Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Kinderrechtencoalitie Jongvolwassenen
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Edushock leerfestival
Evaluatie van mentorprojecten
Informatie over het centraal examen mavo 4 19 april 2013.
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Methodisch begeleiden
Gaan studeren met een functiebeperking
Studeren met een functiebeperking op Universiteit Antwerpen
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Geestelijke Verzorging voor mensen met een verstandelijke beperking
Duidelijk schrijven voor iedereen
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Gezonde Relaties
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Onderzoek in de onderwijspraktijk
Workshop Onderzoeksontwerp
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
JAMMER MAAR HELAAS! “En meestal aan die gesprekken zelf heb ik geen slechte herinneringen, dat ging vaak heel vlot. Maar het was dan gewoon van … en.
CENTRAAL SCHRIFTELIJK EINDEXAMEN mei 14:00 uur: voorlichting 5 havo en 6 vwo.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
WELKOM! Mondial College - locatie Streekweg.
Spreekbeurt titel.
De sensomotorische ontwikkeling van kinderen met een auditieve en visuele beperking (doofblind) en de rol van kinderfysiotherapie Masoud Salavati.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Geïntegreerd onderwijs
Interactieve (Marketing) communicatie COLLEGE 07 SHEET 1 Interactieve (Marketing) Communicatie.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
(bijna) eindexamen.
2 Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren Presentatie: Ank Eijkelkamp.
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Niet met goede bedoelingen alleen… 17 april 2008 Jolanda Luijten.
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Bijeenkomst September 2015
A Waarde voor het onderwijsproces  Inzet van sociale media maakt onderwijs kwalitatief beter: o Effectiever / Efficiënter / Activerender o Bewuste ingezet,
VMBO Basisberoeps & Kaderberoeps Op weg naar de toekomst!!
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Leerling-/ouderavond Lj4 EXAMEN TcPL leerlingen Herle/Holz
Leerling-/ouderavond Lj4 EXAMEN TcPL leerlingen Herle/Holz
Leerling-/ouderavond Lj4 EXAMEN TcPL leerlingen Herle/Holz
Transcript van de presentatie:

Van diagnose tot impactevaluatie

‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’

Kwalitatief onderzoeksproject in het kader van het Aanmoedigingsfonds 1 december 2008 t.e.m. 31 december 2010 Sara Drieghe en Lieven Vernaeve (onderzoekers) centrale doelstelling: optimaliseren van het studeren en afstuderen met een functiebeperking welke factoren kunnen studeren met een functiebeperking belemmeren en hoe kunnen die worden gefaciliteerd het sensibiliseren en toegankelijker maken van de arbeidsmarkt voor studenten met een functiebeperking teneinde de doorstroming van deze studenten te bevorderen 4

‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’ Vaststellingen (juni 2010): docenten geven in interviews aan te willen weten wat de gevolgen zijn van een functiebeperking op het leerproces van de student en wat zij als docent kunnen doen om die gevolgen te helpen neutraliseren studenten bevestigen in interviews dat docenten vaak niet weten of kunnen inschatten wat de gevolgen zijn van hun functiebeperking studietrajectbegeleiders geven in interviews aan nood te hebben aan een breder draagvlak in verband met het toekennen van individuele onderwijs- en examenmaatregelen 5

‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’ Vaststellingen (juni 2010): de diagnose van de student wordt soms aan de docenten meegedeeld of soms worden alle docenten ingelicht. Dat zorgt voor deontologische problemen. zelfs al hebben studenten dezelfde diagnose gekregen en is dat meetbaar met dezelfde cijfers, dan nog kunnen de gevolgen verschillend zijn studenten met een functiebeperking willen in de eerste plaats gewoon student zijn en willen niet in een hokje geplaatst worden. Nu ligt de focus sterk op de diagnose. 6

‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’ Zoeken naar een gemeenschappelijk, objectief model dat gebruikt kan worden als: instrument voor de STB en de student om de noden/gevolgen in kaart te brengen informatiebron voor de docent zodat die de impact van de beperking begrijpt en ze kan helpen neutraliseren feedbackinstrument voor de STB en de student = impactevaluatie 7

Impactevaluatie (anno 2013)

Thema’s / Categorieën: Verplaatsingen Lessen Opdrachten Studeren Stages Examens Sociale interactie (met onderwijzend personeel, medestudenten, studentenadministratie, …) Communicatie (digitaal, mondeling, schriftelijke, ….) Andere 9

Impactevaluatie (anno 2013) Per thema: Impact Voorgestelde maatregelen Tips voor personeel Andere afspraken met de student Niet alle thema’s hoeven aan bod te komen ! 10

Van diagnose tot impactevaluatie

Diagnose = autismespectrumstoornis 12

Van diagnose tot impactevaluatie 13 LESSEN IMPACT Ik neem zelf geen goede nota’s. Ik kan maar met 1 zintuig tegelijk bezig zijn, nota nemen en luisteren tegelijk is een probleem. Ik ontvang heel veel prikkels (auditief) en dit kan leiden tot concentratieverlies. VOORGESTELDE MAATREGELEN TIPS VOOR PERSONEEL De lector moedigt de medestudenten aan tot het delen van hun nota’s. ANDERE AFSPRAKEN MET DE STUDENT

Van diagnose tot impactevaluatie 14 EXAMENS IMPACT Ik heb het moeilijk met meervoudige examenvragen en kom soms tijd tekort op examens. VOORGESTELDE MAATREGELEN Bij schriftelijke evaluaties (incl evaluaties op computer) krijgt de student 15 minuten extra per evaluatieuur. Dit geldt zowel voor periodegebonden als niet- periodegebonden evaluaties. De student mag na een schriftelijk examen (incl. examen op computer) met open vragen zijn antwoorden mondeling overlopen om eventuele onduidelijkheden weg te werken. TIPS VOOR PERSONEEL De lector stelt best zoveel mogelijk enkelvoudige examenvragen. ANDERE AFSPRAKEN MET DE STUDENT

Van diagnose tot impactevaluatie 15 SOCIALE INTERACTIE (met onderwijzend personeel, medestudenten, studentenadministratie, …) IMPACT Als ik een vraag heb steek ik een “voorzichtige” hand op, dit is niet altijd heel duidelijk. Ik leg zelf actief geen contact. Als iemand mij aanspreekt, communiceer ik wel vlot. VOORGESTELDE MAATREGELEN TIPS VOOR PERSONEEL ANDERE AFSPRAKEN MET DE STUDENT

Van diagnose tot impactevaluatie 16 COMMUNICATIE (digitaal, mondeling, schriftelijke, ….) IMPACT Ik noteer soms mondelinge informatie (afspraken, opdrachten, data) niet omdat ik maar 1 taak tegelijk kan uitvoeren. Ik heb tijd nodig om informatie van het bord te noteren. VOORGESTELDE MAATREGELEN TIPS VOOR PERSONEEL De lector geeft belangrijke data/afspraken/opdrachten mee op papier (of zet dit ook steeds op Chamilo of ) De lector kan wat langer wachten met het afvegen van het bord. ANDERE AFSPRAKEN MET DE STUDENT

Zijn er nog vragen? 17