Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen Alcohol & drugsbeleid op het Emmaüsinstituut Groep 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Praten met kinderen over de wereld !
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Vijf-gelijke-dagen model
Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen
Bezit – possessive – genitive – 2e naamval Welke is juist: De pet van mijn vader.= The cap of my father. My father’s cap. My fathers’ cap.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
VTB Technasium Vakcollege
Naar het Jaareinde toe
Wist u dat … Meer dan 10% van de jongeren in het voortgezet onderwijs drugs gebruikt? Er meer dan 74% van de kinderen onder de 16 jaar alcohol heeft.
P 1 Pip - Onderwijs. P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september Individualisatie.
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
WISKUNDIGE FORMULES.
De gezonde school en genotmiddelen
‘Wat denken jullie dat het thema wordt van deze les?’
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
V ERKEERSEDUCATIE Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen GROEP 9: Dieter Pollier, Famke Saerens, Anouk Van Der Wildt, Mieke Vanheule, Julie Vlaeminck.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Maat in de shit Christophe Kino Preventiewerker CAT Infopunt,
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Onderzoeksvaardigheden
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Het Debat Opbouw en inhoud.
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Ante Groep 14.
Pesten.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Inspiratiebijeenkomst Sociale Netwerken Versterken 27 juni 2013.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
GGD ROTTERDAM-RIJNMOND
Ontwikkeld door CWB3. Opbouw Presentatie 1.Wat is GeoSport? 2.Ontwerp 1.Gebruikte ontwerpmethodieken 2.Ervaring 3.Implementatie 1.Gebruikte technologieën.
Informatieavond schooltijden
Wat willen we vandaag doen?
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De gezonde school en genotmiddelen
Collegagroep PW 3 april Gasten Fred Dhont, directeur Socius Mien Quartier, stafmedewerker Femma Walter Van Wouwe, projectmedewerker Clemensprovincie.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
Uw kind roken, drinken, en blowen. U kunt er iets aan doen!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Kun jij mensen noemen die gezag hebben?. De agent Een politieagent heeft de macht om onze stad te beschermen.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
DOCENTENWORKSHOP Wat je kunt verwachten van…
Transcript van de presentatie:

Presentatie Didactiek Gedrags - en Maatschappijwetenschappen Alcohol & drugsbeleid op het Emmaüsinstituut Groep 3

Inhoud 1.Inleiding 2.De school + bestaande initiatieven 3.Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord 4.Conclusie bekeken pakketten 5.Implementatie klasniveau: onze projectdag 6.Implementatie klasniveau: kennisquiz 7.Implementatie schoolniveau 8.Besluit 2

1. Inleiding: citaten “Het overbrengen van kennis is het cruciale onderdeel van een goed drugsbeleid op school” 3

1. Inleiding: citaten “Een leerkracht moet altijd een negatieve houding hebben ten aanzien van drugs” 4

1. Inleiding: citaten “Op de 100 dagen moet alcohol toegelaten worden op school” 5

Inhoud 1.Inleiding 2.De school + bestaande initiatieven 3.Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord 4.Conclusie bekeken pakketten 5.Implementatie klasniveau: onze projectdag 6.Implementatie klasniveau: kennisquiz 7.Implementatie schoolniveau 8.Besluit 6

2. De school + bestaande initiatieven  Emmaüs Bovenbouw Aalter (2 e en 3 e graad ASO en TSO (handel))  Werken rond VOETen  Interview met Yola Ooms (lid van werkgroep ‘gezondheid)

2. De school + bestaande initiatieven Drugspreventie op school 3 de jaar: reportage van de Stichting tegen Kanker over de gevolgen van overmatig alcoholgebruik. 4 de jaar: iemand van Drugstories spreekt over drugs in het algemeen. 5 de jaar: reportage over de schadelijke gevolgen van “comazuipen”. 6 de jaar: Responsible Young Drivers geven een workshop over drugsgebruik in het verkeer.

Inhoud 1.Inleiding 2.De school + bestaande initiatieven 3.Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord (Onderzoek Stad Gent, 2003) 4.Conclusie bekeken pakketten 5.Implementatie klasniveau: onze projectdag 6.Implementatie klasniveau: kennisquiz 7.Implementatie schoolniveau 8.Besluit 9

3. Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord Wat denken leerlingen ? Aard en omvang drugproblematiek Perceptie en attitudes van de leerlingen Kennis van leerlingen over drugs Verwachtingen omtrent een drugsbeleid op school => kennis van de doelgroep => participatie leerlingen

3. Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord Doe maar normaal … Experimenteren met cannabis … moet kunnen … “Een joint is niet zo erg.” “Het is gelijk ge over de voetbal klapt.” “Drugs is een groot woord.” “Ik zou het wel willen proberen om te zien hoe het is.” “Je kan drugs kopen via, via …”

3. Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord Best tevreden … Schoolreglement ?? Drugbeleid = sanctiebeleid ? Vertrouwensleerkrachten ? Zelf kiezen ! Een geloofwaardige en aanvaardbare boodschap ! Een open en respectvolle communicatie ! ‘Iemand die weet waarover hij het heeft. Iemand met ervaring, die het zelf al heeft geprobeerd.’

