Tijd voor het nieuwe OCMW

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Toekomst van de openbare zorgvoorzieningen Algemene Vergadering Afdeling OCMW’s Dendermonde, 17 juni 2010 Elke Vastiau, stafmedewerker ouderenzorg.
Besluitvorming in OCMW
Onderbescherming en proactief handelen Algemene vergadering VVSG afd. OCMW’s 14 juni 2012.
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
Veerle Opstaele Brecht De Schepper
Een toekomst voor de OCMW’s ?! Julien Van Geertsom Voorzitter.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
BELEIDSNOTA MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE EN ARMOEDEBESTRIJDING S TAATSSECRETARIS VOOR A SIEL EN M IGRATIE, M AATSCHAPPELIJKE I NTEGRATIE EN A RMOEDE ­ BESTRIJDING.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
1 UITGAAN VAN POTENTIES WERKEN AAN EXCELLENTE KINDEROPVANG.
Vraagsturing en marktwerking
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Netwerken met Jongeren
Maatschappelijk Aanbesteden
1 Reactie op “Stedelijke en plattelandsarmoede: Eindrapport POCICO” Dr. Carmen Mathijssen.
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
25 september gelijke onderwijskansen bestrijden kinderarmoede.
Wat leren we uit de Studio Kinderarmoede en andere inspiratiebronnen?
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
OCMW’s en activering Een discussie binnenshuis… VVSG-studiedag
Onthaalbeleid stad Dendermonde
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Bijeenkomst Noord- Brabant, Gemeentehuis Oisterwijk Mathilde van de Ven.
Bilan Belgische voorzitterschap armoedebestrijding Werkgroep activering 8 febr
Structuur 1. Over netwerken tussen hulpverleningsorganisaties
SCHULDEN EN PARTICIPATIE
NME: kiezen, leren, meedoen
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Samen werken aan een gezonde regio!
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Federaal Regeerakkoord oktober 2014 Provinciale ontmoetingsdagen Najaar 2014.
Straffe madammen… …werken bij een straffe overheid.
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
De OCMW op weg naar 2020 in woelige tijden Prof. dr. Koen Hermans Projectleider LUCAS / Onderzoeksgroep Sociaal Werk KU Leuven.
Sinti en Roma in Nederland Maatschappelijke Uitdaging?
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Administrateur-generaal
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Gemeenten op weg naar hun CJG Overzicht van de ondersteuning vanuit VNG en Jeugd en Gezin.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Inkanteling van het OCMW in de gemeente: (on)mogelijkheid tot een sterker armoedebestrijdingsbeleid?
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Sociaal Werk Actie Netwerk
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Visie ontwikkeling
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Groei dossiers/ lokale opleg
Geïntegreerd breed onthaal
Experiment Zelf aan het stuur en op maat
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Transcript van de presentatie:

Tijd voor het nieuwe OCMW Koen Hermans LUCAS, Centrum voor zorgonderzoek en consultancy Centrum voor sociologisch onderzoek

Reflectie op 3 hoofdlijnen in essay 3 antwoorden op de huidige crisis : Sociaal investeringsbeleid vanuit grondrechtenbenadering Implicaties voor het lokale niveau Samenwerken in netwerken Professionalisering van het sociaal werk

Drie antwoorden op de nieuwste sociale kwestie Drie invullingen van ‘sociaal’ beleid

Financiële crisis  economische crisis  nieuwe sociale kwestie? Zoveelste ‘crisis van de verzorgingsstaat’ Nieuwe sociale kwestie als antwoord vanaf jaren ‘90: Groeiende kloof tussen laag- en hooggeschoolden Kloof tussen uitkeringsgerechtigden en werkenden Antwoord: actieve welvaartsstaat Huidige crisis = versterking van nieuwe sociale kwestie?

Nieuwste sociale kwestie?  Huidige crisis is fundamenteler (Standing, 2011) Onzekerheid alom Hooggeschoolden worden geraakt Werkende middenklasse wordt geraakt Sociale mobiliteit remt af Nieuwe armoede : schuldenproblematiek en faillissementen ’Democratisering van armoede’ In periode van ‘superdiversiteit’

Oplossing 1: sociale voorzieningen zijn niet oplossing maar probleem (Dalrymple) Individuele verantwoordelijkheid als sturend principe Mensen zijn zelf verantwoordelijk Hulpverlening steekt mensen in slachtofferrol Hulpverlening bestendigt afhankelijkheid Sociale voorzieningen zijn niet de oplossing, maar de oorzaak Oplossing: Straffe vorm : sociale voorzieningen (sterk) afbouwen Mildere vorm: Strenge(re) Selectiviteit in functie van behoeftigheid

