Vastgoed Kwetsbaarheid, verleidingen en risico’s:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
Ruimte voor risico’s Overwegingen bij vrijwillige risicoacceptatie door burgers in het nieuwe omgevingsrecht dr. Rik Peeters NSOB.
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
Onroerend Goed investeren en beheren
Risico’s en gevaren van techniek
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
Inkopen en aanbesteden
Ondernemersfondsen in Nederland
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Uitvoering toekomststrategie Essent Harm Assies en Henk Kosmeijer Portefeuillehouders nutsvoorzieningen en financiën Informatieavond Essent, 17 maart 2009.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Doel Doel: doelmatigheidsverbetering van 5% in poliklinische team (amputatie, pijn en overig) -> snellere instroom -> betere doorstroom -> reguleren.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Veiligheid: macht en onmacht van bestuurlijke aanpak
De OGGZ en de WMO 8 juni 2006 Stephan van Erp. Aanleiding OGGZ weinig aandacht in WMO Bieden van handreikingen aan gemeenten.
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
1 Het lokale bestuur in een rol van regisseur of medespeler? Dr. Joris Voets Instituut voor de Overheid (KU Leuven) & Steunpunt Bestuurlijke Organisatie.
Over de grenzen van het Bibob-instrument
Bibob en huisvesting in Amsterdam
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Met Stakeholders Gedeelde Visie
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Aanpak en praktijkervaring
Fysieke integriteit.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Bestuurlijk gedonder Midzomernachtdiner 2012 Naar een bestuurlijke buienradar? 18 juni 2012.
Analysegestuurde handhaving we weten niet wat we weten.
Profiel van daklozen in de vier grote steden Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien van der Laan Sandra Boersma Judith Wolf Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien.
Expertbijeenkomst Woonoverlast
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Themabijeenkomst raad Integriteit en Veiligheid Roland Thiels (sr. medewerker/beleidsadviseur OOV)
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
KVO-B Presentatie KVO-B 16 juni 2014 Overleg Ondernemersverenigingen Gemeente Maasgouw Chris Bosch (OML) (
“Much ado about nothing” én “Steen in de Vijver” Henk Wesselo 17 februari 2016 Wet DBA:
Basiseenheid Brunssum/Onderbanken/Nuth/Voerendaal Commissie RTG Nuth
DOORPAKKEN OP VEILIGHEID EDWARD VAN DER TORRE | LOKALEZAKEN Dordrecht 8 december 2015.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Uitvoering zero tolerance drugsbeleid. Flexteam Ervaringen flexteam Toenemende vraag om handhaving n.a.v. “successen” Verplaatsing naar drugsgerelateerde.
Toezicht van De Nederlandsche Bank op trustkantoren Een kort overzicht.
Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Dr. Maaike Hermsen Prof. dr. Petri Embregts Dr. Lex Hendriks.
Aanbesteding jeugdteams
Sturen op ambitie in het sociaal domein
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Het beleid van de overheid”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
Bestuurlijke aanpak van de criminaliteit Wat kan de bijdrage van het Regionaal Informatie en Expertisecentrum (RIEC) hierin zijn? Spreker: H.W.M. Klitsie.
Welkom bij consultatie- bijeenkomst
Hergebruik modellen binnen juridische sector
Ondermijning in Meierijstad?
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Weerbaarheid van het openbaar bestuur
Stijn van Griensven Gertrin van Lune Hugo Wittekoek Oktober 2015
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Wat is gebiedsgericht werken?
Ontwikkeling, wij als EBS
Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Vastgoed Kwetsbaarheid, verleidingen en risico’s: binnenuit en van buitenaf Lou Mennens en Moniek Bouland

Vastgoed – 2 opdrachten voor lokaal bestuur Bescherm gemeentelijk apparaat Bescherming ambtenaren en bestuurders tegen integriteitsrisico’s (verleidingen, schendingen door derden en valse of lastig onderzoekbare beschuldigingen); Bescherming tegen oneigenlijke, ongewenste marktpraktijken (slechte deals – ongelijk speelveld) Draag bij aan bestrijding criminaliteit door aanpak “crimineel vastgoed” Intern Defensief Extern Offensief