Inhoud 1.Inleiding 2.De school + bestaande initiatieven 3.Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord 4.Conclusie bekeken pakketten 5.Implementatie klasniveau: onze projectdag 6.Implementatie klasniveau: kennisquiz 7.Implementatie schoolniveau 8.Besluit 13

4. Conclusie bekeken pakketten ‘Unplugged’ (De Sleutel) ‘Maat in de Shit’ (CAT Infopunt - CGG Eclips vzw en VAD) (+) Alomvattend (+)Waarden, normen, info, attitudes (+) Inter & intrapers vaardigheden (+) ≠ activerende werkvormen (+) Ouders (-) Tweedaagse training lkr (-) Veel lestijd (+) Invalshoek (+) Tom & Lisa (+) Gedragsverandering (-) Opbouwend? (-) Basiskennis vereist (-) Focus op cannabis Meer info over de pakketten? Bezoek de wikispace van groep 3 14

4. Conclusie bekeken pakketten  ‘Unplugged’ ! persoonlijke & soc vaardigheden veilig klasklimaat, kennis, waarden&normen, risico-inschatting, ouders  Emmaüsinstituut?  Eén projectdag tweede graad  Ouders betrekken 15

Inhoud 1.Inleiding 2.De school + bestaande initiatieven 3.Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord 4.Conclusie bekeken pakketten 5.Implementatie klasniveau: onze projectdag 6.Implementatie klasniveau: kennisquiz 7.Implementatie schoolniveau 8.Besluit 16

5. Implementatie klasniveau => Say “Know” to Drugs ! o Lesuur 1: Verhaal ‘Tom en Lisa’ + discussie o Lesuur 2: Kennismakingsquiz PAUZE o Lesuur 3 & 4: Gedragsverandering MIDDAGPAUZE o Lesuur 5 & 6: Gastspreker PAUZE o Lesuur 7 & 8: Posters maken EVALUATIE

Inhoud 1.Inleiding 2.De school + bestaande initiatieven 3.Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord 4.Conclusie bekeken pakketten 5.Implementatie klasniveau: onze projectdag 6.Implementatie klasniveau: kennisquiz 7.Implementatie schoolniveau 8.Besluit 18

6. Implementatie klasniveau: kennisquiz Stelling 1: Alcohol is een opwekkend product omdat je je minder moe voelt als je drinkt. Stelling 2: Een joint is natuurlijker en dus gezonder dan een sigaret. Stelling 3: Door teveel te drinken kun je vervroegd dement worden. Stelling 4: Aan hasj of marihuana kun je niet verslaafd worden. 19

Inhoud 1.Inleiding 2.De school + bestaande initiatieven 3.Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord 4.Conclusie bekeken pakketten 5.Implementatie klasniveau: onze projectdag 6.Implementatie klasniveau: kennisquiz 7.Implementatie schoolniveau 8.Besluit 20

7. Implementatie schoolniveau Werkgroep ‘Gezondheid’ reeds bestaand  opgericht in Emmaüsinstituut  Verschillende projecten  Obesitas  Hygiëne  Drugs  …  Onze evaluatie  Meer school en ouders betrekken! 21

7. Implementatie schoolniveau Studiedag voor personeel  Op de hoogte brengen alle leerkrachten  Kennis  Attitude  Uitleggen programma  Enthousiasmeren Ouders betrekken  Begeleidende brief  Ouderavond (i.s.w met preventiedienst, drugpunt, politie) 22

Inhoud 1.Inleiding 2.De school + bestaande initiatieven 3.Drugbeleid op school: de leerlingen aan het woord 4.Conclusie bekeken pakketten 5.Implementatie klasniveau: onze projectdag 6.Implementatie klasniveau: kennisquiz 7.Implementatie schoolniveau 8.Besluit 23

8. Besluit Drugbeleid op school: weerbare leerlingen in een drugsnabije wereld. - Geloofwaardig informeren - Aanzetten tot reflecteren - Respectvol communiceren - Leren reageren 24

Bedankt voor jullie aandacht! Zijn er nog vragen? 25