Contextuele therapie en ‘psychodramapuppets’ in de 3de fase van LSCI

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Advertisements

7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Het interactioneel model
KLEINE POPPEN - GROTE TAAL Duplopoppen als methodiek
Het Toverbos Niki Jeannin.
Signs of Safety veiligheid van het kind centraal
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Integratieve handelingsorthopedagogiek
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Wat is Ethiek? Les 1.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Hoofdstuk 8 Sociale verandering.
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
Wie kan er bij ons terecht? §Adolescenten en volwassenen tot ongeveer 40 jaar §Verslaafd aan illegale drugs, alcohol en/of medicatie l extra aandacht.
Daders en hun verantwoordelijkheidsproces
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Kinderen en hun sociale talenten
Competentiegericht leren vmbo
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Ethiek.
Onderzoek Veteran Tapes
Houd me Vast – over relaties en ‘verbinding’
Armoedebestrijding in het SO – Waar zit de winst?.
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Omgaan met de gevolgen van trombose
Groepsdynamica wc 5
Groepsdynamica.
Opvoedrelaties A Week 4, bijeenkomst 6.
Contextuele hulpverlening
Inleiding in de pedagogiek Hoorcollege 6
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Methodiek: Plancyclus
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Ouderraad 7 december.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
De emotionële punctie* Conflicten in de palliatieve zorg Alex van der Male Carina de Waard Elsbeth de Vogel-Voogt Michaél Kevenaar Niek Wisse Centrale.
Onderzoekende professional, lerende organisatie 30 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Handelingsonderzoek onderzoek als wederzijds leerproces 24 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Preek over Matteüs 18:1-6 Jaarthema ‘Trouw’ (6).
Echtscheiding in de school?!
Contextuele therapie en hulpverlening
Posters voor in het geschiedenislokaal
BOM-model PV 25/03/2014.
Verschillende probleemgedragingen
Contextuele hulpverlening
Doelgroepen Adolescentie
Rouwende naasten en een forensisch psychiatrische instelling
kenniscarrousel peerassessment
waar / niet waar ALLES WAT IK DOE MOET IN 1 KEER GOED GAAN
Transcript van de presentatie:

Contextuele therapie en ‘psychodramapuppets’ in de 3de fase van LSCI Jan Decuypere 25 april 2008

De weg naar het heden : Opleiding Prof. Dr. Leni Verhofstadt Met één jaar verschil Franky D’Oosterlinck Werk op MPI GO! De Oase – type 3-onderwijs – Redl & Wineman Prof. Dr. Leni Verhofstadt in volle actie met psychodrama Kennismaking met LSCI en Johnson & Johnson – Onderwijs Stad Gent Wilfried Smis en kinderschilderijen Roos van Leary en Stad van Axen van Cuvelier Drama – poppenkast – verhalentechnieken

De weg naar het heden – 2 : Contextuele hulpverlening en therapie Oplossingsgerichte benadering en (korte) therapie Duplo en andere poppen Terug bij ‘Verhofstadt’ … nu Moïra en psychodramapuppets Studies zelfmoord en zelfmoordgedrag

Aanleiding : Exploratie naar het centrale thema – persoonlijke inhoud dat aanleiding geeft tot het conflict, de crisis Conflict = een niet-succesvolle poging om een moeilijkheid op te lossen

Context en Psychodramapuppets : Context : de dynamische en ethische verbondenheid van de mens met zijn betekenisvolle relaties over verschillende generaties Ethiek = verantwoordelijkheid opnemen PP : gezinsrelaties zijn belangrijk voor de psychosociale ontwikkeling van kinderen

Context en PP : 1ste kernrelaties zijn bron van de interne representaties en schema’s van deze relaties én van latere relaties Belemmeringen, onvermogen, … zijn mogelijks terug te brengen tot belemmeringen, onvermogen, … ontwikkelingen binnen deze kernrelaties

Context en PP : Sociaal atoom : kleinste aantal relaties dat een individu nodig heeft om zich compleet en verbonden te voelen Daar binnen worden loyaliteiten, loyaliteitsconflicten, gespleten loyaliteiten, parentificaties zichtbaar

De kracht van de psychodramapuppets : Principes psychodrama Dynamische en speelsheid van de poppen tegenover de moeilijkheid van taal Mogelijkheid tot afstand Mogelijkheid om de verschillende dimensies (feiten, psychologie, sociale interacties, relationele ethiek) aanwezig te brengen

Wanneer gebruiken ? Wanneer kinderen vragen : Waarom ze zo kwaad, agressief worden Hoe ze anders kunnen handelen/reageren

Stappen : De poppen aankleden De fenomenologische realiteit neerzetten – de significante anderen Het ideaalbeeld – het ‘ideale sociaal atoom’ Vergelijkbaar met de ‘wondervraag’ Aanpassingsmogelijkheden Feedback en bijsturing

Mogelijkheden : Fase 1 en 2 : Fase 3 : Fase 4 : leermoment Diagnostiek Binnen het fenomenologische beeld Binnen het ideaal beeld En vooral in het verschil Fase 3 : Wanneer ‘geleerd’ moet worden (Magic Shop) Wanneer ‘contextuele patronen’ duidelijk worden … opgepast Fase 4 : leermoment

Winst : Reflecterend vermogen Grotere flexibiliteit door rolneming en rolwissels Groter structureringsvermogen