Hoeveelheidsaanpassing I

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het prijs- of marktmechanisme Deel II
Advertisements

Vraag en aanbod.
Break-even-analyse oftewel “quitte spelen”
Anti-cyclisch begrotingsbeleid en John Maynard Keynes
Nationale grootheden Klik om verder te gaan.
H 27: Kostprijs bij homogene productie.
Marktvormen Economie.
Omzet.
Monopolistische concurrentie
Markt en marktvormen.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Winstmaximalisatie monopolist
Keynesiaans model Klik om verder te gaan.
Kenmerken Veel aanbieders Vrije toe- en uitreding Homogene goederen
Het prijs- of marktmechanisme I
kosten break-even-analyse grafisch
gemiddeld & marginaal…
Welkom H3b 12 maart Studiewijzer Nog maar 3 lessen te gaan en een laatste proefwerk! WeekLes Week 10: 5 maartT/m opdr. 31 Week 11: maartT/m.
Totale Constante Kosten (TCK)
Elasticiteiten Klik om verder te gaan.
Prijsindexcijfer Klik om verder te gaan. Hoe gebruik je deze uitleg? Je kunt in deze presentatie ‘bladeren’ door de pijltjestoetsen te gebruiken. Vooruit.
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
Vandaag Nabespreking toets Crediteuren/debiteuren
Havo
Coachingsessie week
H4 Differentiëren.
Indifferentiecurve versus budgetlijn
Hoeveelheidsaanpassing II
Wet van de comparatieve kosten
Nominaal versus reëel inkomen
Investeringen Klik om verder te gaan. Hoe gebruik je deze uitleg? Je kunt in deze presentatie ‘bladeren’ door de pijltjestoetsen te gebruiken. Vooruit.
Break-even analyse Hoeveel moet ik minimaal produceren om geen verlies te maken?= p.
HOOFDSTUK 9. TO, GO EN MO Totale opbrengst (TO) = Het aantal verkochte producten (afzet) x prijs (excl. btw) Gemiddelde opbrengst (GO) = Totale opbrengst.
De optimale productiegrootte (bij een markt van volkomen concurrentie)
Constante kosten / variabele kosten. Ondernemer zijn Waarom ben je ondernemer? Om geld te kunnen verdienen. Voordat je kunt beginnen: Ga je:
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod Hoofdstukken 1-6.
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
Lesbrief Vervoer H2.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Lesbrief Markt & Overheid
Welkom VWO 5..
verwarring begrippen omzet of winst
H1 & H2: Hoe werkt de markt, vraag en aanbod
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
Hoofdstuk 11 De Break-Even Afzet (BEA) Les
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Wanneer er maar één aanbieder is
Break-even-analyse oftewel “quitte spelen”
Inhoudsopgave Sheet 2: Planning Sheet 3: H1: schaarste en ruil Sheet 4: H2: de markt: vraag en aanbod Sheet 5: H2, de vraaglijn Sheet 6: H2: de aanbodlijn.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Economie Vraag & aanbod : winst voor hoeveelheidsaanpassers
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom VWO 5..
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Huiswerk: Hoofdstuk 11 m&o boek, opgave 1 Oefenopgave 2 (stencil)
Welkom 8 mei 2018.
Break-Even Hoofdstuk 11 M&O.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Marktvormen.
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
HUISWERK: Oefenopgave 4 stencil. Boek M&O hoofdstuk 11, opgave4
Prijszetter binnen grenzen
Afzet is hetzelfde als de verkochte hoeveelheid
Extra uitleg H4 Domein Markten
Marktgedrag.
Marktgedrag.
Transcript van de presentatie:

Hoeveelheidsaanpassing I Klik om verder te gaan

Hoe gebruik je deze uitleg? Je kunt in deze presentatie ‘bladeren’ door de pijltjestoetsen te gebruiken. Vooruit ga je met de pijltjestoets  (of ). Werk alle sheets rustig door. Als je iets niet meteen snapt kun je terug gaan naar een vorige uitleg met de pijltjestoets  (of ). Klik om verder te gaan.

Hoeveelheidsaanpassing Op een markt van hoeveelheidsaanpassing ook wel volkomen concurrentie genoemd, gelden onderstaande (onderscheidende) kenmerken: Veel aanbieders Homogene goederen

De markt bepaalt de prijs. De producent bepaalt de hoeveelheid. Veel aanbieders Op een markt van volkomen concurrentie ook wel hoeveelheidsaanpassing genoemd, is het aantal aanbieders zo groot dat een individuele producent geen enkele invloed kan uitoefenen op de prijsvorming. De prijs is voor hem een gegeven. Hij kan alleen de hoeveelheid die hij wil produceren bepalen (= hoeveelheidsaanpassing). De markt bepaalt de prijs. De producent bepaalt de hoeveelheid.

Homogene goederen De goederen die op een markt van volkomen concurrentie worden verhandeld zijn homogeen Homogene goederen: de consument maakt bij deze goederen geen onderscheid. De consument redeneert dan bijvoorbeeld ….. suiker = suiker, euro 95 benzine = euro 95 benzine. Bij heterogene goederen maakt de consument wel onderscheid. De meeste goederen zijn heterogeen omdat consumenten snel geneigd zijn onderscheid te maken. De consument redeneert dan bijvoorbeeld DE koffie is beter dan Kanis Gunnik koffie.

Hoeveelheidsaanpassing Bij deze marktvorm wordt de prijs door de markt bepaald. Voor de individuele producent is die door de markt opgelegde prijs een gegeven. MO = GO = p Totale markt Individuele producent

Bedrijfsdoelstellingen Op een markt van hoeveelheidsaanpassing ook wel volkomen concurrentie genoemd kunnen bedrijven onderstaande doelen hebben:

STAP 1 TWmax: MO = MK Bepaal snijpunt MO = MK Winstmaximalisatie STAP 1 TWmax: MO = MK Bepaal snijpunt MO = MK

STAP 1 TWmax: MO = MK Bepaal snijpunt MO = MK Winstmaximalisatie STAP 1 TWmax: MO = MK Bepaal snijpunt MO = MK

Teken door dit punt een verticale hulplijn en bepaal de optimale q Winstmaximalisatie STAP 2 TWmax: MO = MK Teken door dit punt een verticale hulplijn en bepaal de optimale q (= q*)

Teken door dit punt een verticale hulplijn en bepaal de optimale q Winstmaximalisatie STAP 2 TWmax: MO = MK Teken door dit punt een verticale hulplijn en bepaal de optimale q (= q*) q*

STAP 3 TWmax: MO = MK Lees de verkoopprijs af (= p*) = gegeven Winstmaximalisatie STAP 3 TWmax: MO = MK Lees de verkoopprijs af (= p*) = gegeven q*

STAP 3 TWmax: MO = MK Lees de verkoopprijs af (= p*) = gegeven Winstmaximalisatie STAP 3 TWmax: MO = MK Lees de verkoopprijs af (= p*) = gegeven p* q*

Bepaal de kostprijs (snijpunt hulplijn met GTK-lijn) Winstmaximalisatie STAP 4 TWmax: MO = MK Bepaal de kostprijs (snijpunt hulplijn met GTK-lijn) p* q*

Bepaal de kostprijs (snijpunt hulplijn met GTK-lijn) Winstmaximalisatie STAP 4 TWmax: MO = MK Bepaal de kostprijs (snijpunt hulplijn met GTK-lijn) p* q*

Bepaal de kostprijs (snijpunt hulplijn met GTK-lijn) Winstmaximalisatie STAP 4 TWmax: MO = MK Bepaal de kostprijs (snijpunt hulplijn met GTK-lijn) p* kp q*

STAP 5 TWmax: MO = MK Arceer de TO, TK en TW Winstmaximalisatie STAP 5 TWmax: MO = MK Arceer de TO, TK en TW p* kp q*

STAP 5 TWmax: MO = MK Arceer de TO, TK en TW Winstmaximalisatie STAP 5 TWmax: MO = MK Arceer de TO, TK en TW p* TW kp TO TK q*

