Welkom op deze informatieavond

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolbasis Beeld & Brein® 9+
Advertisements

Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Ho 4:Talenten.
Workshop Meervoudige intelligenties Hoe ben je slim? 2011
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Meervoudige intelligenties
Zeven bronnen van arbeidsvreugde
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
Welkom.
Meervoudige intelligentie
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Leerprincipe 4 Zorg voor afwisseling Het gaat er niet om hoe
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Welkom MAS
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
Hoe het gebruik van de TOC-instrumenten de
Informatieavond groep 7b
Meervoudige intelligentie
Het werken met portfolio
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Onderzoeksvraag Op welke wijze beïnvloedt cultuur informatieoverdracht en hoe kunnen wij deze overdracht beïnvloeden? Wat zijn culturele struikelblokken?
Denkvaardigheden Prakticon 2013/2014.
Natuurgerichte intelligentie
Welkom in groep 8M Het laatste jaar van de basisschool!!!!!!
Een kijkje in de keuken…..
Welkom in groep 7M Koffie/thee vooraf!.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Welkom op onze informatieavond !
OFC28 mediawijsheid les 4.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Welkom op de informatieavond van groep 7
Basisschool Op De Horst
Jeannette van Nieuwkoop
Basisschool Op De Horst
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Welkom op de informatieavond van groep 5
Met trots presenteren wij: Naschoolse activiteiten.
Meervoudige intelligenties.
Op de informatieavond van de groepen 5
Welkom op de informatieavond van groep 6. Daniëlle Hendrix - Heuts Maandag, dinsdag, donderdag in groep 6. Op woensdag is juf Esther Honings er Op vrijdag.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Welkom in groep 6D.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
INFORMATIEAVOND GROEP 6 22 september PROGRAMMA Welkom Voorstellen Dave en Elleke LIO-stage Elleke Start van groep 6 Werkwijze in groep 6 Positieve.
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Welkom op de informatieavond van groep 5. Bert Jennes *54 jaar *32 jaar werkzaam in het onderwijs *Bijna 30 jaar werkzaam bij KSV Treebeek/INNOVO *Voor.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Welkom Acadin Conferentie. Programma uur Woord van welkom uur Ontwikkelingen Acadin (techniek en inhoud) uur Pauze met koffie en thee.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Meervoudige intelligentie
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
TopOndernemers op de Springplank
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Alle kinderen gemotiveerde lezers
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Transcript van de presentatie:

Welkom op deze informatieavond Deel 1: we willen u bijpraten over: Hoe is het begonnen Wat is Meervoudige Intelligentie Hoe verweven we dit in de lessen WO (werkwijze: Vierkeerwijzer) Wat willen we er mee bereiken Welke rol kunt u als ouder spelen Deel 2: De praktijk: een kijkje in de keuken van de MI lessen

Een stukje historie 3 verschillende methodes voor 3 verschillende vakken: aardrijkskunde, geschiedenis en biologie Zeven jaar geleden overstap naar: 1 vak: Wereldoriëntatie Werkwijze: Vierkeerwijzer

Visie van de school Het team van de PWA wil onderwijs bieden waarbij de persoonlijke ontwikkeling van het kind centraal staat. Voor ons is elk kind uniek en in ons onderwijs komen we tegemoet aan de verschillende talenten van de kinderen. …………………………… Bij wereldoriëntatie zetten we Meervoudige Intelligentie in. We willen dat onze kinderen opgroeien tot zelfstandige, mondige mensen die geleerd hebben samen te werken.

Meervoudige Intelligentie (MI) Howard Gardner (Amerikaanse psycholoog) De achterliggende gedachte dat mensen op verschillende manieren leren. Meervoudige intelligentie = meerdere vormen van intelligentie, meerdere manieren van leren, van problemen oplossen (op meerdere manieren KNAP, meerdere talenten)

8 intelligenties DOE (Lichamelijk-kinesthetische intelligentie) KIJK (Visueel-ruimtelijke intelligentie) GETAL (Logisch-mathematische intelligentie) SAMEN (Interpersoonlijke intelligentie) TAAL (Verbaal-linguïstische intelligentie) MUZIEK (Muzikaal-ritmische intelligentie) NATUUR (Naturalistische intelligentie) IK (Intrapersoonlijke intelligentie)

Vierkeerwijzer Vierkeerwijzer is een werkwijze om MI in te zetten bij wereldoriëntatie. Projecten van 3 weken. Elke week 3 x een uur WO, waarvan 1x theorieles en 2x werk les. Werklessen met opdrachten gericht op de verschillende intelligenties.

Op 8 november ontvangen we het certificaat

Wat willen we bereiken met MI Kinderen hebben plezier in het onderwijs Kinderen worden gestimuleerd tot een onderzoekende houding: Dat ze kritisch willen zijn (niet alles zomaar aannemen) Dat ze willen begrijpen (dieper de stof induiken) Dat ze iets willen bereiken (trots op je resultaat) Dat ze willen delen (samenwerken en presenteren) Dat ze willen vernieuwen (eigen inbreng, creativiteit) Dat ze willen weten (nieuwsgierig worden) Kinderen leren vaardigheden: - informatie opzoeken en verwerken - samenwerken - presenteren - zelfstandigheid en verantwoordelijkheid nemen

“Leren doen we samen”

Wat kunt u als ouder betekenen interesse tonen door vragen te stellen en naar school te komen bij presentaties van kind of school uw kennis van het onderwerp met uw kind delen misschien kunt u vanuit uw interesse of beroep een bijdrage leveren aan een les in school uw kind stimuleren informatieve boeken te lezen of tv-programma’s te volgen in de vakantie samen naar een museum etc.

Daan en Aagje Onze kinderen zijn allemaal Daan en Aagjes. En we zijn super trots op ze!

De PWA: een school vol talenten!

En dan nu Koffie En daarna de keuken in.