Het verhaal van de stola

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Tabernakel. God wil wonen tussen de mensen!
Advertisements

Plaatje vrienden op een bank
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Seculiere Orde van de Ongeschoeide Karmel
Op weg naar het Algemeen Kapittel XXII «In de stad aangekomen, betraden ze de bovenverdieping waar ze woonden.
Leven in de kracht van de Heilige Geest
Ik wens je De kracht van god.
Waarom stierf Jezus aan het kruis?
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
De Tabernakeldienst Studiemateriaal : Heiligdomsleer © AGO 2013
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Zending vandaag Wat gaan we bespreken? Wat is zending?
Maar wat zeg jij?.
Discipelschap.
Jezus houdt van alle dove kinderen
De schepping In het begin heeft God de hemelen en de aarde gemaakt.
De school van Tyrannus Handelingen 19:1-12.
Hoe is het ons geleerd? de rechtvaardige God de schuldige mens.
8 Mij, verreweg de geringste van alle heiligen, is deze genade te beurt gevallen, aan de heidenen de onnaspeurlijke rijkdom van Christus te verkondigen.
Pasen & Pinksteren op één dag!
1. 1 En Hij (=Jezus) kwam Jericho binnen en ging erdoor. 2.
Genesis Genesis Hierna gebeurde het, dat God Abraham op de proef stelde. Hij zeide tot hem: Abraham, en deze zeide: Hier ben ik.
Welkom in deze kerkdienst
Welkom in deze kerkdienst
Verbonden … Van boven bekeken
= spelen met vuur in een cultuur van eer
Raven en een weduwe Van boven bekeken – 7.
In de Bijbel komen we belijdenisdoen tegen bij Johannes de Doper In de Bijbel komen we belijdenisdoen tegen bij Johannes de Doper. Hij doopte mensen.
WELKOM OP TOV!.
“Werpt een duidelijk licht op de zaak!”
Thema voor vanavond is:
Vanavond gaat het over: Hoe sta jij in het leven?
Ds. Jasper Klapwijk Kerkdienst: de zegen Voorganger Thema.
Zondag 2 september 2012 doop Tessa Groeneveld Exodus 14:9-22 “Wees niet bang, wacht rustig af, de Heer zal voor u strijden.” De Heer liet de zee terugwijken,
Doop Friso Sake Looij en Bastiaan Mike van Noordenne Zondag 10 Mei 2009 Jesaja 49: 15 Zou het mogelijk zijn dat een moeder haar kind zou kunnen vergeten,
Woord van Leven November 2012.
1. Jezus verhoogd Aan Gods rechterhand
Het Spel Kaarten Tekst Gerard De Vries.
Hoofdstuk 4 Op de kring Bijbelstudie Van de VEG Amstelland 2 Emmeloord Over het boek Jozua Hoofdstuk 4.
Hebreeën 6 : 18 t/m 20 Hebreeën 4 : 14 t/m 16 Hebreeën 10 : 19 t/m 23
Wie is God voor jou?.
God Vertrouwen is Jezus kennen
Verlangen naar licht.
In deze dienst zal Ds. Tigelaar voorgaan. Na de zegen zingen we Lb. 138 Schriftlezing: Matt. 1 : 18 – 25 Tekst: Matt. 1 : 23b.
Met handen en voeten geloven 1
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
De vreugde van de HEERE.
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
Ik wil jou van harte dienen
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Kerst © wilma. Kerst © wilma Heel lang geleden in een land dat we nu Israël noemen Maar dat vroeger Palestina genoemd werd, waar Koning Herodes, koning.
In Uw licht zien wij het Licht
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Het was in de tweede wereldoorlog.
De profeet Pablo Gargallo ( ).
Preek 1 Koningen 17: Louis Hersent
De doop in de Heilige Geest
Gods aanwezigheid maakt het verschil. Mozes was gewoon de schapen en geiten van zijn schoonvader Jetro, de Midjanitische priester, te weiden. Eens dreef.
JAARTEKST 2016 Filippenzen 4:5b-7 GELOOF. Filippenzen 4:5b-7 De Heere is nabij. Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden.
30 januari 2016 Urk Jozef bij Potifar (Genesis 39)
GODS WOORD WORDT WAAR BIJ JEZUS. Deel 2: In Christus komt God zelf Deel 1 was: Het Oude Testament laat zien dat Jezus komt.
Het nieuwe verbond Koen Minderhoud 22 mei Ps 25:14 (Herziene Statenvertaling) 14 Vertrouwelijk gaat de HEERE om met wie Hem vrezen, Zijn verbond.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Blz. 714 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, De leer over de.
Les 13 voor 25 juni JEZUS BARABBAS Politieke leider Hij wilden de mensen bevrijden van Rome Hij beloofde aardse heerlijkheid JEZUS DE CHRISTUS Geestelijke.
Lucas 24:44-48; Christus’ kerk in de startblokken: nieuwe opdrachten volgens Gods oude plan. 1 Start-zondag.
Les 13 De Zoon wint Wat doe ik hier vandaag?
Les 4 Twijfelen Wat doe ik hier vandaag?
Transcript van de presentatie:

