Toekomst van het Onderwijs in Vlaanderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Wegwijs in de Europese mogelijkheden: EUROGUIDANCE, PLOTEUS, EUROMODULES… Tanja Biebaut & Jef Vanraepenbusch,
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
een didactiek voor opleiden op school
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Iris Roose & Reinhilde Pulinx – Onderzoekers
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Integraal onderwijs met ict
Realisatie kindcentrum
Infomoment 28 januari 2009 Brussel. Programma •9u30 – 10u: Voorstelling - Waarom en hoe registreren •10u – 11u: Traject pilootproject –Registratie gebruikers.
De Vonk van Hoogezand-Sappemeer Woldwijkcentrum 13 maart 2013.
Iedereen gelijke kansen op school
Samen leren samen werken in de cloud
Blended Learning Minor International Sustainable Development Cooperation Ontwikkelen, uitvoering en evaluatie: successen en leerpunten AnneMieke Zaat Madelon.
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Geert Bourgeois Viceminister-president Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand.
+ Good practices Mediawijsheid Kennismaking 3.
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Pastoraal op school.
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Denktank van Nederland Krijn van Beek, dec
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Het Nederlandse onderwijs:
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 20 februari 2009.
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Ontwikkeling opleidingspakket toegankelijke onderwijstechnieken
Verwelkoming dr. Pieter Vandenbulcke
Samen werken aan een gezonde regio!
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Netwerk Nieuw Bouwen “Duurzaam Bouwen, een tijdelijke bevlieging of dé nieuwe manier van bouwen?” Mid Term Seminar RAAK-MKB-project vrijdag 17 juni 2011.
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
1. 2 JAARVERSLAG  Wat vooraf ging  Missie  Doel  Structuur en Organisatie  Projecten  SWOT.
Coördinatiecel Vlaams e-government 1 Interbestuurlijke producten en dienstencatalogus November 2009: concept en stand van zaken.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Workshop Identiteit?.
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
VLIR - EQUAL Projectvoorstel - Deel II - 1 maart EQUAL VLIR – Gelijke Kansenproject HRM-instrumentarium voor gelijke kansen aan universiteiten “Equality.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Een krachtige leeromgeving… Omdat we geneigd zijn te blijven doen wat we altijd al deden en omdat we fouten maken het liefst vermijden en ‘het weten’ fijner.
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Kia Tsakiridis | tapis plein vzw
Inspiratiemoment ‘Kinderen Baas’ Participatieve trajecten tussen jeugd en cultuur Dinsdag 6 juni ARGOS.
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Team radicalisering in de kering Stad Gent
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
department Educational studies
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Toekomst van het Onderwijs in Vlaanderen De school, een leer- en werkplek in 2030 Dinsdag 17 juni 2014 Brussel (The Egg) Pieter-Jan De Vlieger (Departement Onderwijs en Vorming)

Introductie VERKENNEN VERBEELDEN/ONTWERPEN VERBREDEN/ VERSPREIDEN FASE 1 VERKENNEN Literatuurstudie Analyse diepte-interviews & focusgroepen Scenario’s FASE 2 VERBEELDEN/ONTWERPEN Vijfdaags leer- en ontwerplab FASE 3 VERRIJKEN Participatieve conferentie FASE 4 VERBREDEN/ VERSPREIDEN Slotevent ruim publiek

Introductie FASE 1 VER-KENNEN FASE 2 VER-BEELDEN FASE 3 VER-RIJKEN FASE 4 VER-BREDEN Verkennende fase (maart-juli 2013): Literatuurstudie + diepte-interviews en focusgroepen + scenario-oefening Projectfase (Augustus 2013): 5-daags leer en ontwerplab Terugkoppelingsfase (20 November 2013): participatieve conferentie Overhandiging rapport aan Minister (10 Maart 2013): Slotevent

Introductie: learning lab Opdracht : Hoe maken we van de school in 2030 een aantrekkelijke leer- en werkplek? Of: de gewenste toekomst(en); een schets van prikkelende voorstellen. Wat moeten we doen om dat ook te laten gebeuren? Of: het omschrijven van hefbomen voor verandering Creatief team: Tien personen uit binnen- en buitenland met een diverse expertise en een open geest

Introductie: learning lab

Places for Entrepreneurial Cooperation LEARNING PARK Places for Entrepreneurial Cooperation

Learning Lab: resultaten Video: http://vimeo.com/88178678

Concepten: Perspectief stedelijke jeugd- werkloosheid en kortgeschoolde jongeren de beste versie van jezelf worden projectgedreven leeromgeving (competentieontwikkeling) Digitaal portfolio (zelfevaluatie, feedback, sturen leertraject) Verschillen productief maken: formeel-informeel en project gebaseerd curriculum 2) Verscheidenheid in het leerteam…: Facilitatoren (begeleiding en structuur), coaches (counseling en feedback) en projectmanagers (projectontwikkeling en opvolging)

Concepten: Perspectief stedelijke jeugd- werkloosheid en kortgeschoolde jongeren 3) …binnen een breed learning park Open 24/7: leren en leven vallen samen Zowel virtuele als fysieke plaats Ingebed in lokale context + breek de school open (sportclubs, cultuur- en maatschappelijke verenigingen, …) + kunde/kennis delen Diversiteit als kapitaal en als bron voor onderwijzen en leren vertaalt zich in de (1) opleiding tot leraar, (2) het leerteam, (3) het curriculum en (4) de leeromgeving

Concepten: Perspectief stedelijke jeugd- werkloosheid en kortgeschoolde jongeren Kwaliteitsvol onderwijs waar je de beste versie van jezelf wordt, waar je leert omgaan met anderen en waar je voorbereid wordt op het functioneren in de samenleving. Focus op het individu en op het collectief.

VERKENNEN VERBEELDEN VERRIJKEN VERBREDEN En nu? Toekomstproject Januari 2013- Maart 2014 FASE 1-4 VERKENNEN VERBEELDEN VERRIJKEN VERBREDEN FASE 5 VERBREDEN/VERSPREIDEN Maatschappelijk debat. Bottom-up veranderingstraject

En nu? Concepten ≠ marsrichting (te nemen of te laten) = aanknopingspunten, inspiratiebronnen die als aansporing dienen om zelf te denken, te discussiëren (en te veranderen) Elke realiteit (van morgen) start met een droom of idee (van vandaag). Durf denken en durf ideeën delen. 2030 = ver genoeg om niet in waan (en problemen) van de dag vast te zitten. Dicht genoeg om het tastbaar te maken/houden.

En nu? Beleidsdomein Onderwijs en Vorming schreef bijdrage aan het regeerakkoord, te vinden op (beleidssuggesties door ambtenarij): http://www.vlaanderen.be/nl/overheid/verkiezingen/bijdrage-van-de-vlaamse-administratie-aan-het-regeerakkoord-van-de-vlaamse-regering : verschillende relevante voorstellen Vervolgtraject door KBS en Departement Onderwijs en Vorming, (inclusief Klasse) samen met actoren in onderwijs Faciliteren van breed maatschappelijk debat en veranderingstraject

What’s in it for you? Beperkte rol overheid: faciliteren maar niet opleggen => moet van onderwijsinstellingen, maatschappelijk middenveld en betrokkenen zelf komen Belang van bottom-up reflectie én verandering door en voor iedereen: wil om na te denken en te verbeteren Uitwisselen van ervaringen, good practices en bad practices

What’s in it for you? Meer weten? Meer lezen? http://www.ond.vlaanderen.be/onderwijs-2030/

What’s in it for you?