Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
Informatiekunde op het Calandlyceum Margreet Tiel 24 juni 2008.
Mediawijsheid.
Workshop ‘kennis’. Moderne media •Computer •Video •DVD •Mobiele telefoon •iPod •internet •Radio •TV •Satelietontvangst •HDTV •Enz….. •Enz……….
Project Roemenië via ThinkQuest.
Veilig internet Mediawijsheid
Het Horizon College en R.O.C. van Amsterdam heten u van harte welkom
Maar…. hoe hou je het leuk??
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Een overzicht Risico’s van internet.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Mediawijsheid.
Internet OBS de Klimop Mediawijsheid. Mediawijsheid staat voor ‘het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch.
6e Nationaal Platform E-Health Chaos voorbij; structuur begint?
Het klaslokaal 2.0.
Kinderen online.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Van idee tot digitaal materiaal
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
Lesgeven en begeleiden
Collectief portfolio groep 3
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Beroepsproduct Domeinverdieping Owe 62 Heidi van Cuijk 2010/2011
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Audiovisueel materiaal in de klas BOA 4 februari.
Portfolio
Sociale media op school
Definitie Mediawijsheid
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Workshop Informatievaardigheden Propedeuse FHSS Mediatheek TF.
Kinderen en hun sociale talenten
S.G. Sint Ursula – Horn Oktober 2008 J. Stollman – Coördinator ICT De Brugklas en ICT.
Het werken met portfolio
Opdracht 1: Pak een s. Openen van materialen: Materialen in verschillende formats ontwikkeld (Word, Powerpoint, Zip) Programma Good Reader (gratis)
De gezonde school en genotmiddelen
Omgaan met het gebruik van historische bronnen
Welkom op deze informatieavond
Van ICT-coördinator naar ICOACH
OPZOEKENEVALUERENOPSLAAN van informatie van op INTERNET door Bart Coene.
Internetgebruik en protocollen. - Inleiding (2 minuten) - Korte ronde in kleine groepjes met elkaar de schoolsituaties vergelijken. Meegenomen materiaal.
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Les 3 – Zullen we delen?.
BVL middag KSE Etten-Leur.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Welkom ik maak me sterk.
2 Is alles waar? Groep 5 3 Wat doe jij op internet?
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Social media en pubers…. ff kennismaken Michiel Trompetter Nationaal MediaCoach Docent voortgezet onderwijs Vader van 4 kinderen (7, 11, 15 en 20 jaar).
Mediawijsheid competentie:
Mediawijsheid competentie:
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Samenwerken en communicatie
Wat doet media? Hoe wordt media gebruikt?
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
E health, Domotica en E-learning
Transcript van de presentatie:

Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.

Wat is mediawijsheid? Mediawijsheid is het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld". (Bron: Raad voor Cultuur ) Concreet: Mediawijsheid is: traditionele (televisie, radio, pers) en moderne media (internettoepassingen, sms) juist gebruiken, zowel in consumerende als producerende zin bewustzijn hebben van de mogelijkheden en van de context van informatie van media. een gezonde mentaliteit ten opzichte van deze media hebben Bron: Kennisnet

Waarom? Vanuit visieversneller tijdens de studiedag vorig schooljaar kwam de stelling: “(32) Een leergang mediawijsheid ontwikkelen.” naar voren. Kerndoelen. Leerlingen leren omgaan met alle mediawijsheden om ons heen.

Hoe geven we dit vorm binnen ons onderwijs? Methodes mediawijsheid bekeken: - www.deroodekikker.nl betaald, wekelijkse lessen. - www.klassetv.nl gratis, sluit aan bij doelen sociale talenten, lessenserie voor gr7/8 van 6 lessen. - www.kennisnet.nl gratis, 5 hoofdstukken, eindopdracht en afsluiting met een diploma. Gr 5/6, 7/8 zelfde onderwerpen. Digitale versie beschikbaar.

