Bibliotheek Helmond-Peel Uit& Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel Maria Vermeer
Uit&Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel Aanleiding: rapport organisatieontwikkeling 2008: Post fusie organisatie Iedereen werkt nog vooral vanuit de eigen locatie Doorbreken eilanden die de locaties nog zijn Werknemers kennen mensen andere locaties niet of onvoldoende Indruk: klanten zien BHP als één geheel, nu de medewerkers nog!
Uit&Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel Wie? Iedereen (m.u.v. hhd en med. met alleen flexuren) Waarom? Om elkaar beter te leren kennen en van elkaar te leren Doel? Verbeteren van de (dienstverlening van de) bibliotheek Wanneer? 2 dagdelen in de periode 1 okt. – 30 november 2009
Uit&Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel 1 dagdeel meelopen bij een andere vestiging in vergelijkbare functie In duo’s met iemand van een andere vestiging Je gaat 1x “uit” bij de ander werken Je krijgt 1x “thuis” de ander over de werkvloer Per duo dus 2 dagdelen Tijdens de openingstijden van de vestiging Alle vestigingen van BHP
Uit&Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel Werkwijze: Begin als “Mystery guest” (formulier / foto’s) Daarna taak andere helft duo overnemen Verbeterpunt noteren voor Uit&Thuis + Positief punt / tip van Uit&Thuis (formulier) Formulieren samen bespreken 2e afspraak = wisselen
Uit&Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel Werkwijze: Locatiecoördinator verzamelt formulieren/foto’s Quick wins? Bespreken op werkoverleg of praktisch overleg van de eigen locatie Reiskosten mogen worden gedeclareerd
Uit&Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel Kosten: Vervangen uren tijdens “Uit”-gedeelte (3 tot 4 uur p.p. Zoveel mogelijk d.m.v. verschuiving uren Werknemers met alleen uren directe dienstverlening moeten vaker declareren Reiskosten
Uit&Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel Voorlopige conclusies: Project loopt nog: staat geagendeerd voor eerstvolgende werkoverleg “Uit&Thuis”is hét gesprek van de dag! Werknemers vinden het leuk om te doen Werknemers vinden het veel tijd kosten en hebben het al heel druk Bewuste keuze om niet te sturen: gevolg soms kiezen ze de gemakkelijkste weg (bang voor) vervolg: duidelijkheid over doel Vervoer Directe dienstverlening is meer geschikt dan specialistische functies Er komt beweging!
Waar kun je op letten als je als “mystery guest” een bibliotheek bezoekt: (Je mag ook foto’s nemen) De buitenzijde en de ingang van bibliotheek De inrichting (kasten, kleur, netheid, etc.) De opstelling (bewegwijzering, indeling boeken, kun je gemakkelijk vinden wat je zoekt?) De aankleding (exposities; posters; aankondigingen; sfeer en verzorging) Het klantencontact (klantvriendelijkheid; behulpzaamheid; deskundigheid etc.) Zou je op basis van dit bezoek lid willen zijn van deze bibliotheek? Waarom (niet)? Heb je snelle verbeterpunten gezien voor deze locatie? Overige opmerkingen Tips voor mystery guests
“Uit & Thuis formulier”: werken in een andere locatie Verbeterpunt voor de Uit locatie (locatie…………………………………….) Verbeterpunt voor de Thuis locatie (locatie……………………………………..) Positief over het werken op deze locatie vond ik……. Deze tip wil ik meegeven van (het werken in) mijn eigen locatie Overige opmerkingen
Uit&Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel