“ Andere tijden in onderwijs en opvang”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WELKOM! INFORMATIEAVOND Dinsdag 25 maart uur
Advertisements

Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Andere (school)tijden?
Verandering Schooltijden
Op de informatieavond Continurooster Welkom.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Continurooster in een 5 gelijke dagen model
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
INFORMATIEAVOND veranderende schooltijden
Andere (school)tijden in het onderwijs
“Andere Schooltijden”
Vijf-gelijke-dagen model
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Informatieavond schooltijden. (andere) schooltijden? 1 e informatieavond 19 april 2012 Huidige schooltijden Huidige schooltijden 5 gelijke.
Schooltijden Het beste onderwijs Uitwerking van een aantal voorstellen.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Informatieavond schooltijden
Resultaten enquête ‘Andere schooltijden’ Basisscholen Swalmen 1.
Andere schooltijden Informeren.
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Andere (school)tijden?
Welkom informatieavond “schooltijden”
Welkom informatieavond “schooltijden”
Welkom welkom.
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Rust, regelmaat en ruimte
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Andere schooltijden en het 5 gelijke dagen model
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
Informatieavond 19 november
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
OBS De Poolster | 2 februari 2015
Continurooster en BSO Het aanbod van SKSG BSO 52 weken ma t/m vrijdag aansluitend aan schooltijden tot 18.00/ uur. In de schoolvakanties vanaf 7.30.
Informatiebijeenkomst Nieuwe schooltijden?
Informatieavond Project Andere Schooltijden Donderdag 26 november 2015 Locatie: OBS De Bussel 19h45 – 22h00 Effies gauw, gauw is an de skeet sturven!
Informatieavond continurooster “Andere tijden” 16 november 2015
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Vijf gelijke dagen model  De praktijk  Waarom?  Voordelen  Nadelen.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016.
op KC de Samenstroom 2 februari 2016
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Welkom Sterrenschool Schooltijden Huisvesting. Een Sterrenschool bouw je samen Team Klankbordgroep (OV / MR en overige ouders)
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
ANDERE SCHOOLTIJDEN? ADALBERT BASISSCHOOL in onderwijs en opvang.
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
RESULTATEN OUDER ENQUÊTE SCHOOLTIJDEN Dinsdag
cbs Koningin Wilhelmina Leerdam1 ANDERE SCHOOLTIJDEN: VOOR- EN NADELEN EERSTE DIALOOG.
Tijd voor andere schooltijden?. Waarom deze informatie avond?  De MR zal zich neutraal opstellen  Vanavond zal ook niet besloten worden of er een continurooster.
Andere Tijden St Barbara Tuitjenhorn Ahoj, 17 maart 2016.
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
ANDERE TIJDEN St. Bernardus, Bergeijk, 21/6/2016 Rein van Dijk.
Het 5-gelijke dagen model Informatieavond 6 februari 2014.
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
De nieuwe school Impressie.
Schooltijdenonderzoek
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Andere Tijden in onderwijs en opvang
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
Transcript van de presentatie:

“ Andere tijden in onderwijs en opvang” Ouderavond RKBS De Vlieger 24 januari 2013 Adelien Buruma “ Andere tijden in onderwijs en opvang”

Er zijn 6995 basisscholen in Nederland. 23 % heeft nieuwe schooltijden. 11 % gaan dat de komende jaren doen. 55 % ziet daarvoor mogelijkheden op de langere termijn.

Waar komen de schooltijden vandaan ?

