Contextuele therapie en ‘psychodramapuppets’ in de 3de fase van LSCI Jan Decuypere 25 april 2008
De weg naar het heden : Opleiding Prof. Dr. Leni Verhofstadt Met één jaar verschil Franky D’Oosterlinck Werk op MPI GO! De Oase – type 3-onderwijs – Redl & Wineman Prof. Dr. Leni Verhofstadt in volle actie met psychodrama Kennismaking met LSCI en Johnson & Johnson – Onderwijs Stad Gent Wilfried Smis en kinderschilderijen Roos van Leary en Stad van Axen van Cuvelier Drama – poppenkast – verhalentechnieken
De weg naar het heden – 2 : Contextuele hulpverlening en therapie Oplossingsgerichte benadering en (korte) therapie Duplo en andere poppen Terug bij ‘Verhofstadt’ … nu Moïra en psychodramapuppets Studies zelfmoord en zelfmoordgedrag
Aanleiding : Exploratie naar het centrale thema – persoonlijke inhoud dat aanleiding geeft tot het conflict, de crisis Conflict = een niet-succesvolle poging om een moeilijkheid op te lossen
Context en Psychodramapuppets : Context : de dynamische en ethische verbondenheid van de mens met zijn betekenisvolle relaties over verschillende generaties Ethiek = verantwoordelijkheid opnemen PP : gezinsrelaties zijn belangrijk voor de psychosociale ontwikkeling van kinderen
Context en PP : 1ste kernrelaties zijn bron van de interne representaties en schema’s van deze relaties én van latere relaties Belemmeringen, onvermogen, … zijn mogelijks terug te brengen tot belemmeringen, onvermogen, … ontwikkelingen binnen deze kernrelaties
Context en PP : Sociaal atoom : kleinste aantal relaties dat een individu nodig heeft om zich compleet en verbonden te voelen Daar binnen worden loyaliteiten, loyaliteitsconflicten, gespleten loyaliteiten, parentificaties zichtbaar
De kracht van de psychodramapuppets : Principes psychodrama Dynamische en speelsheid van de poppen tegenover de moeilijkheid van taal Mogelijkheid tot afstand Mogelijkheid om de verschillende dimensies (feiten, psychologie, sociale interacties, relationele ethiek) aanwezig te brengen
Wanneer gebruiken ? Wanneer kinderen vragen : Waarom ze zo kwaad, agressief worden Hoe ze anders kunnen handelen/reageren
Stappen : De poppen aankleden De fenomenologische realiteit neerzetten – de significante anderen Het ideaalbeeld – het ‘ideale sociaal atoom’ Vergelijkbaar met de ‘wondervraag’ Aanpassingsmogelijkheden Feedback en bijsturing
Mogelijkheden : Fase 1 en 2 : Fase 3 : Fase 4 : leermoment Diagnostiek Binnen het fenomenologische beeld Binnen het ideaal beeld En vooral in het verschil Fase 3 : Wanneer ‘geleerd’ moet worden (Magic Shop) Wanneer ‘contextuele patronen’ duidelijk worden … opgepast Fase 4 : leermoment
Winst : Reflecterend vermogen Grotere flexibiliteit door rolneming en rolwissels Groter structureringsvermogen