KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Topsport in Limburg Who cares?. Maatschappelijke context  1. Mondiaal  A. Recessie.  B. Oorlogsdreiging  C. Arm/rijk  D. Milieu  Nationaal  A.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Menno Karres Lead Auditor
Evaluatie van mentorprojecten
Ondernemen in de praktijk
Medezeggenschap en de Benchmark
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Ouders en Kinderen Centraal
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Talentmanagement in de Technische Dienst
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
In het bestuursakkoord
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Visie Mensontwikkeling WSD
Besturen zonder bestuur
Logical Framework Approach
OR-platform 15 november.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
MVO en intern management
MVO en analyse van dilemma’s
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
1.Inhoud. Workshop als opwarmer Waarom evalueren Weet wat goed en fout gaat (kwaliteitsbeleid) Informeren van betrokkenen Verantwoording afleggen.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
De evaluatie van een project
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Een theoretische verkenning
Betrokkenheid op de werkvloer
Deel anders, mijn organisatie
CanDo Coaching.
Meten en Vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? Cultuur in Beeld Meten en vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? 1 december 2014 Wietske.
2 Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren Presentatie: Ank Eijkelkamp.
Methode Strategisch personeelsmanagement
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Wat vinden jullie belangrijk bij het zoeken en krijgen van hulp?
Reflecteren.
Verschillende rollen en stijlen
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Recht voor zijn raap: Presteren in de zorg met het HPO-verbetertraject Chiel Vink en Lilian Kolker, Center for Organizational Performance Voorlichtingsbijeenkomsten.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Anders kijken, anders doen
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Leerbijeenkomst Eenzaamheid
#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht

© Context, international cooperation Inhoud Waarom evalueren? Wat evalueer je? Dilemma’s Hoe evalueer je? Tips

© Context, international cooperation Waarom evalueren? -Leren van ervaringen -Verantwoording afleggen (subsidiegever, achterban) -Maatschappelijk klimaat; politieke vragen -PR/communicatie -Basis voor besluitvorming -Problemen inzichtelijk krijgen -Verbeteren functioneren organisatie; vergroten aanpassingsvermogen organisatie

© Context, international cooperation Wat evalueer je? context organisatie project relaties eigen rol

© Context, international cooperation Dilemma’s bij evalueren -Leren? hoe vanzelfsprekend is dat? -Onverwachte ontwikkelingen -Je eigen rol onder de loep

© Context, international cooperation Dilemma 3.1Verantwoording - Leren Focus op successen – focus op proces Waarom evalueer je? Wat levert het je op? Hoe stimuleer je lerende houding? En hoe lerend is je eigen houding?

© Context, international cooperation Dilemma 3.2Tegenvallers – wegvallen draagvlak/subsidie Durf je te laten zien wat niet goed lukt? Wat zou het resultaat zijn van het communiceren van problemen? Hoe evalueer je zodanig dat ook problemen zichtbaar en bespreekbaar worden?

© Context, international cooperation Dilemma 3.3Concrete doelen – onverwachte ontwikkelingen Hoe ga je om met onverwachte ontwikkelingen tijdens evaluatie? Hoe neem je onverwachte gevolgen mee in je evaluatie? R egelmatig ‘monitoren’ belangrijk

© Context, international cooperation Dilemma’s eigen rol 3.4Betrokkenheid - kritische blik/afstand nemen Durf je in de evaluatie ook je eigen rol en bijdrage mee te nemen? Hoe sterk heeft mijn eigen inzet met het succes van het project te maken? Hoe vergroot je eigenaarschap?

© Context, international cooperation Dilemma eigen rol 3.5Invloed uitoefenen – afbouwen eigen rol Hoe ga je om met eigen betrokkenheid? Hoe uit die zich? Hoe lang blijf je betrokken? Wanneer kun je je eigen rol veranderen of afbouwen?

© Context, international cooperation Hoe evalueer je? Methoden -Kwantitatief: survey, data-analyse -Kwalitatief: SWOT, interviews, workshops -Combinatie van methoden (cijfers en processen) - Randvoorwaarden -Maatwerk -Doelen -Indicatoren -Participatief opstellen

© Context, international cooperation Tips Maak stappenplan samen met counterpart - Bepaal de vragen die je beantwoord wil hebben (Stel prioriteiten, maak keuzes) - Bepaal hoe je dit gaat meten/onderzoeken, welke methode(n) je gaat gebruiken en test die methode tevoren uit (Maatwerk, hou het simpel) - Bepaal verschillende bronnen en informatie en betrek zoveel mogelijk stakeholders (Participatief)

© Context, international cooperation Tips Aandachtspunten: - Focus met name op project, maar vergeet organisatie, relaties, eigen rol en context niet - Ruimte voor onvoorziene & niet geplande gevolgen - Gendersensitief: onderzoek invloeden van project op mannen en vrouwen - Open opstelling; goed luisteren/kijken, open vragen gebruiken Tot slot: Check de uitkomsten met betrokkenen en communiceer de resultaten met betrokkenen

© Context, international cooperation Vergroot je succes, evalueer je project Benoem je succes. Wanneer ben jij tevreden? Meten en Leren gaan hand in hand Evalueren draagt bij aan ontwikkeling capaciteit en eigenaarschap Zonder (participatieve) evaluatie: geen idee of je project (op langere termijn) succesvol is geen leren

© Context, international cooperation Vergroot je succes, evalueer je project Context, international cooperation Elli de Rijk: Peter Das: