“Het recept is maar een gids”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Tips en praktijk opstellen businesscase
Slow Change haast me niet, want ik heb weinig tijd... website en beweging voor professionals in organisatieverandering vergaar- en uitwisselplaats voor.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Omgang met kwaliteitscriteria en beoordelen
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Online instructieprogramma voor het leren houden van pleidooien
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
The CAF Procedure voor externe feedback
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
Projectonderwijs in het HBO
Ontwerpprojecten In de praktijk
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Methoden van Onderzoek
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Workshop opstellen adviesrapport
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Dag van het afstudeeronderzoek
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Onderzoeksvaardigheden
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Begeleiden van Praktijkonderzoek
BSN nederland De Action Learning MBA
Business School Nederland
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Module Communicatie 3de dag
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
dè Action Learning business school
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
dè Action Learning business school
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen bij Business IT & Management Rotterdam, november 2014.
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Informatie management HC2
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Verpleegkundig redeneren
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Opdrachten en eindopdracht
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct Uitwerken concept DEM
Praktijkgericht onderzoek
Praktijkgericht onderzoek
Transcript van de presentatie:

“Het recept is maar een gids” PROJECTRAPPORTAGE “Het recept is maar een gids”

Agenda 1. Voorstellen 2. Request For Comment (RFC): - Doelstelling -Opdrachtgevers -Beoordelaars -Toekomst (R.F.I. en R.F.A.) -Adres RFC

Agenda (vervolg) 3. Doelstellingen Projectrapportage 4. Fouten en tips Van idee tot ALP Opzet ALP 4. Fouten en tips 5. Modellen 6. Vragen/discussie

Request For Comment RFC = Internetterm Standaarden (bijv. E-mail gebruik) komen: Top-down en Bottom-up tot stand.

Request For Comment Beoordelingen (normen, inhoud, vorm) komen: Top-down (regels vanuit BSN); en Bottom-up tot stand.

Request For Comment 100% “objectiviteit” bestaat niet, want: ALP-schrijven is regels volgen en persoonlijke interpretatie; Student is geen “ALP producerend individu” met 100% voorspelbare kwaliteit (moment, context, kennis, medewerking, etc. is wisselend)

Request For Comment Beoordelaar is geen “beoordelingen producerend individu” met 100% voorspelbare kwaliteit (moment, context, kennis, etc. is wisselend) Doel is consistentie in een reeks van beoordelingen Doel is “intersubjectiviteit” Doel is door tips (positieve insteek) te leren

Request For Comment Inzet is een efficiënt proces van ALP-beoordeling: binnen 3 weken (of eerder) het gehele jaar door

RFC: Opdrachtgevers BSN Nederland Hogeschool NTI en University BPP Professional Education (Preahep, Marcus Verbeek) Managementboek.nl Enkele kleine opdrachtgevers

RFC: beoordelaars 2003: 40 beoordelaars Praktijkmensen met HBO/WO/MBA-achtergrond 2004 e.v.: groei naar 150 beoordelaars.

RFC: toekomst Het CITO worden in Nederland (en buitenland) v.w.b. “objectief” beoordelen op HBO/WO/Postdoc niveau De onafhankelijke EVC-instantie voor genoemde niveau’s

RFC: toekomst (vervolg) Aanbieden van kennis/vaardigheden/methodes/onderwerpen gericht op het effectiever en efficiënter schrijven van scripties: ALP-onderwerpen Projectrapportage Modellen en top 25 boeken Data-bank ==RFI

RFA: Advisering

RFC: adres RFC Laapersveld 58 1213 VB Hilversum Info@requestforcomment.nl

Doelen Het proces “van Idee (lees: probleem) naar ALP” optimaliseren. Concreet: Efficiënter (60 uur); Effectiever (vanuit specifieke methodes, systematisch en doelgericht) Win (voor student), Win (voor bedrijf), Win (voor BSN)

Materiaal en Middelen Data verzamelen (internet) Data verwerken (analyse modellen; methodologie) Handleiding Presentatie

Van Idee naar ALP Action learning MBA: sterk praktijkgerichte opleiding (niet echt wetenschappelijk) gestructureerde manier van onderzoek gericht op een praktijkoplossing reflectie op het proces Herhaalbaar Double Loop learning

ALP: van Idee tot ... Praktijkprobleem (=Idee) ALP-onderzoeksopzet (docent: “go”)* Theorie/vaardigheden “core course” (Aanvullende) management literatuur Praktijkervaringen: input (enquêtes) (Concept) ALP Feedback (studenten, werkgever, BSN)

ALP: van Idee tot ... (vervolg) Definitieve ALP naar “Request For Comment”* en copy BSN “Comment” (A tot F en commentaar binnen 3 weken) ALP: start/vervolg concrete (verbeter)acties in het bedrijf (geen wetenschappelijke analyse)

ALP: van Idee tot ... (vervolg) ALP legt een verbinding tussen theoretische concepten en de realiteit van het bedrijf ALP is actie- en oplossingsgericht

Win, Win, Win (1+1+1=4) Bedrijf (probleemhouder) BSN (externe) “consultant” (medewerker/studenten) op korte termijn een oplossing(srichting) c.q. verbeteracties theoretisch onderbouwd, maar praktijkgericht BSN Kwalitatief hoogstaande ALP’en

Nog een Win Student Kent het “probleem” Kan zich profileren (in het bedrijf) Mede-studenten als klankbord (!bedrijfsblindheid) Een verbeterplan voor het bedrijf en een ALP

Idee???? (voor ALP) Onderwerpen ALP’en van mede- en oud-studenten (dossier BSN-Set advisor kamer) In overleg met opdrachtgever/werkgever probleem (Idee) vaststellen: passend bij de inhoud van de core course te realiseren binnen ca. 60 uur oplosbaar/realiseerbaar is/wordt een actie ALP (geen bureaulade)

ALP: Standaardopzet 1. Probleemstelling en schets doelstellingen  onderzoek  methoden  argumentatie (PvA is uitwerking alp-voorstel!!!)

