Rights of the Child Report to the Committee of the Rights of the Child. NGO perspective Netherlands Antilles prepared by : Angela Juliana-Dekker submitted.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Kibboets-opvoeding: Nachtelijk huilen en gehechtheid
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Wie zal er voor de kinderen zorgen? Staten-Generaal Opvang en vrije tijd van schoolkinderen Bruno Vanobbergen Kinderrechtencommissaris.
Gelijkwaardig ouderschap na scheiding
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Albert de Boer IJsselgroep
Kamerleden en mensenrechten
IVRK Een inleiding Een aanzet tot toepassing Een reflectie-instrument.
OGGZ (ongevraagde geestelijke gezondheidszorg)
Gabriëlle Verbeek © Artemea, Bilthoven, , Achtergrond en doelgroep Concept en inhoud Toepassing Het leefplan Tekeningen: Wybrich,
1 Boarding schools, waarom (niet)?. 2 Boarding Schools, achtergrond -India als voormalig Engelse kolonie -Traditie van boarding schools nog steeds sterk.
Jezelf kort voorstellen.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Paragraph  People wanted to avoid war in the future.  League of Nations (1919) had failed.  In 1945: 2 nd try: United Nations.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Weesziekten en weesgeneesmiddelen
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Social Work Community development Civil society & community organization Matching Volunteers Cross Cultural projects Empowerment Activities / participation.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Framing for Success Theory of Change within Plan : what should Agents of Change do differently to achieve it? Sandra Galbusera, Plan België 15 oktober,
Keuzevrijheid: lust of last?
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
Sandra Jellema Het opleiden van de duurzame professional.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Hate speech (haatzaaien) binnen de Europese Unie Jongeren verzetten zich tegen hate speech Onderzoekslunch CLO 19/11/2013 Lectoraat European Integration.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Federaal Plan Armoedebestrijding Wat is armoede ? ‘People are said to be living in poverty if their income and resources are so inadequate.
NINE TRUTHS ABOUT EATING DISORDERS Truth #1: Many people with eating disorders look healthy, yet may be extremely ill. Truth #2: Families are not to blame,
Denk ook aan Sammy Mariëlle Dekker - Yael van Praag.
Welcome at Maastricht University. Studie en Arbeid voor Mensen Zonder Verblijfsstatus Een Mensenrechtelijk Perspectief Fons Coomans UNESCO Hoogleraar.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Association between Advanced Glycation End products
Duurzame impact van duurzame bedrijven Sociale impact.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Mr Jolanda J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
SDG'S – THE WORLD WE WANT Making Global Goals Local Business
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Recht om vergeten te worden
Social benefits, residence permits and more ….
Samenwerken & lobby Harde lessen & hoe nu verder.
Meewerken of tegenspreken?
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
GDPR: code of conduct Willem Debeuckelaere
Just Science Done Right!
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Amsterdam September 2017, Mirjam van Emden
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Internationale beurs voor excellente leerlingen
HET SURINAAMS PERSPECTIEF
R&D Satellite Accounts in the Netherlands OECD-NAWP 3-5 October 2007
Rob Heyman and Ilse Mariën
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Safe Guarding and Child Protection
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Implementatie Voortvarend: - Level playing field,
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Rights of the Child Report to the Committee of the Rights of the Child. NGO perspective Netherlands Antilles prepared by : Angela Juliana-Dekker submitted by Sifma in cooperation with FAJ

Clusters of Articles General measures of implementation Definition of the Child General Principles Civil Rights and Freedom Family Environment and alternative care Basic Health and Welfare Education, leisure and cultural activities Special Protection measures

General measures The State must do all it can to implement the rights contained in the Convention It is the State’s obligation to make the rights contained in this Convention widely known to both adults and children State Parties are to make their reports widely available to the general public The Convention consists of 54 articles

Definition of a child A child is recognized as a person under 18, unless national laws recognize the age of majority earlier

General principles Non-discrimination: the rights apply to all children without exception Best interests of the child: The State shall provide the child with adequate care when parents or others fail to do so Survival and development: ensure the child’s survival and development

Continue The child’s opinion: The child has the right to express his or her opinion freely and to have that opinion taken into account.