Het verhaal van de stola

Stola’s, speciaal die over de gebedsmantels gedragen worden, zijn er in alle soorten en maten. Zij mogen van religieuze symbolen zijn voorzien maar dat is niet een verplichting. . . . .

Ik ging op zoek naar het wapen van de Ongeschoeide Karmelieten (OCD- Ordo Carmelitarum Discalceatorum).

Ik ging op zoek naar het wapen van de Ongeschoeide Karmelieten (OCD- Ordo Carmelitarum Discalceatorum). * De reden : ik wilde voor een vriend, een priester van deze orde, een stola maken of laten maken.

Om te ontdekken hoe dat wapen eruit moest zien, Ik ging op zoek naar het wapen van de Ongeschoeide Karmelieten (OCD- Ordo Carmelitarum Discalceatorum). * De reden : ik wilde voor een vriend, een priester van deze orde, een stola maken of laten maken. Om te ontdekken hoe dat wapen eruit moest zien, zocht ik contakt met ‘De Kleine Karmel’ in Oss.

Om te ontdekken hoe dat wapen eruit moest zien, Ik ging op zoek naar het wapen van de Ongeschoeide Karmelieten (OCD- Ordo Carmelitarum Discalceatorum). * De reden : ik wilde voor een vriend, een priester van deze orde, een stola maken of laten maken. Om te ontdekken hoe dat wapen eruit moest zien, zocht ik contakt met ‘De Kleine Karmel’ in Oss. Van hen ontving ik een gebedenboekje met op de omslag het betreffende wapen.

Het wapen op deze omslag kopieerde ik . . . . . . . .en bewerkte het tot een zwart/wit afbeelding.

Van deze kwaliteit

Maar de vraag: hoe de kleurstelling van het wapen is, werd daarmee niet beantwoord.

Maar de vraag: hoe de kleurstelling van het wapen is, werd daarmee niet beantwoord. Dus werd op het internet gezocht naar wapens van de orde van de Karmelieten.

Maar de vraag: hoe de kleurstelling van het wapen is, werd daarmee niet beantwoord. Dus werd op het internet gezocht naar wapens van de orde van de Karmelieten. Hierna volgt een bloemlezing van wapens van de karmelieten van over de hele wereld.

Er was een grote verscheidenheid in de diverse uitvoeringen.

