (opladen) als je geen abonnement hebt Dan kun je jouw reis met je OV-chipkaart betalen De OV-chipkaart houdt bij hoeveel je moet betalen Daarom moet je inchecken en uitchecken In hoofdstuk 3 van deze presentatie zie je hoe je geld op je kaart kunt zetten (opladen).
Verschillende kaartlezers Inchecken & uitchecken
Hoe werkt inchecken? Inchecken is niet overal hetzelfde: 1/3 Inchecken is niet overal hetzelfde: Inchecken bij bus en tram: in het voertuig bij de deur Inchecken bij metro en trein: op het perron of in het station
Hoe werkt inchecken? 2/3 Ga naar een kaartlezer Die herken je aan dit logo: Pak je OV-chipkaart en houd die stil tegen de kaartlezer aan Als je bent ingecheckt, hoor je 1 piepje en zie je een groen lampje Op het scherm staat ‘goede reis’ of ‘incheck ok’ of ‘in ok’
Hoe werkt inchecken? 3/3 Als je incheckt, schrijft de kaart een bedrag af. Dat heet het ‘instaptarief’. Dit is omdat de kaartlezer nog niet weet hoe ver je gaat reizen. Als je uitcheckt, berekent de kaartlezer hoe ver je hebt gereisd en wat de kosten zijn Je betaalt alleen de werkelijk gemaakte kosten
Wat als het inchecken fout gaat? Dat kan iedereen gebeuren! Je ziet een rood lampje en je hoort een alarmtoon Waarom kan het mis gaan met inchecken? Misschien staat er te weinig geld op je kaart Of er zitten meer kaarten in je portemonnee, waardoor je OV-chipkaart niet goed werkt Of er is een storing in het OV-chipkaartsysteem Of er is iets mis met je kaart, spreek een medewerker van het vervoerbedrijf aan of ga naar de balie
Hoe werkt uitchecken? Het uitchecken is ook niet overal hetzelfde Uitchecken bij bus en tram: in het voertuig bij de deur Uitchecken bij metro en trein: op het perron of in het station
Hoe werkt uitchecken? Ga naar een kaartlezer. Die herken je aan dit logo: Pak je OV-chipkaart en houd die stil tegen de kaartlezer aan Bij uitchecken hoor je 2 piepjes Je ziet op de kaartlezer hoeveel de reis kostte en hoeveel geld er nog op jouw kaart staat. Goed opletten, dit gaat best snel! Check altijd uit, want als je dit vergeet, betaal je het instaptarief. Dat is vaak duurder dan je rit. Zonde van je geld! Check altijd uit in hetzelfde voertuig waar je bent ingestapt (bus, tram) en bij dezelfde vervoerder (trein)
Overstappen naar een andere bus of tram Als je voor een reis verschillende bussen of trams nodig hebt, dan moet je overstappen Elke keer dat je overstapt moet je eerst uitchecken en dan opnieuw inchecken Als je dan opnieuw incheckt staat op de kaartlezer ‘overstap ok’
Overstappen naar een andere trein of metro Soms moet je tijdens een reis overstappen op een andere trein of metro Als je op een andere trein/tram van dezelfde vervoerder stapt, hoef je niet opnieuw in en uit te checken Er zijn meerdere treinen, bijvoorbeeld van NS, Connexxion, Arriva, Syntus en Veolia Als je overstapt op een andere vervoerder, moet je eerst uitchecken en opnieuw inchecken
Hoofdstuk 3 Kosten van reizen met de OV-chipkaart Om te reizen moet er geld op je OV-chipkaart staan Voor de tram, bus en metro is het handig dat er 4 euro op de kaart staat Voor reizen met de trein moet er minstens 20 euro op de kaart staan Als je een NS-abonnement hebt moet er minstens 10 euro op de kaart staan Zorg voor genoeg geld op je kaart!