Civil Rights and freedom Name and nationality: The child has the right to a name at birth, a nationality and, as far as possible, to know his or her parents and be cared for by them. Preservation of identity: re-establish if necessary name, nationality and family ties. Freedom of expression

Continuation Freedom of thought, conscience and religion Freedom of association: Children have the right to meet with others, and to join or form associations Protection of privacy Access to appropriate information: encourage mass media to disseminate information that is of benefit to the child

Continuation Protection from abuse and neglect: protect the child from all forms of maltreatment by parents or others and establish programs for prevention and of treatment of victims No child shall be subjected to torture , cruel treatment or punishment , unlawful arrest or deprivation of liberty

Family environment and alternative care Parental guidance and the child’s evolving capacities: provide appropriate guidance to the child Separation from parents: the child has a right to live with his or her parents, except if necessary for the best interests of the child The child has the right to maintain contact with both parents if separated from them

Continuation Family reunification The State has to prevent and remedy the kidnapping or retention of children abroad by a parent or third party Parental responsibilities: the State shall support parents in this and provide appropriate assistance in child-raising. Protection of a child without family

Continuation Adoption: it shall only be carried out in the best interests of the child, and with authorization of competent authorities Periodic review of placement: that placement has to be evaluated regularly Standard of living: this can include material assistance to parents and their children

Basic Health and Welfare Disabled children: a disabled child has the right to special care, education and training to help him or her enjoy a full and decent life in dignity and achieve the greatest degree of self-reliance and social integration possible.

Continuation Health and health services: the child has a right to the highest standard of health and medical care attainable Special emphasis on primary and preventive health care and the reduction of infant mortality. Social security: including social insurance

Education, leisure and cultural activities Education:The Child has a right to education, and the State’s duty is to ensure that primary education is free and compulsory. School discipline shall be consistent with the child’s rights and dignity

Continuation Aims of education: education shall aim at developing the child’s personality, talents and mental and physical abilities to the fullest extent Leisure, recreation and cultural activities: the child has the right to leisure, play and participation in cultural and artistic activities.

Special Protection measures Refugee children: special protection shall be granted to a refugee child or to a child seeking refugee status. Children of minorities or indigenous populations: they have the right to enjoy their own culture and to practice their own religion and language.

Continuation Child labour: the child has the right to be protected from work that threatens his or her health., education or development. The state shall set minimum ages for employment and regulate working conditions.

Continuation Drug abuse: children have the right to protection from the use of drugs, and from being involved in their production or distribution. Sexual exploitation:the State shall protect children from sexual exploitation and abuse, including prostitution and involvement in pornography.

Continuation Sale, trafficking and abduction: it is the State’s obligation to make every effort to prevent the sale , trafficking and abduction of children. Armed conflicts: ensure that children under 15 years of age have no direct part in hostilities.

Continuation Rehabilitative care: ensure that child victims of armed conflicts, torture, neglect, maltreatment or exploitation receive appropriate treatment. Administration of juvenile justice: a child in conflict with the law has the right to treatment which promotes the child’s sense of dignity and worth, takes the child’s age into account and aims at re integration into society.

The Implementation of the Convention on The Rights Of The Child Where are we at this point in time?

Derechinan di Mucha Verslag voor de Commissie van de Rechten van het Kind, vanuit NGO perspectief Nederlandse Antillen. Samengesteld door : Angela Juliana-Dekker Aangeboden door Sifma in samen werking met FAJ

Cluster van artikelen Algemene maatregelen voor de implementatie Definitie van het Kind Algemene principes Burgerrechten en vrijheid Gezinsomstandigheden en alternatieve zorg Basis gezondheidszorg en welzijn

Vervolg klusters Opvoeding, vrije tijd en culturele activiteiten Bijzondere beschermende maatregelen

Algemene maatregelen De Staat moet al het mogelijke doen voor het nakomen van de rechten zoals in de conventie Het is de plicht van de Staat om de rechten zoals in de conventie algemeen bekend te maken aan volwassenen en kinderen De conventie bestaat uit 54 artikelen

Definitie van het Kind Een Kind wordt beschouwd als een persoon onder de 18 , tenzij nationale wetgeving anders bepaald

Algemene principes Non-discriminatie:de rechten zijn van toepassing voor alle kinderen zonder uitzondering Het belang van het kind: de Staat moet voorzien in geschikte zorg voor het kind als de ouders of andere verzorgers hierin falen Overleven en ontwikkeling: waarborg overleving en ontwikkeling van het kind

Vervolg De mening van het kind: het kind heeft het recht om zijn of haar mening vrij te uiten en dat er met deze mening rekening wordt gehouden.

Burgerrechten en vrijheid Naam en nationaliteit: het kind heeft bij de geboorte het recht op een naam, een nationaliteit en, voor zover mogelijk, het recht om zijn of haar ouders te kennen en door hen te worden verzorgd In stand houden van identiteit: het herstellen, zo nodig, van naam, nationaliteit en familiebanden Vrijheid van meningsuiting

Vervolg Vrijheid van denken, geweten en Godsdienst Vrijheid van vereniging: kinderen hebben het recht om anderen te ontmoeten, en om zich aan te sluiten bij verenigingen of deze te vormen Bescherming van privacy

Vervolg Toegang tot geschikte informatie: stimuleren van de massa media om informatie te geven die goed is voor het kind Bescherming tegen mishandeling en verwaarlozing: bescherm het kind tegen alle vormen van mishandeling door ouders of anderen en breng programma’s tot stand voor preventie en behandeling van slachtoffers

Vervolg Geen enkel kind mag onderworpen worden aan foltering, wrede behandeling of straf, arrestatie niet overeenkomstig de wet of ontneming van vrijheid.