Winstmaximalisatie (rekenkundig) Voorbeeld 1 p = € 40 TK = q2 + 10q + 80 TVK = q2 + 10q  Oplossing: MO = MK p = GO (= MO bij deze marktvorm). MO = 40 MK = TK’ MK = 2q + 10 MO = MK  40 = 2q + 10  2q = 30  q* = 15 Winstberekening: TO = p . q = 40 . 15 = € 600 TK = q2 + 10q + 80 = 152 + 10.15 + 80 = € 455 _____ - TW max = € 145

Winstmaximalisatie (rekenkundig) Voorbeeld 2 p = € 6 TCK = € 50.000 GVK = € 4,50 Productiecapaciteit = 100.000 eenheden.   Gevraagd: Bereken de maximale winst Oplossing: MO = 6 en MK = 4,50 !!!!! MO = MK kan niet dit is een uitzondering !!!!! De extra opbrengsten van een product zijn groter dan de extra kosten (6 > 4,50). De producent heeft een MW van 1,50 DUS: … Deze producent gaat zoveel mogelijk produceren (zijn productiecapaciteit) TO = p . q = 6 . 100.000 = € 600.000 TK = TVK + TCK = 4,50 . 100.000 + 50.000 € 500.000 _________ - TW = € 100.000

Bedrijfsdoelstellingen Op een markt van hoeveelheidsaanpassing ook wel volkomen concurrentie genoemd kunnen bedrijven onderstaande doelen hebben:

STAP 1 TW = 0: GO = GTK Bepaal snijpunten Break Even Analyse STAP 1 TW = 0: GO = GTK Bepaal snijpunten

STAP 1 TW = 0: GO = GTK Bepaal snijpunten Break Even Analyse STAP 1 TW = 0: GO = GTK Bepaal snijpunten

Teken de verticale hulplijnen en bepaal de Break Even Points Break Even Analyse STAP 2 TW = 0: GO = GTK Teken de verticale hulplijnen en bepaal de Break Even Points

Teken de verticale hulplijnen en bepaal de Break Even Points Break Even Analyse STAP 2 TW = 0: GO = GTK Teken de verticale hulplijnen en bepaal de Break Even Points BEP 1 BEP 2

Break Even Analyse (rekenkundig) Voorbeeld p = € 20 TK = -q2 + 20q + 64  Oplossing: TO = TK of GO = GTK GO = GTK GO = TK / q  20 = (-q2 + 20q + 64) / q  20 = -q + 20 + 64/q  0 = -q + 64/q  q = 64/q  q2 = 64  q = 8  BEP = 8

Bedrijfsdoelstellingen Op een markt van hoeveelheidsaanpassing ook wel volkomen concurrentie genoemd kunnen bedrijven onderstaande doelen hebben:

Bepaal a.d.h.v. de gegevens de maximaal mogelijke productie Omzetmaximalisatie STAP 1 TO max: q = prod.cap. Bepaal a.d.h.v. de gegevens de maximaal mogelijke productie (= prod.cap)

Bepaal a.d.h.v. de gegevens de maximaal mogelijke productie Omzetmaximalisatie STAP 1 TO max: q = prod.cap. Bepaal a.d.h.v. de gegevens de maximaal mogelijke productie (= prod.cap) Prod.cap

STAP 2 TO max: q = prod.cap. Teken een hulplijn Omzetmaximalisatie STAP 2 TO max: q = prod.cap. Teken een hulplijn Prod.cap

STAP 2 TO max: q = prod.cap. Arceer de TO Omzetmaximalisatie STAP 2 TO max: q = prod.cap. Arceer de TO TO Prod.cap

Omzetmaximalisatie (rekenkundig) Voorbeeld 1 p = € 40 TK = q2 + 10q + 80 TVK = q2 + 10q productiecapaciteit = 12 stuks  Oplossing: TO max bij maximale productie (=productiecapaciteit) Winstberekening: TO max = p . q max = 40 . 12 = € 480

EINDE