College 4 Kennisleer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De jeugdgroep PRZ bestaat om
Advertisements

De les van de graankorrel
Filosofie Op HAVO en VWO.
Klassiek compatibilisme
Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
Hindoeïsme en reïncarnatie
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
De Filosoos: Filosofen Top Twaalf
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Immanuel Kant Theorie van het kennen
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
In de leerlingenraad zitten 6 kinderen(bij ons)
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
Welkom in de samenkomst
De verlichting Paragraaf 2.
Metafysica, Kwantummechanica… En de werkelijkheid?
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Hoe kun je Geloven? 1.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Schijn en Werkelijkheid
Als we nou een definitie van rechtvaardig-
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
De Griekse cultuur.
Godsdienst.
Goed Bezig Het ABSOLUTE ? Georg W.F. Hegel ( ) De wereld heeft een doel Er zijn eeuwige waarden & ideeën Deze ontwikkelen zich lineair Doel is.
Jezus is niet dood ……… Hij heeft wel de Geest gegeven !!
Inleiding Filosofie en Ethiek Derde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (1) Dinsdag 21 september 2004.
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
College 2 Kennisleer.
College 3 Kennisleer.
De vrije wil als filosofisch probleem
Algemene Kennis- & Wetenschapsleer II
Hallo! Vandaag leer ik jullie het verschil tussen NAT en DROOG !!!
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
The Six Thinking Hats WORKSHOP. DIVERGEREN Dit is het genereren van zoveel mogelijk ideeën, feiten, problemen, kenmerken, gevolgen, oorzaken, oplossingen.
De 2e wetenschappelijke revolutie
Leerstijlen KOLB SJM.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Na de Ontmoeting … Weer naar buiten Pinkstergemeente De Schuilplaats Spijkenisse, 17 januari c Na het bidden/ 1 van.
7.2 Plato en zijn voorgangers in de wijsbegeerte
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Visie Marcel en Tjarda. Visie Visie geeft eenheid Joh 17: 21 Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn,
H8.1 De Verlichting Pruiken en revoluties.
Romeinen Romeinen De eeuwige liefde van God voor ons Romeinen 8.
Brief aan de Galaten -21- geloof – zegen- belofte-verbond.
Paragraaf 8.1 De Verlichting
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Thema Leven deel 1 Wat is wetenschap?.
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Blok I God ontmoeten Wie is God? Kun je Hem eigenlijk wel kennen?
Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
De WEtenscHappelijke revolutie
Onze (geestelijke) zintuigen oefenen
Volksuniversiteit Zwolle
IDENTITEIT INDIVIDU SUBJECT PERSOON
1. Wanneer is een theorie wetenschappelijk?
Waar zie je God als je de bijbel dicht laat?
Transcript van de presentatie:

College 4 Kennisleer

Vorige keer Rationalisme vs Empirisme Rationalisme besproken: Descartes, Spinoza

Vandaag Empiristen Verder aan handout!

De Britse empiristen: Locke “No innate ideas” Tabula rasa Primaire versus secundaire eigenschappen Primair: meetbaar, objectief vast te stellen -> juiste ideeën Secundair: subjectief -> ideeën bestaan alleen in onszelf Substantie draagt eigenschappen Filmpje! :-)

De Britse empiristen: Berkeley Kennis komt voort uit waarneming (filmpje!) Er zijn alleen secundaire eigenschappen -> Er is alleen subjectieve kennis Los van de waarneming is er niets Vallende boom in het bos “Esse est percipi” Idealisme God is eeuwige waarnemer

De Britse empiristen: Hume Analytische uitspraken: a priori Synthetische uitspraken : a posteriori Uitspraak die niet synthetisch en niet analytisch is, is onzinnig: “God bestaat” Idee van causaliteit Oorzaak en gevolg zijn begrippen van onze geest, geen kenmerken van de wereld buiten ons Inductieprobleem En, ja, nog een filmpje. ;-)

Problemen bij empirisme en rationalisme Inductieprobleem Klopt de kennis wel die onze zintuigen ons geven? Empirische kennis = onzekere kennis Rationalisme: Geen verband met wereld om ons heen Geen nieuwe kennis

De oplossing… KANT

Nu eerst zelf aan de slag Handout -> handig hulpmiddel bij leren! Alle handouts + aantekeningen inleveren bij toets

Problemen bij empirisme en rationalisme Inductieprobleem Klopt de kennis wel die onze zintuigen ons geven? Empirische kennis = onzekere kennis Rationalisme: Geen verband met wereld om ons heen Geen nieuwe kennis

Kant Verzoening empirisme – rationalisme Kennis begint bij waarneming, is subjectief Structuren ordenen de waarneming en het denken

Kant continued Aanschouwingsvormen: ordenen waarneming -> ruimte en tijd Categorieen: ordenen het verstand -> causaliteit, kwantiteit, kwaliteit We kunnen niet waarnemen wat niet in deze hokjes past -> kennen Ding an sich niet

Kant continued Synthetische apriori uitspraken zijn mogelijk! Bij metafysica gaat het om synthetische a priori uitspraken. Synthetisch, omdat het een vermeerdering van het begrip is en a priori omdat het om zaken gaat die niet in de ervaring gegeven kunnen worden, waarover toch algemeen geldige en zekere uitspraken gedaan worden. Kenvermogen laat niet toe dat we weten of God bestaat -> kennis scheiden van geloof