Effectiviteit van deze strategie Toepassing in UK, Nederland en Duitsland Voorbeelden in Vlaanderen : Tijdigheid van werkloosheidsuitkering Veel aandacht voor het bestrijden van sociale fraude Stopzetting van straathoekwerk in Antwerpen Effecten van grotere selectiviteit? Vergroting van onderbescherming Mensen trekken zich terug als gevolg van stigmatisering Bewijs: recente besparingen in de Nederlandse zorg

Oplossing 2: ‘Voor wat, hoort wat’ Tegenover aanbod vanuit sociaal beleid (onderwijs, huisvesting, leefloon) hoort een inspanning, een wederdienst Selectiviteit in functie van een tegenprestatie Niet noodzakelijk een terugtrekkende overheid Overheid stuurt gedrag in gewenste richting via prikkels en straffen Activering als verplichting

Effectiviteit van deze strategie Duurzaamheid van activering: Slechts één op vijf heeft een jaar na einde sociale tewerkstelling een duurzame job (Raeymaeckers, 2008) Meer fundamenteel : Soms dunne grens tussen niet willen en niet kunnen Op basis waarvan en wie stelt grens vast ? Sanctionerende invulling vs positieve, emanciperende invulling op maat

Derde oplossing : sociale investering (OECD, 2011) Sterke welvaartsstaat als buffer tegen crisis Combinatie van herverdeling en investering in menselijk kapitaal Maatwerk in functie van verbeteren van sociale mobiliteit Gestoeld op grondrechtenbenadering

Vertaling van sociale investering naar armoedebestrijding Versterken van klassieke (financiële) instrumenten van de verzorgingsstaat: Socialezekerheidsuitkeringen Schooltoelagen Huursubsidie Ondersteunen van integratie in basisinstuties Arbeidsmarkt Huisvestingsmarkt Onderwijs Kinderopvang Gezondheidszorg Energiemarkt

Maatschappelijke integratie: meer dan centen Economisch kapitaal Cultureel kapitaal Sociaal kapitaal Linguïstisch kapitaal Niet alleen beschikbaarheid en betaalbaarheid, maar ook begrijpbaarheid en bruikbaarheid als toetscriteria

En het lokaal niveau ? Maatschappelijke dienstverlening als drievoudige opdracht : Individuele begeleiding Voorwaardenscheppend beleid : voorzieningen op maat Sensibiliseren en van maatschappelijke basisinstituties

2de hoofdlijn: Samenwerken in netwerken Netwerken als ultieme oplossing voor complex en weerbarstig maatschappelijk probleem? Niveaus van netwerken : Beleidsnetwerken Operationele netwerken Netwerken : Alle actoren die een bijdrage kunnen leveren aan een maatschappelijk probleem of opgave vormen een netwerk als ze op de hoogte zijn van elkaars bestaan, elkaars meerwaarde kennen, als er onderlinge contacten zijn, als kennis wordt gedeeld en/of als er een gemeenschappelijke ontmoetingsplek is’

Doelstellingen van netwerk Netwerk als middel om eigen organisatie te profileren (= eigenbelang) Netwerk als middel om hiaten in dienstverlening (=aanbodgericht) Netwerken als middel om te komen tot meer maatwerk en zorg op maat

Succesfactoren van netwerken: ‘sense of urgency’ Gemeenschappelijke doelen (≠ één visie) ‘what’s in it for me’: netwerken creëren meerwaarde Vertrouwen Macht Communicatie Engagement bij deelnemend management en professionals Duidelijkheid over coördinatie

3 types van netwerken (Provan & Kenis, 2008)

Rol van OCMW / lokaal bestuur Regisseur of aanjager ? Netwerkaansturing door lead organisatie Netwerkaansturing door een door het netwerk erkende en georganiseerde organisatie? Over grenzen van sectoren binnen gemeente of over grenzen van gemeente ? Rol van OCMW-vereniging als organisatievorm Realistisch gezien huidige schaalgrootte van gemeenten?

Professionaliteit Art. 59 van de OCMW-wet Expliciete keuze voor professionele aanpak Sociaal onderzoek = opdracht van maatschappelijk werker Wel internationaal heel wat ‘evidentie’ beschikbaar Wetenschappelijke onderbouwing van sociaal werk is in Vlaanderen pas relatief beperkt

Generieke succesfactoren van sociaal werk : Op cliëntniveau : werkalliantie hulpverlener – cliënt Respect Aansluiten bij motivatie Methodisch Methodiekbeschrijving: welke doelstellingen, welke problemen, hoe handelen, hoe komt het dat het werkt, welke competenties zijn nodig ? goede structurering : doelstellingen en gefaseerd werken Organisatorisch : goede opleiding, training en intervisie Feedback vragen bij collega’s en clienten over handelen Falen van hulpverlening durven zoeken in eigen gedrag van sociaal werker