Hoeveel geld staat er op je OV-chipkaart? Dat kun je altijd zien bij het uitchecken Je kunt ook kijken bij een kaartautomaat van de vervoerder Of vraag het bij de balie van het vervoersbedrijf Ook op de gele automaten bij de supermarkt of boekwinkel kun je jouw saldo bekijken Kijk op je account ‘Mijn OV-chipkaart’ op www.ov-chipkaart.nl
Verschillende automaten
Hoe zet je geld op je OV-chipkaart? Geld op je kaart zetten heet opladen Dat kan op verschillende manieren: Bij de gele automaat Bij een kaartautomaat van de vervoerder Via internet: www.ov-chipkaart.nl/opladen Automatisch opladen: www.ov-chipkaart.nl/automatischopladen
Opladen bij de oplaadautomaat 1/3 Niet alle automaten zien er hetzelfde uit Hiernaast zie je een gele automaat die je vaak tegenkomt Op het scherm zitten 6 knoppen Hier kun je lezen wat je moet doen Kies voor: opladen saldo
Opladen bij de oplaadautomaat 2/3 Steek je OV-chipkaart in de kaartlezer onder het logo van de OV-chipkaart (links onderin) De automaat leest de informatie op jouw kaart Op het scherm zie je hoeveel geld er op je kaart staat Je wilt geld op jouw OV-chipkaart zetten. Druk op de knop ‘opladen’. Je ziet verschillende bedragen 5E betekent 5 euro en 50E betekent 50 euro Je kunt kiezen tussen 5, 10, 20, 30 en 50 euro
Opladen bij de oplaadautomaat 3/3 Kies nu het bedrag waarmee je jouw kaart wilt opladen Nu moet je betalen. Dit kan alleen met je pinpas Gebruik de pinpaslezer rechts onderin de automaat De automaat leest de gegevens op je pinpas Volg de instructies Het opladen is klaar!
Opladen bij de NS-kaartautomaat 1/2 Deze automaat staat op elk treinstation Op het startscherm zie je verschillende keuzes Hou je OV-chipkaart voor de kaartlezer rechtsonder naast het scherm De NS kaartautomaat leest de informatie op jouw kaart Linksboven zie je de knop ‘opladen saldo’ Rechtsboven zie je hoeveel geld er nu op je kaart staat
Opladen bij de NS-kaartautomaat 2/2 Druk op de knop ‘opladen saldo’ Je ziet een lijst met bedragen Kies het bedrag dat je wilt opladen Nu moet je betalen Meestal moet je betalen met een pinpas Soms is er een automaat waar je met munten of credit card kunt betalen Klik op de knop ‘pinpas’ om te pinnen Na het betalen knippert het scherm. Dat is geen storing. Er staat ‘hou de kaart opnieuw voor de kaartlezer’. Als je dat doet wordt het geld op je OV-chipkaart gezet
Opladen via internet Opladen via internet kan op de website van de OV-chipkaart: www.ov-chipkaart.nl/opladen
Automatisch opladen Kun je aanvragen op www.ov-chipkaart.nl of met een formulier Kan alleen met een persoonlijke OV-chipkaart Bij de aanvraag geef je aan met welk bedrag het saldo automatisch aangevuld mag worden (10, 20 of 50 euro) Is het saldo op je kaart te laag om te reizen, dan wordt dit bedrag op je kaart gezet Daarna wordt het bedrag van je bankrekening afgeschreven Zo heb je altijd voldoende saldo om met het OV te reizen Kijk op: www.ov-chipkaart.nl/automatischopladen
Kosten van reizen met bus, tram of metro 1/2 Als je incheckt, schrijft de OV-chipkaart 4 euro af. Dat heet het ‘instaptarief’. Dat is omdat de kaartlezer nog niet weet hoe ver je gaat reizen. Als je uitcheckt, berekent de kaartlezer hoe ver je hebt gereisd Als je hebt gereisd, bijvoorbeeld voor 1 euro, zet hij weer 3 euro terug op je OV-chipkaart
Kosten van reizen met bus, tram of metro 2/2 Staat er minder dan 0 euro op je OV-chipkaart? Dan moet je hem opladen. Anders kun je met deze kaart een volgende keer niet reizen.
Kosten van reizen met de trein 1/2 Als je incheckt om te reizen met de trein, schrijft de kaartlezer 20 euro af. Dat heet het ‘instaptarief’. Dit gebeurt omdat de kaartlezer nog niet weet hoe ver je gaat reizen. Als je incheckt met een abonnement dan is het instaptarief 10 euro Als je uitcheckt, berekent de kaartlezer hoe ver je hebt gereisd. Als je hebt gereisd, bijvoorbeeld voor 8 euro, zet de kaartlezer weer 12 euro terug op je OV-chipkaart.
Kosten van reizen met de trein 2/2 Staat er minder dan 20 euro op jouw OV-chipkaart? Dan moet je je kaart opladen Anders kun je met deze kaart een volgende keer niet meer reizen met de trein
Meer informatie? Oefenen? Vragen? Kijk op: www.steffie.nl Ga naar de balie van je vervoerder Of kijk op: www.ov-chipkaart.nl
Hoofdstuk 4 Algemene vragen
Vraag 1 Wat doe ik als ik mijn OV-chipkaart kwijt ben? Ben jij jouw persoonlijke OV-chipkaart kwijt? Dan moet die kaart worden geblokkeerd. Anders kan iemand anders met jouw kaart reizen. Bel 0900-0980 (dit kost 50 cent per gesprek). Daar zit iemand om jou te helpen. Ben jij jouw anonieme OV-chipkaart kwijt? Dan hoef je niet te bellen. Je bent het geld dat op de kaart stond kwijt. Je moet een nieuwe OV-chipkaart kopen.