Vastgoed – intern Defensief Intern Aan/verkoop vastgoed: een van de meest kwetsbare processen binnen gemeenten Grote (financiële) belangen Kennisintensief – specialisten, kennismonopolies Direct contact met professioneel opererende, sterk verweven en weinig inzichtelijke markt Waardebepalingen “zacht” (in een dalende, “volatiele” markt) Politiek belang groot (doelfocus, waarmaken) Beheersing veelal onder de maat Veel lang zittende medewerkers Opereren veelal alleen Niet zelden onder directe aansturing van wethouder of burgemeester Controle vaak slecht georganiseerd – kwalitatief, kwantitatief onderbezet Gevolg: Vele zichtbare en onzichtbare incidenten en onderzoeken

Vastgoed – intern Zomaar een greep…. Oneigenlijke gunning : eigen belang, wederdienst, persoonlijke relaties, gronddeals Budgetoverschrijdingen: niet melden, verstoppen en overhevelen Oneigenlijke prijsbepaling : dubieuze taxaties, kickback, verwevenheid taxatiebureau en aan- of verkoper Intern Defensief

Vastgoed – extern (offensief) De manier om crimineel vermogen te witten, weg te sluizen, te investeren Veiligheid, leefbaarheid en integriteit onder druk Draagt bij aan vestigingsklimaat voor de georganiseerde misdaad industrie Extern Offensief

Vastgoed- extern Vastgoedbranche meest ongecontroleerde branche Waarde vastgoed is onduidelijk Per jaar wordt 18,5 miljard crimineel vermogen hoofdzakelijk via de vastgoedbranche gewit Door criminelen wordt in vastgoed geïnvesteerd om een constante geldstroom te genereren (productie wiet, xtc etc). Witwassen via vastgoed corrumpeert makelaars, notarissen , ambtenaren en bestuurders. Extern Offensief

Wat kunt u doen? Defensief Intern Offensief Extern Vaststellen: hoe zit dat binnen uw (ambtelijke) organisatie? Waar zitten specifieke risico’s? Hoe (on)beheerst is het proces? Vanaf morgen beginnen met: Functieroulatie en vier-ogen principe (niet alleen op papier!) Betrouwbare taxatie(bureaus) Extra aandacht intern en externe controle (door profs) Wethouders onderhandelen niet over vastgoed en grond. Burgemeesters ook niet. Vaststellen: hoe zit het met het “criminele vastgoed” in uw gemeente? Inventarisatie-0-meting. Schouw + politie informatie/sfeerbeeld Aanwijzen van een gebied of straat. Instellen lokaal of interlokaal team Inventarisatie van panden in betreffend gebied door team aan de hand van open en half open bronnen. Indien noodzakelijk gesloten bronnen op grond van het Riec-convenant bevragen Handhaven of geïntegreerde aanpak Professioneel en goed gepland Maak ambtenaren weerbaar. Bescherm bestuurders en ambtenaren tegen te verwachten druk / dreiging Extern Offensief

Ten slotte…. Van lokaal bestuur steeds vaker een bijdrage verwacht in de bestrijding van “criminaliteit” (vastgoed, out-law bikers, wiet etc.) Voorwaarden: Doordachte strategie van handhaving tot vervolging en berechting (OM/politie pakken door) Goede samenwerking – gezamenlijk optrekken – gezamenlijk statement- “….bestuurders mogen onder geen beding alleen komen te staan….” Voldoende bescherming van bestuurders en ambtenaren – dreiging is onacceptabel – QQ dreiging vraagt om een QQ antwoord in gezamenlijkheid. “Handen af van onze bestuurders / ambtenaren!” Nog onvoldoende georganiseerd Dreiging komt steeds vaker voor Beschermingsmaatregelen laten te wensen over – wie, hoe en wat? Gezamenlijk optreden / niet mis te verstaan collectief antwoord blijft uit. Zie casus Kerkrade Gevoel van onvoldoende beschermd / effectief zijn leidt (op den duur) tot terughoudendheid…. Offensief optreden? “Begin with the end in mind…” en zorg voor weerbaarheid / bescherming (defensief)