Gezinsomstandigheden en alternatieve zorg Ouderlijke begeleiding en de ontplooingsmogelijkheden van het kind: zorg dat het kind de geschikte begeleiding krijgt Scheiding van ouders: het kind heeft het recht om samen te wonen met zijn of haar ouders, behalve als anders nodig is voor het belang van het kind

Vervolg Het kind heeft het recht om kontakt te houden met beide ouders als het van ze gescheiden is Gezinshereniging De Staat moet kidnapping of het vasthouden van kinderen in het buitenland door ouders of anderen voorkomen en herstellen

Vervolg Ouderlijke verantwoordelijkheden: de Staat heeft de plicht ouders hierin te ondersteunen en dient geiegende bijstand te verlenen bij het opvoeden van kinderen. Kinderen zonder gezin dienen bijzondere bescherming te krijgen

Vervolg Adoptie: dit zal slechts gebeuren in belang van het kind en met autorisatie van bevoegd gezag Periodieke evaluatie van de plaatsing: dit moet regelmatig gebeuren Levensstandaard:dit kan materiele hulp inhouden aan ouders en hun kinderen

Basisgezondheid en welzijn Gehandicapte kinderen: een gehandicapt kind heeft het recht op speciale zorg, onderwijs en training om hem of haar te helpen ten volle en op een waardige wijze van het leven te kunnen genieten en de hoogst mogelijke vorm van zelfredzaamheid en maatschappelijke integratie te bereiken

Vervolg Gezondheid en gezondheidszorg: het kind heeft het recht op de hoogst mogelijke gezondheidsstandaard en medische zorg Speciale aandacht voor primaire en preventieve gezondheidszorg en de reductie van kindsterfte Sociale zekerheid : daarbij ook sociale verzekering

Onderwijs, vrije tijd en culturele activiteiten Onderwijs: het kind heeft recht op onderwijs, en het is de plicht van de Staat om ervoor te zorgen dat basisonderwijs vrij is en verplicht Schooldiscipline dient consistent te zijn met de rechten van het kind en zijn waardigheid

Vervolg Doel van Onderwijs: het zo optimaal mogelijk ontwikkelen van de persoonlijkheid van het kind, zijn talenten en geestelijke en lichamelijke mogelijkheden Vrije tijd, recreatie en culturele activiteiten: het kind heeft het recht op vrije tijd, spel en deelname aan culturele en artistieke activiteiten

Speciale beschermende maatregelen Vluchtelingenkinderen: speciale bescherming dient te worden geboden aan een vluchtelingenkind of aan een kind dat de vluchtelingen status verzoekt Kinderen van minderheden of inheemse bevolkingsgroepen: ze hebben het recht om van hun eigen cultuur te genieten ,hun eigen godsdienst te beleiden en hun taal te gebruiken

Vervolg Kinderarbeid: het kind heeft het recht om beschermd te worden tegen werk dat bedreigend is voor zijn/ haar gezondheid, onderwijs of ontwikkeling De Staat dient minimumleeftijden vast te stellen voor in dienst neming en voor de reguliere werkomstandigheden

Vervolg Drugsgmisbruik: kinderen hebben recht op bescherming tegen drugsgebruik, en tegen het betrokken raken bij productie of distributie hiervan Sexuele exploitatie: de Staat heeft de plicht om kinderen te beschermen tegen sexuele uitbuiting en misbruik, waaronder prostitutie en het betrokken zijn bij pornografie

Vervolg Verkoop, transport en ontvoering : het is de plicht van de Staat om alles te doen om dit te voorkomen Gewapende conflicten:verzekeren dat kinderen onder 15 jaar geen direct deel uitmaken van vijandigheden

Vervolg Zorg voor rehabilitatie: garanderen dat kinderen die slachtoffer zijn van gewapende conflicten, marteling, verwaar;lozing, mishandeling of uitbuiting de geiegende behandeling ontvangen

Vervolg Administratie van kinderen in conflict met de wet: een kind dat in conflict is met de wet heeft het recht op een behandeling die het gevoel van waardigheid en waarde van het kind bevordert, de leeftijd van het kind in aanmerking neemt en streeft naar herintegratie in de samenleving

Het nakomen van de Conventie van de rechten van het Kind Waar zijn we op dit moment?