“ Traditionele” situatie in 2013 <koptekst> “ Traditionele” situatie in 2013 Tegenwoordig ziet het plaatje er heel anders uit. Veel moeders nemen ook deel aan het arbeidsproces. Ouders worstelen vaak met de combinatie van zorg en arbeid. Er zijn aanmerkelijk meer een- ouder gezinnen. We hebben te maken met de basisschool voor kinderen van 4- 12 jaar. Veel kinderen zijn voor die tijd naar een psz geweest of / en in de kinderopvang. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van de VSO, TSO en BSO. Vanuit welzijn worden er vaak activiteiten aangeboden voor kinderen en/ of ouders. Minister heeft op e.e.a. ingespeeld door: -Vanaf 1 augustus 2006 zijn schoolbesturen wettelijk verantwoordelijk gemaakt voor de TSO. Een school moet dat geregeld hebben. Scholen regelen dat zelf met vrijwilligers of besteden dat uit aan een kinderopvangorganisatie. De TSO valt niet onder de wet kinderopvang. -Vanaf 1 augustus 2007 moeten scholen ook bso geregeld hebben ( er moet opvang zijn van 7.30-18.30 uur) . Veel besturen hebben een overeenkomst afgesloten met een kinderopvangorganisatie. <voettekst>

Gemiddelde dagindeling <koptekst> Gemiddelde dagindeling De schooldag van de meeste kinderen in ons land ziet er zo uit. En voor “thuis” kun je ook lezen: vso- tso- bso. Daardoor is het een verknipt geheel geworden voor kinderen. Er nog heel vaak geen sprake van afstemming. Er is vaak geen samenhang. De roep om die samenhang en betere dagindeling wordt groter en op veel plekken in het land ontstaan initiatieven tot samenwerking en afstemming, om daardoor te zorgen voor continuïteit en rust; inhoudelijke en pedagogische verbinding. Het moet voordeel hebben voor kinderen en ouders. We moeten voorzieningen efficiënt gaan gebruiken. De organisaties hebben allemaal te maken met dezelfde kinderen. Dat was een eerste aanleiding om te gaan kijken naar andere mogelijkheden van dagindeling voor kinderen. <voettekst>

Tijden zijn veranderd. Schooltijden (nog) niet!

Aanleiding Andere Tijden/SER <koptekst> Aanleiding Andere Tijden/SER Dat was een eerste aanleiding om te gaan kijken naar andere mogelijkheden van dagindeling voor kinderen. Knelpunten bij de TSO zijn vaak zijn: De tso groeit explosief; maandag, dinsdag en donderdag zijn vaak de piekdagen. Huisvesting is daar niet op berekend. TSO wordt duurder en valt niet onder de wet kinderopvang Lastig vrijwilligers te krijgen door groei van arbeidsparticipatie. Lastig goed gekwalificeerd personeel te vinden. TSO verloopt rommelig. Leerkrachten moeten brandjes blussen om 13.00 uur. Veel wisseling in begeleiding en pedagogisch klimaat. Kinderen ervaren het als wachttijd. Geen uitdagend aanbod. TSO is niet meer kwalitatief verantwoord Kosten gaan omhoog ( tarief bso 6,00 euro per uur) TSO is een gedrocht. Knelpunten BSO zijn vaak: De kinderopvang zit met pieken op maandag, dinsdag en donderdag. Betrekkelijk korte tijd om op de bso iets te doen: goede nsa Kinderen zien veel verschillende gezichten op een dag. Er komt een roep om een betere dagindeling met meer rust, regelmaat en continuïteit. Een betere afstemming tussen onderwijs en opvang.; inhoudelijke en pedagogische verbinding. Kindgerichte motieven voeren de boventoon. Het moet voordeel hebben voor kinderen en ouders. We moeten voorzieningen efficiënt gaan gebruiken. Van daar uit zijn allerlei experimenten ontstaan. Er zijn zo’n 7000 scholen. Een kwart heeft op dit moment andere tijden ingevoerd of is daar mee bezig en nog eens 55 % ziet daarvoor mogelijkheden in de toekomst. Verplicht is: 940 lesuren per jaar en over 8 jaar minimaal 7520 uur. <voettekst>