Vraag 2 Hoe vraag je geld terug als je vergeten bent uit te checken? Heb je niet uitgecheckt? Dan heb je meestal te veel betaald. Je kunt te veel betaald saldo terug vragen. Hoe dan? Er zijn verschillende manieren om geld terug te vragen. De OV-bedrijven beslissen hoe dat werkt. Voor vragen kun je contact opnemen met het OV-bedrijf waarmee je hebt gereisd.
Vraag 3 Hoe kan ik zien welke reizen en kosten ik heb gemaakt? Dat kan met een anonieme en persoonlijke OV-chipkaart Je kunt je registeren rechtsboven op de website, bij ‘mijn ov-chipkaart’ Bij alle automaten kun je de kosten van de laatste paar reizen zien www.ov-chipkaart.nl
Vraag 4 Wat als je OV-chipkaart niet werkt? Dat kan verschillende oorzaken hebben Check eerst of er genoeg geld op je kaart staat Is er een andere oorzaak? Ga dan naar de balie van je OV-bedrijf. Een medewerker vertelt dan wat je moet doen.
Andere vragen? Je kunt je vraag stellen via www.ov-chipkaart.nl/contact Of bel naar de Klantenservice OV-chipkaart: 0900-0980. Dit kost 50 cent per gesprek. Klantenservice is bereikbaar: Op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur Op zaterdag en zondag van 10.00 tot 16.00 uur
Hoofdstuk 5 Informatie van de vervoerders In Nederland zijn verschillende bedrijven verantwoordelijk voor het Openbaar Vervoer Er zijn 10 vervoersbedrijven Soms zijn er verschillen tussen vervoerders in producten, prijzen en automaten
Websites van de vervoerders www.arriva.nl www.connexxion.nl www.ebs-ov.nl www.gvb.nl www.htm.nl www.ns.nl www.qbuzz.nl www.ret.nl www.syntus.nl www.veolia-transport.nl
Vervoerder Arriva Klantenservice 0900 – 202 2022 (lokaal tarief 0,02 cent per minuut) Of schrijf naar: Arriva Nederland Afdeling Klantenservice Postbus 626 8440 AP Heerenveen www.arriva.nl
Vervoerder Connexxion Nieuw apparaat o.a. in de bus, winkels, bibliotheken en Breaxx winkels van Connexxion Hier kun je jouw producten en saldo ophalen Dat zijn je bestellingen die je via de website van Connexxion hebt gekocht
Vervoerder Connexxion Vragen? Bel Klantenservice: 0900 266 63 99 (lokaal tarief) ma-vr 8.00 - 19.00 uur Of kijk op: www.connexxion.nl/klantenservice
Vervoerder EBS De kaartlezer: Het afhaalapparaat: Hangt in alle bussen, je kunt hier saldo en producten die je via internet hebt gekocht ophalen
Vervoerder EBS Tarief Standaard tarief per kilometer in Waterland 13,5 cent Tarief per kilometer met Bizznliners naar Amsterdam West of Zuidoost 17,7 cent Vragen? Informeer bij de balies bij de stations van Edam, Purmerend en Amsterdam Centraal Of kijk op: www.ebs.nl
Vervoerder GVB Verschillende verkoopautomaten
Vervoerder GVB Verschil verkoopautomaten Alleen bij de gele automaat Kun je producten die je via de webshop of Klantenservice GVB hebt gekocht op je OV-chipkaart zetten Zet je gratis en eenmalig het product ‘Nachtbus saldo’ op je ov-chipkaart. Dan kun je met je OV-chipkaart met de nachtbus reizen. Alleen bij de grijze automaat Kun je een fietssupplement kopen zodat je fiets in de metro mee kan
Vervoerder GVB Verschil verkoopautomaten Bij de gele automaat kun je producten die je via de webshop of Klantenservice GVB hebt gekocht op je OV-chipkaart zetten Bij de grijze automaten kan dit niet Via www.gvb.nl/adresvinder kun je alle locaties vinden waar een verkoopautomaat staat. Vanaf de zomer van 2014 kun je bij een aantal winkels ook contant betalen.
