Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum
Wie gaat wat behandelen 1 - Sinan: algemene inleiding Amadeus Lyceum 2 - Ester: constructivistische stroming en onze school 3 - Mimoun: negatieve punten van het Amadeus Lyceum 4 - Hendrik: positieve punten van het Amadeus Lyceum 5 - Jonathan: onze eigen school
Algemeen
Constructivisme: meer gericht op praktijk C.F. van Parreren – Ontwikkelend Onderwijs (1988): ieder kind leert in zijn eigen context door gebeurtenissen en interacties die plaatsvinden 12 principes: Motivering leertaak Dialogisch onderwijzen Diagnostisch onderwijzen Deelstappen 4 niveaus van handelen Instructie – tempo en kanalen Gedrag gecentreerde instructie en correctie Reflectie Gevarieerde oefening Stimulering van initiatief en creativiteit Begeleiding van leerling motivatie Pedagogisch klimaat
Negatieve punten Amadeus lyceum Geen boeken = geen voorbereiding voor de toets (thuis) Te veel leerlingen in de les ruimte Leerlingen schrijven zichzelf in voor een bepaald vak Niet voor elke leerling geschikt Scoort ver onder de norm (onderwijsinspectie rapport)
Positieve punten Amadeus lyceum Leerlingen zijn veel met cultuur bezig Vak overstijgend Maatschappelijke stage Goede faciliteiten Veel samenwerken Word veel zelfstandigheid geëist Motiverend / leuk
Conclusie eigen school Werken met vakoverstijgende projecten Instructie momenten en zelfstandig werken Leerwerkhuis Talentenuren (waken voor basisniveau) Uiteraard een goede begeleiding