iCLASS yes we can scalacollege !!! Co-teaching & Study coaching…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Leer-Kracht; omgaan met verschillen en gedragsvraagstukken Studieconferentie PO, Lunteren, 26 maart 2014 Marij Bosdriesz, Aat Sliedrecht en Dolf van.
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De ontwikkeling van de 7 competenties
Welkom bij Leefstijl.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Integrale opdrachten STW
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Cluster 4 gerelateerde problemen
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Ik heb iets van autisme of zo
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Van ICT-coördinator naar ICOACH
Wat heeft TOI BLUE gebracht?
Ik heb iets van autisme of zo
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Basisschool ‘t Heuvelke
INTRODUCTIE Hoog en laag IQ Thuis situatie Externe locatie(s) Intensief begeleidingstraject Kortdurend en langdurend Nazorg Coaching Voorlichting.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Decanendag Friesland Passend Onderwijs.
Het begint bij het jonge kind
Jongeren met een beperking
Ouderavond Groepsorganisatie
binnen Passend Onderwijs
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Methodiek: Plancyclus
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Reflecteren.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
K amers met K ansen Doel Behalen van een startkwalificatie voor jeugdigen tussen de 17 en 23 in (MBO) opleiding.
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Oudertevredenheidsonderzoek:
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
GO! Campus De Vesten Herentals
BOM-model PV 25/03/2014.
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Transcript van de presentatie:

iCLASS yes we can scalacollege !!! Co-teaching & Study coaching… @ yes we can scalacollege !!! Co-teaching: d.m.v. zelfreflectie bouwen aan zelfkennis, zelfbewustzijn, zelfvertrouwen, weerbaarheid Study coaching: aandacht voor study skills, leren concentreren, studievoortgang bewaking en ondersteuning bij plannen, organiseren, overzicht helpen bewaren iCLASS Voor leerlingen met een indicatie Onder deskundige begeleiding van de iCREW: individual coaches

Een diagnose/een LGFindicatie Cluster 1 (visueel gehandicapt) Cluster 2 (spraak/taalproblemen en dove kinderen, comm. beperkt) Cluster 3 (fysieke beperking/ langdurig ziek, zmlk, meerv.geh.) Cluster 4 (gedrags/ontwikkelingsstoornis, langdurig zieke kinderen met een psychiatrische handicap) AD(H)D, ODD, McDD, ASS, NLD, WVP, DCD, FYSIEKE BEPERKING………………….…>>> woordvindingsproblemen Het gaat niet om wat je hebt maar om hoe je ermee omgaat..!

1) Reflectie en reproductie 2)Inzicht en inzet 3)Toepassen van kennis IDEOLOGIE: LEREN DOE JE SAMEN! Leerlingbegeleiding is ‘maatwerk’ (vastgelegd in een individueel HP) iCLASS Educatief partnerschap tussen school, ouders en ambulant begeleider MOTTO: We helpen je op de RIT! 1) Reflectie en reproductie 2)Inzicht en inzet 3)Toepassen van kennis

Inrichting van de iClass: Maandag t/m donderdag 6,7,8ste uur Wekelijks of meerdere keren per week aansluitend aan het lesrooster een afspraak leerling-coach Individuele begeleiding en/of begeleiding in groepjes Thema’s: Wie ben ik, wat kan ik Studievaardigheden Aandacht en concentratie Weerbaarheid en sociaal- emotionele vaardigheden Volhouden en doorzetten Inloop/spreekmiddag voor ouders/verzorgers: vrijdagmiddag

Voor de leerling: iLEARN stimuleren van studievaardigheden ondersteuning bij plannen, structureren, organiseren vergroten van zelfkennis, zelfbewustzijn, zelfvertrouwen op gebied van leren pre-teaching, de leerling voorbereiden op de volgende les(dag) specialistische ondersteuning vanuit ambulante begeleider CL 2/3 (denk aan afname PEPmeter of taaloefeningen) persoonlijke begeleiding bij taakaanpak aandacht voor gebeurtenissen, gevoelens, gedachten, gedrag en gevolgen van dit gedrag individuele coaching op persoonlijke ontwikkelingsdoelen gebruik leren maken van onderwijsondersteunende hulpmiddelen, zoals ICT

VISIE op onderwijs aan leerlingen met SEN: De kwaliteit van de interactie bepaalt het verschil tussen persoonlijke groei en persoonlijke pijn. Centraal in de ontwikkeling van ieder individu staat de werkelijke ontmoeting met de ander en jezelf. als je niet gelooft in mogelijkheden van mensen, blijf dan met je handen van hun onmogelijkheden af! Een V.I.P. behandeling: (Veiligheid, Invloed, Persoonlijk contact) Respect voor de jongere en de overlevingsstrategieën die hij heeft ingezet. NO WAR Niet Oordelen, wel Aandacht geven en Reflecteren.

ik voel me veilig! Autonomie Relatie Competentie INDIVIDUELE BEGELEIDING GAAT UIT VAN DEZE BASISBEHOEFTEN: Autonomie Relatie Competentie Ik ben zelfstandig Ik weet wie ik ben Ik kies zelf wat goed is en bij mij past Ik voel me veilig Ik voel me geaccepteerd Ik maak deel uit van een groter geheel, ik hoor erbij Ik word gewaardeerd Ik word serieus genomen Ik heb succeservaringen Ik weet wat ik goed kan ik voel me veilig!

Kom op! We doen het samen!

Teach me and I might remember Wil je een prestatie? Investeer in de relatie! Keywords: A: Aandacht en Aanwezigheid ‘er zijn’ als medicijn Aansluiting belevingswereld B: Betrokkenheid Bewustwording C: Contact Concretisering in het HP Tell me and I forget Teach me and I might remember Involve me and I learn

Het Handelingsplan: Beginsituatie > wie is de leerling, kansen, kwaliteiten SMARTdoelen (sociaal/emotioneel/cognitief) Afspraken, maatregels en aanpassingen Contact met ouders en externen Hulpmiddelen Verantwoording van besteding LGF Deskundigheidsbevordering van icoaches/docenten Evaluatie

Beïnvloeding op: kindfactoren Docentfactoren Taakfactoren Omgevingsfactoren

Leren over jezelf Identiteit Imago Idealiteit Spelmateriaal Psycho-educatie Handleiding voor jezelf Identiteit Imago Idealiteit

Als je enige gereedschap time-out Als je enige gereedschap een hamer is ziet elk probleem eruit als een spijker…

iCoaches en ambulante begeleiders Rosan van der Werf, Horizon Reiny den Hartog, AED Emy Bodijn Alex Schoneveld Suzanne Hanzon Liena Ruschenberg Leon van Os Anita Buitelaar Elke van Geest e.vangeest@scalacollege.nl