Vervoerder GVB Bekijk ook het filmpje ‘zo werkt de OV-chipkaart’: youtu.be/wVx638UD6SY Vragen? Bel Klantenservice: 0900 8011 (2,7cent per min., max. 9,4 cent plus belkosten) Bereikbaar van maandag tot en met zaterdag 9.00-19.00 uur Of kijk op: www.gvb.nl
Vervoerder HTM Servicepunten Den Haag, Hollands Spoor Maandag tot en met vrijdag: 7.30 - 19.30 uur Zaterdag en zondag: 9.30 - 17.30 uur Den Haag, Centraal Station OV-servicewinkel Maandag tot en met zondag 7.30 - 203.00 uur Zoetermeer Centrum-West Maandag tot en met zaterdag: 7.30 - 17.30 uur Zondag gesloten
Vervoerder HTM Vergeten uit te checken? Of een storing? Dan kan het zijn dat je teveel hebt betaald. Lees hier hoe je geld terug kan vragen: www.htm.nl/klantenservice/geld-terugvragen/ Andere Vragen? Bel met klantenservice 0900-4864636 Elke werkdag van 7.00-19.00 uur, lokaal tarief Of kijk op: www.htm.nl Het webadres is eigenlijk www.nsinternational.nl
Vervoerder NS Twee kaartautomaten 1. Bovenaan een blauw bord met NS-logo Voor het kopen van losse kaartjes kopen en Om alles voor je OV-chipkaart regelen 2. Bovenaan een geel bord met OV-chipkaarthouders Voor saldo laden en Om bestellingen voor uw OV-chipkaart op te halen
Vervoerder NS Reizen naar het buitenland De OV-chipkaart is alleen in Nederland bruikbaar Voor het maken van een internationale reis koop je een internationaal vervoerbewijs aan voor je hele treinreis. Dat wil zeggen: vanaf je opstapstation in Nederland tot je eindstation in het buitenland. Meer informatie? www.nsinternationaal.nl
Vervoerder NS Meer informatie? Kijk op: www.ns.nl/reizigers/klantenservice Of: www.ns.nl/ovchipkaart NS Klantenservice Telefoonnummer 030 - 751 51 55 (gewoon tarief) Maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 22:00 uur en zaterdag van 09:00 tot 17:00 uur Het webadres is eigenlijk www.nsinternational.nl
Vervoerder Qbuzz Meer informatie? Klantenservice Friesland/Groningen/Drenthe 0900-728 99 65 (€ 0,02 per minuut + kosten voor mobiel) Maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 21.00 uur Zaterdag: van 9.00 uur tot 17.00 uur Zon- en feestdagen: gesloten Of kijk op: www.qbuzz.nl
Vervoerder U-OV - Qbuzz Vragen? U-OV Servicepunt aan de Jaarbeurskant van Utrecht centraal station (naast GWK en tegenover de Kiosk). Openingstijden Maandag tot en met vrijdag 6:30 tot 19:00 uur Zaterdag van 9:00 tot 17:30 uur Zondag van 10:00 tot 17:00 uur Telefoon 0900-5252241. Op werkdagen van 8:00 tot 20:00 uur Het webadres is eigenlijk www.nsinternational.nl
Vervoerder RET Vragen? Klantenservice Telefoon 0900 - 500 60 10 (regulier tarief) Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. Zaterdag, zondag en feestdagen gesloten
Vervoerder RET Of bezoek een van de servicepunten: Op station Rotterdam Centraal, metrostation Rotterdam Beurs of op metro- en busstation Zuidplein Of bezoek de RET Servicewinkel, Laan op Zuid 2: Maandag tot en met donderdag 9.00-17.00 uur Vrijdag 9.00-21.00 uur, zaterdag en zondag gesloten Bekijk hier de filmpjes over de OV-chipkaart: www.ret.nl/service-en-verkoop/ov-chipkaart/werking-ov-chipkaart.html Email: kcc@ret.nl, www.ret.nl Twitter: @RETRotterdam
Vervoerder Syntus Het webadres is eigenlijk www.nsinternational.nl
Vervoerder Syntus Overstappen van de ene naar de andere vervoerder
Vervoerder Syntus Meer weten? Neem contact op met klantenservice: Telefoon 088 - 0331360 (lokaal tarief) of via www.synthus.nl Of kom langs bij een van de informatiepunten. Station Enschede Maandag tot en met vrijdag van 8.00 – 18.00 uur Zaterdag van 9.00 – 17.00 uur, zondag gesloten Station Apeldoorn Maandag tot en met vrijdag van 7.30 – 18.00 uur Zaterdag van 9.45 – 15.00 uur, zondag gesloten
Vervoerder: Veolia Vragen? Bel met klantenservice Telefoon: 088 - 076 11 11 Maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot en met 17.00 uur Of kijk op: www.veolia-transport.nl/nederland/klantenservice/
Toch nog vragen? Je kunt je vraag stellen via www.ovchipkaart.nl/contact Kijk ook op: www.uitlegovchipkaart.nl Of bel naar de Klantenservice OV-chipkaart: 0900-0980. Dit kost 50 cent per gesprek. Klantenservice is bereikbaar: Op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur Op zaterdag en zondag van 10.00 tot 16.00 uur Opmerkingen over deze presentatie? Stuur een email: communicatie@translink.nl