Standaardopzet vervolg 2. Data verzamelen en analyse  resultaten van onderzoek (enquêtes)  literatuur  analyse

ALP Opzet (vervolg) 3. Mogelijk acties (opties)  welke acties heeft voorkeur (waarom?) 4. Reflectie  van 2 en met name 3 met 1 (plan van aanpak)  verschillen? waarom? (inhoudelijke reflectie)  zelfreflectie (subset)

Vervolg 5. Implementatie ( wie, wanneer, aandachtspunten/ valkuilen, hoe?)

ALP Opzet (vervolg) Het oordeel (Comment) over de 5 onderdelen en een oordeel over “Stijl, structuur en presentatie” resulteert in een beoordeling ALP.

ALP-voorstel Format (bijlage studiegids) Maximaal 3 A4tjes Gezien en ondertekend door docent (met event. Tips) Voorstel = basis PvA!!! (dus niet hetzelfde)

Veel voorkomende “fouten” en tips Mbt Stijl, structuur, presentatie: . Slecht lopende zinnen; typefouten . Geen hedendaagse lay out . Geen consequente bronvermelding . Literatuurverwijzingen zonder paginaverwijzing . Geen samenvatting (= Inleiding) . Omvang ALP (kern ALP, uitwerking in de bijlagen) . Schema’s en modellen

Veel voorkomende “fouten” en tips Plan van aanpak: . Geen of geen goedgekeurd plan van aanpak . Motivatie onderzoeksvraag en – methodiek . Geen vragenlijsten . Geen aandacht voor objectiviteit/subjectiviteit . Geen risk management . Geen aandacht kosten/opbrengsten . Geen focus .

Veel voorkomende “fouten” en tips Onderzoek en Analyse (= kern ALP) Geen literatuurverwijzing (opsomming) i.p.v. analyse Veldonderzoek dekt lading niet Geen inzicht in betrouwbaarheid Beweringen niet controleerbaar - Slechts gebruik “basis-literatuur”

Veel voorkomende “fouten” en tips Genereren en Beoordelen Alternatieven: Toetscriteria niet opgenomen Verworpen alternatieven matig gemotiveerd (wat is de ‘waarde’) Weging ontbreekt of hoe gewogen is vaag Alternatief ligt op voorhand vast (naar toe redeneren).

Veel voorkomende “fouten” en tips Implementatie: Wie doet wat, hoe en wanneer zonder plan “What if scenario’’ ontbreekt Levert geen substantiele bijdrage voor organisatie Organisatie kan er niet gelijk mee verder Investeringen en opbrengsten ontbreken Valkuilen ontbreken Nog te veel en te vaak een noodzakelijk kwaad Bij action learning gaat het om de actie/het resultaat.

Veel voorkomende “fouten” en tips Reflectie: Weinig kritische/oprechte retrospectie Weinig durf te tonen wat er fout ging Nut/waarde organisatie ontbreekt Relatie met leerstijl ontbreekt Relatie voorgaande ALP’en en feedback (leerpunten)

Modellen: verwerken van data “Modellen zijn handige hulpmiddelen, maar je moet het niet mooier maken dan het is”(Hans Wijers) “Een model? Als je iets op een slimme manier doet”(Mirte, 8 jaar)

Data - Data uit veldonderzoek (gesprekken, enquêtes, etc) - Data uit literatuur, artikelen, WEB

Relevante Data In relatie tot probleemstelling Relatie met oplossing (self full filling prophecy!) Data>>>Macro/Mall>>>Relevante data.

Relevante Data Criteria “Macro”: Absoluut noodzakelijke data (eisen) Wenselijke data Randvoorwaarden Analysemodel is methode om uit data relevante data te genereren Model geeft prioritering, ordening, koppeling

Analysemodellen Geven een Label en “beeld” Geven een probleemanalyse Geven een oplossingsrichting Geven voorbeelden van succesvolle toepassing

Analysemodellen: aanleiding Snelheid van veranderingen Modellen/concepten/Goeroes geven houvast, “zekerheid” Modellen gaan uit van de rationele beheersbaarheid, planbaarheid en maakbaarheid (Taylor, Weber, Peters/Waterman)

Modellen: valkuilen Model is een recept. De uiteindelijke kwaliteit van het gerecht wordt bepaald door hij/zij die met het recept werkt en de situatie waarin het recept wordt toegepast. Een recept/model geeft basis, reduceert de onzekerheid. Passie, creativiteit, intuïtie, goed gevoel voor de omgeving zijn net zo onmisbaar

RFC/RFI Voorbeeld van ca. 60 modellen Korte toelichting model Literatuurverwijzing (www.managementboek.nl)

Binnenkort… www.requestforcomment.nl

Bedankt voor jullie aandacht