Er was een grote verscheidenheid in de diverse uitvoeringen. Vast terugkerende thema’s, in veel wapens, zijn:

Er was een grote verscheidenheid in de diverse uitvoeringen. Vast terugkerende thema’s, in veel wapens, zijn: - een kruis, op een verhoging (terp, heuvel of berg ?) geplaatst;

Er was een grote verscheidenheid in de diverse uitvoeringen. Vast terugkerende thema’s, in veel wapens, zijn: - een kruis, op een verhoging (terp, heuvel of berg ?) geplaatst; - drie zespuntige sterren;

Er was een grote verscheidenheid in de diverse uitvoeringen. Vast terugkerende thema’s, in veel wapens, zijn: - een kruis, op een verhoging (terp, heuvel of berg ?) geplaatst; - drie zespuntige sterren; Verder : draagt het schild een kroon met 5 bloemen waaruit een rechterarm steekt;

Er was een grote verscheidenheid in de diverse uitvoeringen. Vast terugkerende thema’s, in veel wapens, zijn: - een kruis, op een verhoging (terp, heuvel of berg ?) geplaatst; - drie zespuntige sterren; Verder : draagt het schild een kroon met 5 bloemen waaruit een rechterarm steekt; de hand van die arm houdt een gegolfd zwaard vast;

Er was een grote verscheidenheid in de diverse uitvoeringen. Vast terugkerende thema’s, in veel wapens, zijn: - een kruis, op een verhoging (terp, heuvel of berg ?) geplaatst; - drie zespuntige sterren; Verder : draagt het schild een kroon met 5 bloemen waaruit een rechterarm steekt; de hand van die arm houdt een gegolfd zwaard vast; vanuit de uiteinden van de kroon staan, in een halve cirkel, 12 zespuntige sterren;

‘zelo zelatus sum pro domino deo exercituum’ Er was een grote verscheidenheid in de diverse uitvoeringen. Vast terugkerende thema’s, in veel wapens, zijn: - een kruis, op een verhoging (terp, heuvel of berg ?) geplaatst; - drie zespuntige sterren; Verder : draagt het schild een kroon met 5 bloemen waaruit een rechterarm steekt; de hand van die arm houdt een gegolfd zwaard vast; vanuit de uiteinden van de kroon staan, in een halve cirkel, 12 zespuntige sterren; om het zwaard hangt een vaandel met de Latijnse tekst: ‘zelo zelatus sum pro domino deo exercituum’

Er was een grote verscheidenheid in de diverse uitvoeringen. Vast terugkerende thema’s, in veel wapens, zijn: - een kruis, op een verhoging (terp, heuvel of berg ?) geplaatst; - drie zespuntige sterren; Verder : draagt het schild een kroon met 5 bloemen waaruit een rechterarm steekt; de hand van die arm houdt een gegolfd zwaard vast; vanuit de uiteinden van de kroon staan, in een halve cirkel, 12 zespuntige sterren; om het zwaard hangt een vaandel met de Latijnse tekst: ‘zelo zelatus sum pro domino deo exercituum’ Volgens de nieuwe bijbelvertaling (2005) zou dat betekenen: ‘Ik heb me met volle overgave ingezet voor de HEER, de God van de hemelse machten’

Oudere manuscripten gebruiken de woorden: ‘Met vuur ben ik vurig geweest voor de Heer, God der Heerscharen’ Daarom wordt het gegolfde zwaard ook wel gezien als een vurig zwaard.

Oudere manuscripten gebruiken de woorden: ‘Met vuur ben ik vurig geweest voor de Heer, God der Heerscharen’ Daarom wordt het gegolfde zwaard ook wel gezien als een vurig zwaard. Gezien de veelheid van variaties was niet duidelijk hoe het wapen er precies uit zou moeten zien.

Oudere manuscripten gebruiken de woorden: ‘Met vuur ben ik vurig geweest voor de Heer, God der Heerscharen’ Daarom wordt het gegolfde zwaard ook wel gezien als een vurig zwaard. Gezien de veelheid van variaties was niet duidelijk hoe het wapen er precies uit zou moeten zien. Daarom begon ik het wapen opnieuw op te bouwen met gebruikmaking van de kleuren . . . .

. . .wat zich als volgt ontwikkelde . . . . .

Met behulp van een reeds aanwezige, goede stola, werd een patroon ontworpen . . . .

