Van eeuwenband naar tijdsband

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Blok 2 Grieken en Romeinen
Advertisements

Feodalisme en het hofstelsel
België Onze geschiedenis.
Simultaan Tafelrondje
De tijdsband Door de eeuwen heen….
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Samenleving en cultuur
Middeleeuwse steden H5 par. 5.3.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
De renaissance 1.2.
Ambiorix Door Liam en Glenn.
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Kerstening van Noordwest-Europa - werkwijze
!!QUIZZZZZZZZZZZ!! DOOR: Dewi.
Hoofdstuk 3 De grieken.
Het West Romeinse rijk valt uiteen
5.1 Leenheren en leenmannen
De Christelijke Kerk in West Europa valt uiteen
Interbellum en Vrede van Versailles.
Hoofdstuk 1 De grote lijn..
Middeleeuwen: Monniken en Ridders
Palazzo Venezia Door: Wendy, Melissa, Hilke en Jens.
Omgaan met geschiedenis
Hoofdstuk 1, §3 … de antwoorden
Romeinen in Noord-West Europa
469 Doop Frankische koning Clovis
De Middeleeuwen Les 10 – Betrekkingen tussen moslims en christenen
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 2: De Romeinen en hun bestuur.
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Kenmerk 5 (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 14: Van Republiek naar Keizerrijk.
DE NIEUWE WERELDORDE Een droom uit het verleden spreekt tot het heden.
Paragraaf 5.1: van vriend naar vijand.
Hoofdstuk 2.
Het bestuur van de stadstaat
Middeleeuwen.
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Tijd van burchten en steden
Oudheid ( ca. 800 v.C. tot ca. 500 n.C. )
Steunvragen Havo Top geschiedenis periode 1
Hints In groepjes worden de begrippen uit de geschiedenis les geraden aan de hand van het spel ‘hints’. Welke team scoort het hoogst?
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
OPENBARING AAN JOHANNES
Hoofdstuk 3.
DE KLASSIEKE OUDHEID De groei van het romeinse imperium, waardoor de grieks- romeinse cultuur zich door europa verspreidde.
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
500 v. Chr. Rome komt in handen van de Senaat. Begin expansie: -264 v
Hoofdstuk V: Rome Les 6: Romanisering
Voorbeeldvragen examen geschiedenis
Geschiedenis Mevr. Liefting
Een nieuw geloof: het christendom
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
Tijd van Monniken en Ridders
POLITIEK BIJ DE GRIEKEN EN ROMEINEN
H2.2 Het Romeinse Rijk Grieken en Romeinen.
Tijdvak 2 De tijd van Grieken en Romeinen Paragraaf 2.2 Het Romeinse Rijk.
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
Een kennismaking met de geschiedenis in 10 stukjes.
Monniken en ridders 5.1 Leenheren en leenmannen
Blok 2 Grieken en Romeinen
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
Europa wordt christelijk
Hoofdstuk 2 Grieken en Romeinen.
Thema 1 Geschiedenis als theater
Geschiedenis 3de jaar.
Hoofdstuk 2 Grieken en Romeinen.
Hoofdstuk 2 Grieken en Romeinen.
De tijden..
De tijden..
Transcript van de presentatie:

Van eeuwenband naar tijdsband Welkom 5de leerjaar LEDE

Wat kunnen we straks? Zeggen in welke eeuw een jaartal ligt. De perioden in de geschiedenis kennen met hun begin- en einddatum. Een voorwerp, gebeurtenis of gebouw in de juiste periode kunnen plaatsen.

Afspraken Zoveel mogelijk vingers. Ook wie geen vinger opsteekt, wordt aangeduid. Groepjes van vier; elk een nummer voor straks

Genummerde hoofden Ik stel een vraag. Binnen je groepje zeg je je antwoord aan elkaar door. Ik zeg een nummer en die neemt het kaartje. Eén leerling zegt het antwoord. Anderen tonen groene kant als het juist is; rode kant als het fout is.

Wat weet je over… ‘een eeuw ‘ en onze eeuw? de eeuwenband? de periodes in de geschiedenis?

Van eeuwenband naar tijdlijn 800 v.C. Christus 500 1500 1800 1945 De eigen tijd De middeleeuwen: de tijd van de burchten en de steden De oudste tijden De oudheid: de tijd van de Grieken en de Romeinen De tijd van de volkeren De tijd van de vorsten en de ontdekkingen Een eeuw loopt van X01 tot X00

De oudste tijden tot ongeveer 800 v.C. Mensen leefden voornamelijk van jacht, visvangst, wortels, vruchten… en later van landbouw en veeteelt.

De tijd van Grieken en Romeinen 800 v.C. 500 n.C. De Grieken hebben voor het eerst in onze streken een duidelijk georganiseerde staat; de Romeinen veroveren onze streken en verspreiden hun levenswijze over alle overwonnen volkeren.

de tijd van de burchten en de steden De Middeleeuwen: de tijd van de burchten en de steden 500 1500 Heel onveilige tijden waardoor burchten werden gebouwd en mensen die eromheen woonden konden er in schuilen. Het is ook de tijd waarin overal kerken en abdijen werden gebouwd.

De tijd van de vorsten en de ontdekkingen 1500 1800 Koningen veroverden gebieden, ook overzee, en hadden alle macht over het volk door hen met een leger in bedwang te houden.

De tijd van de volkeren 1800 1945 In deze tijd komt geleidelijk de macht aan het volk doordat ze zelf hun leiders mogen kiezen. De rijken bezitten grond en fabrieken; de armen werken er voor een hongerloon. Twee wereldoorlogen.

De eigen tijd 1945 Het einde van de Tweede Wereldoorlog zien we als het begin van onze eigen tijd. Het is een tijd van welvaart en vrede voor grote delen van Europa.

Denk-Tweetal-Vertel Ik stel een vraag. Iedereen denkt voor zichzelf na over het antwoord. Per twee zeg je je antwoord en het waarom aan elkaar door. Ik kies enkele leerlingen die het antwoord van hun partner herhalen.

In welke eeuw ligt 1302?

In welke periode werd dit gebouwd en waarom?

In welke periode ligt de derde eeuw?

In welke periode bevinden we ons en waarom?

Wanneer begint en eindigt de 11de eeuw?

In welke periode werd dit gemaakt en waarom?

1 2 In welke periodes zou je deze voorwerpen plaatsen? 3 4

Kunnen we nu…? Zeggen in welke eeuw een jaartal ligt. De perioden in de geschiedenis kennen met hun begin- en einddatum. Een voorwerp, gebeurtenis of gebouw in de juiste periode kunnen plaatsen.