IB-netwerk Expertisegroep dyslexie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Radboud Universiteit Nijmegen
Advertisements

Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Informatieavond Leerlingenzorg.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Preventieve instructiemethodiek
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Informatieavond 2 Groep 3.
Informatieavond groep 3
Informatie avond groep 8
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Welkom in groep 3.
Van kleuter tot Voortgezet Onderwijs Begeleiding op basis van meten en observatie Toetsen volgens het Leerling Volg Systeem opgenomen in de toetskalender.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Welkom op de informatieavond
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Het cito-leerlingvolgsysteem
Informatie-avond Groep 3/4
Dyslexie.
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Informatie Groep 3 Augustus Ochtendprogramma Inloop: vanaf 8.15 – 8.30 uur Kring: - Viering - Trefwoord - Kringgesprekken.
Informatie groep 4 Augustus Ochtendprogramma Inloop 8.15 tot 8.30 uur Inloop 8.15 tot 8.30 uur Kring - Trefwoord of viering Kring - Trefwoord of.
Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Leesproblemen voorspellen: Mogelijk of Onmogelijk? Wenselijk of Onwenselijk? dr. Anna M. T. Bosman KU Nijmegen, Orthopedagogiek:
Verlengde Instructie Groepen 3.
Hoe volgen wij de kinderen?
Informatieavond schooljaar groep geel en oranje
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Informatieavond Groep Programma ( uur) Even voorstellen…. Procesbeschrijving tot start groep 2 Coöperatief leren: welke leerstof.
Informatieavond onderbouw
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Met groep 8 op weg naar de brugklas
Welkom op onze open schoolavond
Welkom in groep 3 en 4.
van schooladvies tot inschrijving
Een kijkje in de keuken…..
Informatieavond groep 3a
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Informatie avond Groep 3 22 september Start van de dag inloop vanaf 8.15 – 8.30 uur werk afmaken of kiezen kring - viering - Trefwoord - kringgesprekken.
Op de informatiebijeenkomst CITO
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
Resultaten leesverbeterplan Enschede
Op weg naar het voortgezet onderwijs
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Schoolkeuze Voortgezet Onderwijs
WELKOM.
Informatiebijeenkomst Groep 2
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
Kwaliteitsbeleid.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Op de informatieavond van de groepen 5
Hoe volgen wij de kinderen?
Bboamsterdam Breed Bestuurlijk Overleg Amsterdam.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
en het leerlingvolgsysteem
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag sta ik juf Hilde voor de klas. Op vrijdag staat.
Informatieavond groep 3 Dinsdag 18 september 2012.
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
Informatieavond groep 3
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Op weg naar het Voortgezet Onderwijs (VO)
Informatieavond groep 5
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Circuit en hoeken.
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

IB-netwerk Expertisegroep dyslexie Wat? Doel

Aanpak leesproblemen/dyslexie Wat Wanneer 1. Intake ouders: vragen naar erfelijkheid, eigen taaltje, late taalontwikkeling. z.s.m. na plaatsing 2. Invullen van checklist voor kleuters uit protocol SBO. Deze wordt voor alle kinderen ingevuld. Eind groep 1 Midden groep 2 Eind groep 2 3. SNEL-toets Midden groep 1 4. Deze toetsen zijn uitgangspunt om handelingsplan op te stellen vanaf groep 1 Groep 1 5. Voor gesignaleerde kinderen: leerlingrapport gr. 1-4 uit Protocol SBO invullen Na iedere groep

Wat Wanneer 6. In groep 3 zijn 4 meetmomenten: - Herfstsignalering - Wintersignalering (nadat alle letters zijn aangeboden) - Lentesignalering (na kern 8):dmt 1,2,3 en Avi Groep 3 – herfst Midden groep 3 Groep 3 – lente Eind groep 3 7. Van elk meetmoment wordt een overzichtsformulier ingevuld met resultaten. IB-er bespreekt resultaten met leerkracht Na ieder meetmoment 8. Interventies worden vastgelegd in een (groeps) handelingsplan. Ouders worden hiervan op de hoogte gesteld. 9. Resultaten en handelingsplannen worden doorgesproken met de volgende leerkracht. Eind van elke groep

Wat Wanneer 10. Signaleringslijst helder hebben, besluiten of een onderzoek aangevraagd gaat worden. Vanaf 1 januari 2009 voor kinderen die geboren zijn na 1 januari 2000. Eind groep 3 11, In groep 4 zijn 3 meetmomenten: Oktober Maart - Mei Groep 4 – oktober Groep 4 – maart Eind groep 4 12. Van elk meetmoment wordt er een overzichtsformulier ingevuld met resultaten. IB-er bespreekt resultaten met leerkracht. Na ieder meetmoment 13 Interventies worden vastgelegd in een (groeps) handelingsplan. Ouders worden hiervan op de hoogte gesteld. 14. Lees- en spellingsontwikkeling blijft gevolgd worden a.d.h.v afgenomen toetsen. Groep 5 - 8

Signaleringslijst Dyslexie Voorgeschiedenis Erfelijkheidsfactor (informeren bij 1e oudergesprek) Eigen taaltje Late taalontwikkeling Groep 1 Mondelinge taalvaardigheid; SNEL score < of gelijk aan 10e percentiel Groep 2 Mondelinge taalvaardigheid; SNEL score < of gelijk aan 10e percentiel (afname tot 6 jaar) Automatisering (kleurentoets < 30 sec, tellen (is geen toets voor), observaties gericht op automatisering, naam schrijven) Kennen van minimaal 15 letter (eind gr 2) ( jan gr 2 7 a 8 letters) Tijd speelt geen rol, maakt niet uit welke letters. Fonemisch bewustzijn (auditieve synthese bijv. Struiksma score drempelwaarde) Geen belangstelling voor letters en woorden.

Groep 3 (na 20 weken onderwijs) Fonemisch bewustzijn (auditieve analyse/synthese) fonemisch analyse toets Automatisering; 34 letters score 100% tijd <30 sec. Discrepantie tussen woord- en zinsniveau Groep 3 (einde schooljaar) Haperend lezen en veel herstellen vanuit context Leest korte woorden fouten (!) Begrip > technisch lezen Spelling; letters weglaten (vaak klinkers) fonetisch schrijven Woordvindingsproblemen (observatie)

Groep 4 t/m 8 4 5 6 7 8 M4 E4 M5 E5 M6 E6 M7 E7 M8 E8 Discrepantie tussen woord- en zinsniveau Begrip > technisch lezen Geen belangstelling Veel radend lezen en herstellen vanuit context Discrepantie begrip en automatiseren bij rekenen Spelling (past niet bij de verwachting van het beeld van de ll.