Bioritme of verlengde pauzemodel <koptekst> Bioritme of verlengde pauzemodel Karakteristieken: -het leren volgt het bioritme van de kinderen, het onderwijs maakt gebruik van de momenten van maximale alertheid (10-12 uur voor leren en presteren en 14.30 -16.30 voor repeteren). -extra lange middagpauze met sport, cultuur en andere activiteiten, verzorgd door de kinderopvang of andere organisaties -leerkrachten gebruiken de lange middagpauze voor voorbereiding, vergadering, bijscholing -voor kinderen van werkende ouders is er na schooltijd opvang Is gebaseerd op 1 Frans onderzoek. Lastig te realiseren, omdat de middagpauze niet valt onder de wet kinderopvang. Bekostiging lastig. Vaak met subsidies en daardoor afhankelijk. Ik weet dat er nagedacht wordt op het ministerie om ook de TSO onder de wet kinderopvang te laten vallen, maar dat zal nog wel even tijd in beslag nemen. Zandvoort <voettekst>

De 7.00 tot 19.00 uur school <koptekst> <voettekst> Sterrenschool. Nieuwste, 3.0 , is in ontwikkeling in Almere. Ouders kopen arrangementen in. School is 50 weken in het jaar open. Er zijn dus geen vaste vakanties. Zandvoort, Apeldoorn Karakteristieken: -aaneengesloten programma met afwisseling in blokken met onderwijs, opvang, sport en ontspanning -het gehele jaar open, geen collectieve schoolvakanties -één loket voor ouders en kinderen -geïndividualiseerd onderwijs; moet bij het onderwijsconcept passen -eenduidig pedagogisch beleid -één team van medewerkers vanuit verschillende disciplines -concentratie van voorzieningen in één gebouw Grenzen zoeken t.a.v. vakanties. Experiment. <voettekst>

5 gelijke dagen model/continurooster <koptekst> 5 gelijke dagen model/continurooster    Karakteristieken: -vijf identieke schooldagen, van 8 tot 14 uur of van 8.30 tot 14.30 uur of van 8.30- 14.00 uur -geen vrije woensdag- en vrijdagmiddag -korte lunchpauze met leerkrachten in de klas (geen aparte overblijfvoorziening) -naschoolse opvang sluit elke dag direct aan op de lessen -gaat verder dan het continurooster, dat wel de middagpauze verkort, maar houdt vast aan begintijd en vrije woensdagmiddag - Leerkrachten gebruiken de lange middag voor overleg, lesvoorbereiding en bijscholing Je kan spelen met de tijden. Vaak een katalysator voor goede nsa. Er is meer tijd. Tilburg; de Boemerang Hilversum Continurooster maken naar wens ( bijv. ook met vrije woensdagmiddag) Dit rooster is het meest populair. <voettekst>

Continurooster met vrije woensdagmiddag

Hoornse model 940 uur voor alle groepen

Andere scholen Effectieve besteding van de lestijd op school; Effectievere “vrije tijd”; Veel kansen voor goede NSA; TSO vervalt; Betere aansluiting bij pedagogische visie; Extra aandacht voor talentontwikkeling van kinderen door NSA Minder verschillende gezichten voor kinderen; Betere dagindeling voor kinderen; Prettig voor leerkrachten; Prettig voor directie.

NSA

Samenwerkende teams <koptekst> <voettekst> Team van mensen rondom de kinderen, ieder vanuit zijn/ haar expertise. Ervaringen van scholen die werken met continurooster zijn positief. Scholen die ingevoerd hebben: gewenningsperiode , ook voor team qua organisatie, voor ouders privésituatie erop afstemmen, kinderen: gaat snel. Kind zei: “Mama, op school zijn ze de middag vergeten”. “Hoe vaak moeten we vandaag naar school”? Nu altijd 1 keer. <voettekst>

Drie samenwerkingsmodellen brede scholen

MR Instemmingsbevoegdheid personeelsdeel: Artikel 12 f: vaststelling of wijziging van een arbeids- en rusttijdenregeling van het personeel Instemmingsbevoegdheid ouders: Artikel 13 h: vaststelling van de onderwijstijd, na raadpleging van de ouders Wettelijke procedure

Vragen www.anderetijdeninonderwijsenopvang.nl