ACB ArbeidsCompetentieBegeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
de feiten en de cijfers Samen werken aan werk de feiten en de cijfers.
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Mentorproject Haarlem
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Het mede-eigenaarschap van jongeren binnen de jeugdwerking JES vzw De BRANDERIJ 13 november 2009.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
“Samen met lokale besturen werken aan een divers personeelsbeleid” Tempus Fugit, Leeftijdspiramide lokale besturen Aalter, 21 mei 2010 Pol Despeghel, Sectorconsulent.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
Wandel en gedrag Romeinen
Denken en dienen Romeinen
Geïntegreerde werk-welzijnstrajecten voor werkzoekenden in armoede.
Jongerencompetentiecentra in Antwerpen
Arbeidsmarkt De arbeidsmarkt is een abstracte markt waar ruil en prijsvorming plaatsvinden. De arbeidsmarkt bestaat uit zelfstandig functionerende segmenten,
Leuven, 25 mei ZONDER ECONOMIE, WERKT HET NIE... Vaststelling en overtuiging Meer aandacht voor economisch beleid Beleidsaandacht voor economie.
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
Panel Survey of Organisations. Soepel omgaan met personeel Panel Survey of Organisations Selectief selecteren Kleurt diversiteit de boekhouding? of snel.
1 SAMSARA. 2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven.
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.
Voorlichting Kellebeek College
Drugpreventie bij jongeren
Kennisatelier Stage 23 april 2009
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
VINDPLAATSGERICHT WERKEN
Moeilijk bereikbare jongeren & werk De Missing Link?
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
21/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week De geschiedenis herhaalt zich steeds Spijtig!! Putin op bezoek Krim.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
11/12/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Lerend netwerk – vrijdag 26/10/2012 Samenwerking MSKA Roeselare – VDAB
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
- Groepsgericht vrijetijdsaanbod voor kinderen en jongeren:  plezante vrije tijd & realiseren van ontwikkelingskansen - Brugfunctie.
Voortijdig schoolverlaten
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Doelstelling:. mensen ondersteunen in het. verwerven en versterken van
FACULTEIT LETTEREN & WIJSBEGEERTE 10 FEBRUARI 2015.
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
PERSLANCERING Streekpact RESOC Antwerpen.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
TEWERKSTELLINGSMAATREGELEN OCMW Privésector. Mogelijke tewerkstellingsmaatregelen Artikel 60§7 terbeschikkingstelling van een privéonderneming Het Activaplan.
#EBJ16 Vrijwilligerswerk als krachtige leeromgeving.
JES vrijwilligsters can!
#EBJ16.
MEE maakt meedoen mogelijk
#EBJ16.
In samenwerking met:.
#EBJ16.
Doorstroom naar (echt) werk
Transcript van de presentatie:

ACB ArbeidsCompetentieBegeleiding 17/06/2014

JES Antwerpen JCC De Branderij Borgerhout JCC 21N Deurne Noord JC Rozemaai Ekeren JC Luchtbal 17/06/2014

Aanpak JES : Geïntegreerd jeugdwerk We streven kruisbestuiving na tussen onze verschillende werkingen. Kadervorming - Stadsavontuur en Stadsverkenning Vrijetijdswerking Vindplaatsgericht jeugdwerk Jeugdcultuur ACB ArbeidsCompetentieBegeleiding - EVC Elders verworven Competenties - WIJ WerkinlevingJongeren

Antwerpen – locaties Gebieden met een hoge graad van (kans)armoede, schoolachterstand en jeugdwerkloosheid JC Luchtbal JC Rozemaai DEURNE JCC 21N KIEL NOVA BORGERHOUT JCC De Branderij

JongerenCompetentieCentra: Opstart Duidelijke beleidskeuze van het bestuur in 2007 – geloof in de kracht en het nut van jeugdwerk & sprekend plan rond jeugdwerkloosheid (“Antwerk”) Nood aan vernieuwend kadervormingsaanbod en voldoende kwalitatief geschoolde vrijwilligers Toenemende aandacht op Vlaams en Europees niveau voor Elders Verworven Competenties (OESO rapport 2009) Effectieve start in 2008 – na enkele proefprojecten zoals Wacker (project rond erkennen van competenties in jeugdwerk en onderwijs)

Jongerencompetentiecentrum JCC: wat? Een jongerencompetentiecentrum (JCC) is een laagdrempelig centrum dat een geïntegreerde werking biedt rond vrije tijd, competenties (herkenning, ontwikkeling en erkenning) en werk. Deze drie pijlers worden sterk uitgebouwd en de wisselwerking tussen deze drie pijlers is het fundament van het jongerencompetentiecentrum. Een JCC wil een impliciet leerproces in een informele leeromgeving expliciet maken!

Kadervorming, jeugdcultuur, vrijwilligerswerk Jeugdwerk Kadervorming, jeugdcultuur, vrijwilligerswerk EVC Elders Verwoven Competenties 3. werk 2. Competenties 1. Vrije tijd ACB Arbeids Competentie Begeleiding Vindplaatsgericht werken Informele en formele vindplaatsen Netwerken

ACB: Doelstellingen ->Werken rond loonbaanoriëntatie ->Verbetering onderwijs- en arbeidsmarktpositie Dmv actieve hulp bij zoeken van werk, schooloriëntatie, toeleiding naar VDAB, naar opleidingen, ondersteuning (administratie,…), enz ‘Tussen straat en loket’ Hij maakt als het ware de brug tussen de straat en diverse “loketten”, meer specifiek werkgevers, interimkantoren, opleidingen, VDAB, RVA, school, welzijnsorganisaties, andere maatschappelijke instellingen