Met behulp van een reeds aanwezige, goede stola, werd een patroon ontworpen . . . .

Met behulp van een reeds aanwezige, goede stola, werd een patroon ontworpen . . . . . . . .en kon begonnen worden met een patroon voor het borduurwerk van de ornamenten.

Met behulp van een reeds aanwezige, goede stola, werd een patroon ontworpen . . . . . . . .en kon begonnen worden met een patroon voor het borduurwerk van de ornamenten. Omdat het volledige wapen, geborduurd op een smalle stola, te complex zou worden, is gekozen voor een eenvoudige uitvoering met alleen de karakteristieke ornamenten van het schild: de kroon, het zwaard en de sterren.

De liturgische kleuren in het kerkelijk jaar De betreffende priester koos voor de groene basiskleur, omdat de stola dan het meest benut kan worden

Rechts op de stola wordt het wapen van de ongeschoeide karmelieten geborduurd. Links op de stola komt een Keltisch kruis. De toekomstige gebruiker van de stola heeft namelijk veel affectie met Ierland. Het voorbeeld van Internet ziet er geborduurd zo uit

Nadat beide symbolen vanaf het ontwerp tot een borduurpatroon waren verwerkt werden deze door middel van een computergestuurde borduurmachine op een ‘proeflapje’ geborduurd. Beide werden geschikt gevonden voor het uiteindelijk resultaat

En dit is dan het eindresultaat. . . (de ornamenten zijn, zoals gebruikelijk op borsthoogte geborduurd, zodat ze goed zichtbaar zijn)

Onlangs is de stola door een ‘collega-priester’ gewijd en dus gebruiksklaar voor onze vriend.

Het eerste gedrukte (getekende Het eerste gedrukte (getekende ?)Karmelietenschild dateert van het jaar 1499. Het onderging nadien veel veranderingen;

Het eerste gedrukte (getekende Het eerste gedrukte (getekende ?)Karmelietenschild dateert van het jaar 1499. Het onderging nadien veel veranderingen; Het is verdeeld in een boven- en onderdeel, en heeft twee kleuren, nl. wit /zilver en bruin/rood;

Het eerste gedrukte (getekende Het eerste gedrukte (getekende ?)Karmelietenschild dateert van het jaar 1499. Het onderging nadien veel veranderingen; Het is verdeeld in een boven- en onderdeel, en heeft twee kleuren, nl. wit /zilver en bruin/rood; De punt in het centrum van het schild (in het bruin/rood) staat voor de berg Karmel;

Het eerste gedrukte (getekende Het eerste gedrukte (getekende ?)Karmelietenschild dateert van het jaar 1499. Het onderging nadien veel veranderingen; Het is verdeeld in een boven- en onderdeel, en heeft twee kleuren, nl. wit /zilver en bruin/rood; De punt in het centrum van het schild (in het bruin/rood) staat voor de berg Karmel; Het kruis op de top van de berg is in de zestiende eeuw toegevoegd als kenmerk van de Ongeschoeide Karmelieten;

Het eerste gedrukte (getekende Het eerste gedrukte (getekende ?)Karmelietenschild dateert van het jaar 1499. Het onderging nadien veel veranderingen; Het is verdeeld in een boven- en onderdeel, en heeft twee kleuren, nl. wit /zilver en bruin/rood; De punt in het centrum van het schild (in het bruin/rood) staat voor de berg Karmel; Het kruis op de top van de berg is in de zestiende eeuw toegevoegd als kenmerk van de Ongeschoeide Karmelieten; De drie sterren kunnen staan voor 3 tijdperken in de geschiedenis van de Karmelieten-orde òf voor de drie belangrijkste personen uit de geschiedenis van de Karmelieten: de onderste (witte) ster stelt de Heilige Maagd Maria voor de twee andere sterren de vaders Elia en Elisa.

