Overlast versus het lokaal bestuur Emmelie Callewaert 1ste Bachelor Maatschappelijke Veiligheid Katholieke Hogeschool VIVES Kortrijk Gebaseerd op :“Overlast geregeld”: de intrede van de bestuurlijke boete in de publieke ruimte en ‘Overlast, lokale overheden zoeken naar efficiënte aanpak’
Overlast? Beleidsteksten => typische problemen van onveiligheid Spanningen in publieke ruimte Definitie Federale Overheid => Ministeriële omzendbrief OOP 30 aangaande wet van 13 mei 1999 betreffende invoering van GAS: “voornamelijk individuele, materiële gedragingen die het harmonieuze verloop van de menselijke activiteiten kunnen verstoren en de levenskwaliteit van de inwoners van een gemeente, een wijk, een straat kunnen beperken op een manier die de normale druk van het sociale leven overschrijdt.”
Overlast? Inhoudelijke invulling van het begrip (3 elementen): Publiek karakter en openbaarheid Burger Overheid
Aanleiding(en) overlastaanpak door lokaal bestuur Dutroux-crisis Resultaten Veiligheidsmonitor 1998 Achterstand justitie Wetenschappelijke analyses Probleem van handhavingstekort Gevoel van straffeloosheid
Wetgeving(en) in België 1. Wet van 13 mei 1999 tot invoering van de gemeentelijke administratieve sancties: Gemeente kan eigen accenten leggen Gemeenteraad beslist Keuze: strafrechtelijke of administratieve sanctie !!!PROBLEEM!!!: cumulverbod (cf. Hiërarchie der normen)
Wetgeving(en) in België 2. Wet van 17 juni 2004 tot wijziging van de Nieuwe Gemeentewet => Aanpassingen: Art.551-563 opnemen in politiereglement Afwijkingen van cumulverbod betreffende misdrijven in Art. 327-330, 398, 448, 461, 463, 526, 537 en 545 van het stafwetboek !!!PROBLEEM!!!: Sanctioneren van minderjarigen
Wetgeving(en) in België 3. Reparatiewet van 20 juli 2005: Enkele door de wet van 17 juni 2004 gedepenaliseerde overtredingen => opnieuw in strafwetboek ‘GEMENGDE INBREUKEN’
Lokaal bestuur en GAS-wet Voorwaarden: Aanpassen politiereglement Goedkeuring gemeenteraad Werven + opleiden gemeentelijke ambtenaren Boetes uitschrijven en innen Obstakels: Bevoegdheidsdiscussies Graffiti en beschadiging onroerend eigendom = gemengde inbreuken
Lokaal bestuur en GAS-wet Criteria limitatieve lijst: Gedragingen in het publieke domein Feit geschikt voor bestuurlijke afdoening Geen ‘gevaarzettend’ karakter Risico op escalatie = miniem Politieoptreden ≠ noodzakelijk
Burgemeester aan het woord Burgemeester Sint-Truiden: Ludwig Vandenhove (sp.a) Subjectief veiligheidsfenomeen => tolerantiedrempel Integrale aanpak: - Samenwerking + communicatie Nationaal Instituut van de Statistiek-sectoren (NIS) ‘Integrated System for the Local Police’ (ISPL) Preventie Handhavingsbeleid: - Materiële sancties - Samenwerking vrederechter en wijkinspecteurs Bron foto: Vandenhove, L. PNG-afbeelding. Geraadpleegd op 21 november 2013 via http://www.ludwigvandenhove.be/sites/default/files/images/LV%20en%20FM.png
Preventie en verbondenheid Vijf cirkels van verbondenheid: Anouk Depuydt Jezelf De ander Het materiële De cultuur Levensgeheel
Preventie en verbondenheid Overlast => uiting van respectloosheid Reactie op overlast => vaak even respectloos VERBONDENHEID ZONDER RESPECT = ONMOGELIJK! Belangrijk: interactie en samenwerking tussen verschillende partners
EINDE