ACB: Concreet Ten minste 40 jongeren een competentieverhogend en/of oriënterend traject aanbieden Aanspreekbaar zijn in zijn functie voor ten minste 100 jongeren Per jaar: 120 jongeren een traject aanbieden 17/06/2014

ACB: Doelgroep Vroegtijdige schoolverlaters (16+) Schoolgaande gedesoriënteerde jongeren (16+) Niet-gekwalificeerde werkzoekende jongeren (18-25) Laaggekwalificeerde schoolverlaters (18- 25)

ACB: resultaten 2013 235 in ACB begeleiding 118 nieuwe tewerkstellingen 15 contract onbepaalde duur 66 contract bepaalde duur 37 uitzendarbeid 21 startten een opleiding 34 vervolgden of voltooiing opleiding 84 begeleiding schoolloopbaan

ACB: Profiel doelgroep De gemiddelde leeftijd is 22 jaar en 10 maanden. 90% van de 235 jongeren is van Marokkaanse origine. Het gaat op 5 meisjes na, uitsluitend over jongens. 57% van de bereikte jongeren volgt of heeft een diploma BSO, 17% volgt of heeft een diploma TSO en 13,2% volgt deeltijds onderwijs. Opvallend is dat 83% thuis bij de ouders inwoont. Op het moment van de intake, is 35,7% van de jongeren schoolgaand , is slechts 3,8% actief als werknemer, is 18,7% werkloos met inkomen en is 41,7% van de bereikte jongeren werkloos zonder inkomen. Met andere woorden 60,4% (142) is werkloos op het moment van intake. Daarvan is 57,7%( (82 jongeren) ingeschreven als werkzoekende en 36,7% (55 jongeren) is niet ingeschreven als werkzoekende. 17/06/2014

ACB: Arbeidssectoren De belangrijkste arbeidssectoren waarin onze jongeren terecht komen zijn die van de logistiek (tewerkstelling in warenhuizen, magazijn-medewerkers, koeriers, orderpickers), industrie (operatoren), gevolgd door onderwijs, opleiding en overheid. Andere belangrijke sectoren zijn de sociale sector en schoonmaakbedrijven. De meest populaire opleiding was de opleiding vorkheftruckchauffeur. Andere opleidingen waren industriële schilder, industriële isolator, metaalbewerker, autocad bouw, iCT-installateur, electricien, lasser en koelmonteur). 17/06/2014

ACB: Impact Het maakt niet- en laaggekwalificeerde jongeren sterker in het herkennen, benoemen en ontwikkelen van competenties in groep en/of individueel in functie van hun zoektocht naar een passende school, opleiding, werk. Het zorgt voor een afstemming van de arbeidsgerichte en schoolgerichte competenties van de jongeren op hun eerder verworven competenties met het oog op betere schoolkeuze en/of werkkeuze. Het biedt jongeren een opstap naar het arbeidscircuit via voortrajecten met het accent op attitudetraining. Het stelt jongeren in de mogelijkheid om een eerste werkervaring op te doen via interimarbeid, vast werk, opleiding met stage. 17/06/2014

ACB: Fasenmodel FASE 1 Aanwezigheid en aanspreekbaarheid FASE 2 Contact leggen FASE 3 Aanklampen met vertrouwen FASE 4 Creëren van een positief zelfbeeld, werken aan positieve eigenwaarde FASE 5 (Her)Oriëntatie op basis van (arbeids)profiel FASE 6 Leerproces stimuleren FASE 7 Realistisch toekomstperspectief en inspelen op mogelijke kansen FASE 8 Herval en Nazorg

HISTORIEK 2010 HIVA-onderzoek in opdracht van VDAB VLASTROV. Antwerk! 2012 Finaliseren Fasenmodel ‘ABC van ACB’ 2013 Publicatie ‘Tussen Straat en Loket’ 17/06/2014

FASE 1 Presentie en aanspreekbaarheid Aanwezigheid Rolbepaling Verkenning Open houding Participatieve observatie 17/06/2014

Curiositeit prikkelen Professionele nabijheid FASE 2 Contact leggen Frequentie Curiositeit prikkelen Doelgroep Onderdompeling Professionele nabijheid 17/06/2014

FASE 3 Aanklampen met vertrouwen Herhaaldelijke contacten Tijdsduur Discretieplicht 17/06/2014

Competentiebewustwording Herstellen communicatie omgeving FASE 4 Creëren van een positief zelfbeeld, werken aan positieve eigenwaarde Competentiebewustwording Empowerment Herstellen communicatie omgeving 17/06/2014

FASE 5 (Her)Oriëntatie op basis van (arbeids)profiel Vraag naar werk/opleiding Oriëntatiegesprekken Individueel plan van aanpak 17/06/2014

FASE 6 Leerproces stimuleren Zelfredzaamheid Intrinsieke keuze COMFORT/STRESS/STRETCH 17/06/2014

FASE 7 Realistisch toekomstperspectief en inspelen op mogelijke kansen Motivatie & Informatie Maatwerk 17/06/2014

Maatschappelijke kwetsbaarheid FASE 8 Herval en Nazorg Follow-up Maatschappelijke kwetsbaarheid 17/06/2014

Klaar voor disseminatie? Geen ACB zonder JCC! Vindplaatsgericht werken als basis Focus vanuit een integrale benadering Belang van registreren Meer aandacht voor (her)oriëntering scholen In- en uitstroom optimaliseren Betere implementatie van tools Diversiteit? 17/06/2014

ACB ArbeidsCompetentieBegeleiding REFLECTIE 17/06/2014