De twaalf sterren kunnen staan voor : de 12 discipelen van Jezus of voor

De twaalf sterren kunnen staan voor : de 12 discipelen van Jezus of voor de 12 stammen van Israel of voor

De twaalf sterren kunnen staan voor : de 12 discipelen van Jezus of voor de 12 stammen van Israel of voor de prerogatieven van de Maagd Maria, wie door Johannes in de apocalyptische versie beschreven wordt als: ‘Een vrouw gekleed met de Zon… en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren.’

De sterren betekenen ook de twaalf punten van de Geloofswet, zijnde Gehoorzaamheid, Kuisheid, Armoede, Overpeinzing, Gebed, Kerkdienst, Kapittel, Onthouding, het Apostolaat, Stilte, Nederigheid en Supererogatie (‘het doen van meer dan de plicht is’).

De sterren betekenen ook de twaalf punten van de Geloofswet, zijnde Gehoorzaamheid, Kuisheid, Armoede, Overpeinzing, Gebed, Kerkdienst, Kapittel, Onthouding, het Apostolaat, Stilte, Nederigheid en Supererogatie (‘het doen van meer dan de plicht is’). Uit de kroon rijst een rechterhand met arm (bruine mouw) die een vlammend zwaard vasthoudt, symbool voor de vurige geest van Eliah, een detail dat voor het eerst opdook in 1595.

De sterren betekenen ook de twaalf punten van de Geloofswet, zijnde Gehoorzaamheid, Kuisheid, Armoede, Overpeinzing, Gebed, Kerkdienst, Kapittel, Onthouding, het Apostolaat, Stilte, Nederigheid en Supererogatie (‘het doen van meer dan de plicht is’). Uit de kroon rijst een rechterhand met arm (bruine mouw) die een vlammend zwaard vasthoudt, symbool voor de vurige geest van Eliah, een detail dat voor het eerst opdook in 1595. Boven alles staat het motto: ‘Zelo Zelatus Sum Pro Domino Deo Exercituum’, wat evenveel betekent als: ‘Met vuur ben ik vurig geweest voor de Heer, God der Heerscharen’ (Kon. 1, 19:14).

De sterren betekenen ook de twaalf punten van de Geloofswet, zijnde Gehoorzaamheid, Kuisheid, Armoede, Overpeinzing, Gebed, Kerkdienst, Kapittel, Onthouding, het Apostolaat, Stilte, Nederigheid en Supererogatie (‘het doen van meer dan de plicht is’). Uit de kroon rijst een rechterhand met arm (bruine mouw) die een vlammend zwaard vasthoudt, symbool voor de vurige geest van Eliah, een detail dat voor het eerst opdook in 1595. Boven alles staat het motto: ‘Zelo Zelatus Sum Pro Domino Deo Exercituum’, wat evenveel betekent als: ‘Met vuur ben ik vurig geweest voor de Heer, God der Heerscharen’ (Kon. 1, 19:14). Dus samenvattend kan men stellen dat de Karmeliet gecentreerd op Christus leeft.

Verantwoording: De muziek bij deze diapresentatie is ‘Spiegel im Spiegel’ door Arvo Pärt.

Verantwoording: De muziek bij deze diapresentatie is ‘Spiegel im Spiegel’ door Arvo Pärt. De informatie over het wapenschild van de Karmelieten is afkomstig van Pater Goris, overste van het voormalig Karmelietenklooster te Heverlee-Haasrode (België), thans Sint Albertus College.

Verantwoording: De muziek bij deze diapresentatie is ‘Spiegel im Spiegel’ door Arvo Pärt. De informatie over het wapenschild van de Karmelieten is afkomstig van Pater Goris, overste van het voormalig Karmelietenklooster te Heverlee-Haasrode (België), thans Sint Albertus College. De oplettende lezer zal hebben gemerkt dat de kleur van de mouw door mij in het groen is weergegeven. Bij het ontwerp was de informatie over de juiste kleuren van het schild bij mij nog niet bekend. John Jasperse