Voorlopige keuze: Een combinatie van klassetv en kennisnet: Groep 5/6 lessen diploma veilig internet met diploma als afsluiting in groep 6. Groep 7/8 lessen mediawijsheid van klassetv.

Diploma veilig internet groep 5/6. 4 personages als hoofdfiguren in de lessen. 5 hoofdstukken. 1.“Ik surf veilig” (internet, email, spam en virussen) 2.“Is alles waar?” (reclame en wat/wie is echt op internet) 3.”Speurneuzen (zoeken op internet) 4. “Persoonlijk” (privacy op internet, wachtwoorden) 5. “Digitaal pesten” Creatieve eindopdracht over al het geleerde in de vorm van poster, werkstuk of filmpje. Online of papieren eindtoets en als belonging het Diploma Veilig Internet.

Lesopbouw Diploma Veilig Internet. Introductie van de les, klassikale introductieopdracht. (kan met digibordlessen via website Kennisnet) De leerlingen werken in het lesboek, dit kan zelfstandig, maar ook stap voor stap met de leerkracht. Ook zijn er werkbladen bij. De les eindigt met eindbespreking, evaluatie van de les, soms met bijbehorende opdrachten.

Klassetv Mediawijsheid groep 7/8. 6 lessen kunnen in willekeurige volgorde worden gegeven. Leren omgaan met social media Zoekmachines en downloaden Reclame op televisie en internet Onplezierige tv-programma’s en onveilige sites Nep-sites en betrouwbare informatie Digitaal pesten

Lesopbouw Klassetv mediawijsheid. Elke les centrale, klassikale introductie en afsluiting. Tijdens de kern kijken naar video en praatplaat. Leergesprek n.a.v. video en praatplaat. Verschillende werkvormen. (circuit, werken in groepjes, klassikaal) Werkbladen bij de lessen. Informatiebrief voor ouders beschikbaar.

Verdeling van de lessen. Groep 5 Groep 6 Groep 7 Groep 8 “Ik surf veilig” “Is alles waar?” “Speurneuzen” “Persoonlijk” “Digitaal pesten” Eindopdracht Eindtoets en diploma Leren omgaan met sociale media. Zoekmachines en downloaden. Reclame op tv en internet. Nepsites en betrouwbare informatie. Onplezierige tv en onveilige websites. Digitaal pesten.

Bekijken van de methode en lessen. Bekijk de lessen voor je groep en mail een reactie hierop uiterlijk de week na de herfstvakantie. (of maak aantekeningen in het pakketje) Denk er tijdens het bekijken van de lessen aan dat de essentie van de les het belangrijkste is en dat niet alles haalbaar zal zijn in de praktijk. Geef aan: - wat zie je wel/niet zitten - wat kan wel en wat kan niet - hoe wil je de lessen het liefst met de klas behandelen? (klassikaal, in groepjes?) -etc.

Wat past binnen ons onderwijs? Aanpassing van de lessen door Kelly a.d.h.v. - afspraken (o.a. gebruik van hyves, google e.d. in de lessen) - reacties via de mail - haalbaarheid van de les met 2 computers in de klas.

Invoering van de lessen. De lessen kunnen in plaats van een les sociale talenten. Het is dus niet extra. Wanneer willen we de lessen geven? Vaste tijdstippen in het jaar? Mediawijsheidweek op een datum naar keuze? In combinatie met “mediamasters” (een spannend media spel) voor groep 7 en 8, tijdens de nationale mediawijsheidweek: 23-30 november? Elvira zal dit jaar met groep 7 meedoen om te kijken of het iets voor onze school is.

Internetprotocol vs. Zo gaan wij veilig om met internet-regels. Het bestaande internetprotocol vervalt. Aan de hand van de lessen stellen we nieuwe regels op, zodat het geleerde in de lessen terug komt in de regels die we opstellen.

Veel plezier!!