Energieverlies voorkomen Kiezen voor talent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doe jij ook mee? de samenleving dat ben jij,
Advertisements

Ons kijken/denken over armoede beïnvloedt ons handelen.
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Uitslag enquête over online pesten
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Hondenhumor Kattengein Film is voorzien van geluid.
voor iedereen die van zijn hond houdt…
Voorbij & Do Met enkele foto’s van Giovanni.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Men vraagt zich af waarom …??
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Blijf bij mij Jolink.
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
Indien je vóór mij zou sterven,
Les 2 blok 3 Tijdvak ) Nakijken les 1
Presentation Of Learning
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Welkom op onze thema-avond
Weglopen Johanna Kruit.
Interpreteren van data
Turks gedichtje.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Weet je wie ik ben ?.
Wat is een netwerk? Een vaste groep gemeenteleden die elkaar helpt om Jezus te volgen in hun dagelijks leven. Netwerken.
Lied: één en één is twee Tekst en muziek: Lee Ann Vermeulen en Christian Grotenberg Uitgebracht op: Kinderen voor kinderen 28 Uitgevoerd door: Kinderen.
Aan de slag met de BETERapp
CanDo Coaching.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Een onverwacht feest Les 2
Als sterren aan de hemel staan
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Personeelsessie LOKO.
Hoe gaat het verder na Bethel?
Onrecht !!! Vrouw geschopt en aan de haren getrokken voor gsm
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Psychologieles 7 lesweek 7
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Welkom op onze thema-avond
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Hoe Talent herkennen? TALENT TALENT TALENT Waar je echt niet goed in bent? Je stelt activiteiten uit…. Over een grote hobbel…. Dialogen in.
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Duurzame inzetbaarheid
Duurzame inzetbaarheid
Slotconferentie RIS-K Kracht van waarderen
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Transcript van de presentatie:

Energieverlies voorkomen Kiezen voor talent HR Netwerk Vlaamse Overheid

Iedereen heeft Talent!

Ik doe waar ik goed in ben Het levert me energie op Ik voel me gezien en gewaardeerd Ik twijfel aan mijn competentie Het kost me te veel energie Ik voel me niet gezien en gewaardeerd

Ik doe waar ik goed in ben Het levert me energie op Ik voel me gezien en gewaardeerd Ik twijfel aan mijn competentie Het kost me te veel energie Ik voel me niet gezien en gewaardeerd burnout

TALENT Waar je echt niet goed in bent? Je stelt activiteiten uit…. Over een grote hobbel…. Dialogen in het hoofd, storende gedachten, waar je wakker van ligt Als je het dan toch doet ben je opgelucht Het kost enorm veel energie Het laadt je batterijen af TALENT

Denken in termen van output 1. Iedereen in ons gezin krijgt lekker, evenwichtig en gezond voedsel 2. Onze woning is in goede staat, als er een herstelling moet gebeuren dan gebeurt dat 3. Onze financiën zijn op orde, onze facturen worden op tijd betaald 4. Onze kinderen worden begeleid bij hun studies, de voortgang van de studies wordt begeleid 5. Ons gezin is een plek waar verrassingen, uitstappen en reizen deel uitmaken van het plezier 6. In ons gezin heeft ieder genoeg kleren, worden kleren op tijd gewassen en gestreken 7. Als iemand in ons gezin het moeilijk heeft, is er altijd een luisterend oor te vinden 8. Vrienden en familie ervaren voldoende verbinding en contact met ons 9. Onze tuin is onderhouden en is een gezellige plek om te zitten 10. Op geregelde tijd worden bij ons boodschappen gedaan en is onze voorraad aangevuld Scoor elk van deze 10 ouput-elementen, geef jezelf telkens 0, 0,5 en 1 punt Wat is je totaalscore?

Denken in termen van competenties Ik kook gezonde, lekkere en evenwichtige gerechten voor mijn gezin Ik zorg voor het onderhoud en herstel van mijn woning Ik betaal zelf op tijd onze facturen en hou onze financiën bij Ik begeleid mijn kinderen bij hun huiswerk en bewaak de voortgang van hun studies Ik zorg voor attenties, bedenk verrassingen, bereid reizen en uitstappen voor Ik zorg voor nieuwe kleren, voor het wassen en strijken van kleren voor ons gezin Ik ben een luisterend oor en word ook opgezocht als iemand het lastig heeft in mijn gezin Ik zorg voor het onderhouden van de relaties met vrienden en familie Ik onderhoud de tuin, rijd het gras af en maak het tot een gezellige plek Ik doe aankopen en zorg dat in ons huis de voorraad is aangevuld Scoor elk van deze 10 competenties, geef jezelf telkens 0, 0,5 en 1 punt Wat is je totaalscore?

En waar kies jij voor als het van jou afhangt? Denken in termen van competenties Denken in termen van output Ik kook gezonde, lekkere en evenwichtige gerechten voor mijn gezin Ik zorg voor het onderhoud en herstel van onze woning Ik betaal op tijd onze facturen en hou onze financiën bij Ik begeleid mijn kinderen bij hun huiswerk en bewaak de voortgang van hun studies Ik zorg voor attenties, bedenk verrassingen, bereid reizen en uitstappen voor Ik zorg voor nieuwe kleren, voor het wassen en strijken van kleren voor ons gezin Ik ben een luisterend oor en word ook opgezocht als iemand het lastig heeft in mijn gezin Ik zorg voor het onderhouden van de relaties met vrienden en familie Ik onderhoud de tuin, rijd het gras af en maak het tot een gezellige plek Ik doe aankopen en zorg dat in ons huis de voorraad is aangevuld 1. Iedereen in ons gezin krijgt lekker, evenwichtig en gezond voedsel 2. Onze woning is in goede staat, als er een herstelling moet gebeuren dan gebeurt dat 3. Onze financiën zijn op orde, onze facturen worden op tijd betaald 4. Onze kinderen worden begeleid bij hun studies, de voortgang van de studies wordt begeleid 5. Ons gezin is een plek waar verrassingen, uitstappen en reizen deel uitmaken van het plezier 6. In ons gezien heeft ieder genoeg kleren, worden kleren op tijd gewassen en gestrekken 7. Als iemand in ons gezin het moeilijk heeft, is er altijd een luisterend oor te vinden 8. Vrienden en familie ervaren voldoende verbinding en contact met ons 9. Onze tuin is onderhoud en is een gezellige plek om te zitten 10. Op geregelde tijd worden bij ons boodschappen gedaan en is onze voorraad aangevuld En waar kies jij voor als het van jou afhangt? Nadruk op competentiedenken of output denken? Nadruk of het WAT of nadruk op het HOE Nadruk op het TEAM of nadruk op het INDIVIDU

Loyaal aan iedereen maar niet aan jezelf en je eigen gezondheid: Bezige bij: altijd zinvol en nuttig bezig willen zijn Foutenspeurneus: streven naar foutloos werk Ja-zegger: erg gevoelig voor het appél dat anderen op je doen

FASE 1 Geen vuiltje aan de lucht FASE 2 Verwarring door onverwachte reacties FASE 3 Onhandig reageren van twee kanten FASE 4 Het ontstaan van beelden in het hoofd FASE 5 Het verdwijnen van écht contact FASE 6 Dialogen en gedachten die je niet meer kunt stilzetten FASE 7 De fase van de waarheid: het kan alle kanten uit

Het helpende patroon Ver weg van de context waar je vast in zit Warme gesprekken voeren met relevante anderen Contact maken met we je bent en je toekomstdromen Van daaruit een keuze maken wat je in de toekomst wil Losklikken uit de emotionele beklemming

BURNOUT… HET IS LASTIG KIJKEN DOOR TWEE BRILLEN   HET IS LASTIG KIJKEN DOOR TWEE BRILLEN

LINEAIR KIJKEN ALS MOGELIJKE KATALYSATOR VAN BURNOUT   = DENKEN IN TERMEN VAN OORZAAK EN GEVOLG = DENKEN IN TERMEN VAN DADERS EN SLACHTOFFERS = DE ANDER VEROORZAAKT, IK ONDERGA DE KLEM: ALS DE ANDER NIET VERANDERT, KAN IK NIET VOORUIT

CIRCULAIR KIJKEN ALS PREVENTIE ÉN AANPAK VAN BURNOUT   = DENKEN IN TERMEN VAN ONDERLINGE BEÏNVLOEDING = GEEN DADERS, GEEN SLACHTOFFERS = HOE BEÏNVLOEDT DE ANDER MIJ EN IK HEM? WEG UIT DE KLEM = HET (H)ERKENNEN VAN WEDERZIJDSE BEÏNVLOEDING CREËERT NIEUW GEDRAG

CIRCULAIR KIJKEN in gesprek De circulaire vraag: Wat denk jij dat ik over jou denk?

CIRCULAIR KIJKEN in teams Wat doen wij met z’n allen waardoor twee collega’s steeds meer de indruk krijgen dat ze een persoonlijk conflict hebben

AANBEVELING 1 Na het lezen van dit boek kan je nooit meer zeggen dat er iemand thuis zit met een burn out zonder je hier deels mee verantwoordelijk voor te voelen

Als het glas halfleeg is, leg dan het ei op tafel AANBEVELING 2 Als het glas halfleeg is, leg dan het ei op tafel

Een pleidooi voor meer transparant leidinggeven AANBEVELING 3 “We zien het al tien jaar niet meer met hem zitten, maar hebben hem dat nooit echt gezegd”. Een pleidooi voor meer transparant leidinggeven

Kloon eens een medewerker! Hoeveel last heb jij van je leidinggevende? AANBEVELING 4 Kloon eens een medewerker! Hoeveel last heb jij van je leidinggevende?

AANBEVELING 5 Wees geen hooligan. Wissel eens van spionkop

AANBEVELING 6 Preventie van burn-out door het wegnemen van de angel

AANBEVELING 7 Zonder sherpa raak je niet boven

Sta altijd met één been binnen en één been buiten De organisatie AANBEVELING 8 Sta altijd met één been binnen en één been buiten De organisatie

Bespaar miljoenen euro’s! Stop met het nodeloos bijspijkeren AANBEVELING 9 Bespaar miljoenen euro’s! Stop met het nodeloos bijspijkeren van zwakke punten

“What doesn’t kill you makes you stronger”. AANBEVELING 10 “What doesn’t kill you makes you stronger”. Een moeilijke periode kan je ook sterker maken