Eric Waardenburg Jacky Schouwenburg Dinsdag 15 januari 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wij vertegenwoordigen SLIDEPLAYER.NL
Advertisements

Pesten is geen spelletje.
Er zijn 3 methodes om slimmer te zoeken. 1.Door toetscombinaties te gebruiken. Bij windows: Alt + Tab = schakelen tussen programma’s. Windows + D = bureaublad.
Analyse van incidenten
Lichamelijke activiteit van kinderen op het schoolplein
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
19. Pesten en de centrale plaats van bewegingsonderwijs
digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.
•2005 versus 2000 •PC panel: database met huishoudens •600 vrouwen, 100 mannen, jaar •De Nederlandse digitale vrouw in kaart brengen •Uitsplitsingen.
Wat is interactieve marketing?
Workshop ‘kennis’. Moderne media •Computer •Video •DVD •Mobiele telefoon •iPod •internet •Radio •TV •Satelietontvangst •HDTV •Enz….. •Enz……….
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Veiligheidsincidenten de afgelopen maand? 21 mei
Ferry Jainathsingh Jelitza Naarden Gregory Plet
Een overzicht Risico’s van internet.
Themabijeenkomst Pesten
SaMBO ICT Conferentie 19 januari 2012 Vertrouwelijk.
 QI&feature=related QI&feature=related.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
MONITORING PILOT MDO BEDRIJFSECONOMISCH (BUREAU INFINITE)
Wij gaan op reis met ……… Lot.
De App revolutie…… inzicht in uw snackgedrag Door: Saskia Wouters.
India, Tamil Nadu TsunamiTsunami Earth aid IndiaEarth aid India Gehandicapten projecten locale NGO’sGehandicapten projecten locale NGO’s Hulp.
Kinderen vinden internet geweldig!
Wauw!!! Google Panda update WAUW !!!!. Google Panda update Plots geen bezoekers en/of omzet meer? In de US had deze update een impact op bijna 12% van.
Best practice Doel: voorlichting team
#DurfTeVragen Collectieve intelligentie op Twitter Erik van Leeuwen
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Opschaling weblectures: Eerste stappen Bas Bergervoet en Stijn van Laer Onderwijstechnologen bij LIMEL en DOO SURF SIG Media & Education
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Branche analyse Boekhandels 2014
Impact van veranderingen in de vergoeding voor hulp bij stoppen met roken sinds 2011 Prof. dr. Anton Kunst Afdeling Sociale Geneeskunde AMC, Universiteit.
Handvatten voor gebruik audiovisuele bronnen in de onderwijspraktijk Media in de klas Dalida van Dessel Teamleider onderwijsplatformen.
Opvoeding tot democratisch burgerschap
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
HEARTLIVE Project. Wie zijn wij? Debriefing  Probleemstelling: Hoe kunnen we ons product zo vormgeven dat het makkelijk begrijpbaar is voor mogelijke.
Inge Jansen – CDM3a. Afbakening op basis van social media concepting  Doelgroep: Nederlandse studenten  Leuke kortingen, acties, aanbiedingen en wedstrijden.
MANTELZORGQUIZ.
Ismay Sonnemans & Khedy Gorissen
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
PESTEN JULIANASCHOOL.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
 Vives Alison Goudeseune 1 BaSWb r Hoofdstuk 2: Pesterijen op jonge leeftijd: pesten op school en in het jeugdwerk.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Jongeren en de digitale wereld. Halt Halt levert een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden van jeugdcriminaliteit door middel van: De Halt-straf. Voorlichtingen.
Media Players, muziek rippen, CD`s branden, en muziek downloaden woensdag 20 januari 2016.
Pesten is kindermishandeling
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Doelen realiseren met media
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Sociale media.
Welkom op mijn powerpoint
Aard en omvang ouderenmishandeling.
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
LEERKRACHTEN EN PESTEN
PROJECT INTERFACE.
Boek: maatschappelijke zorg 2.
Opleiding Expert ICT & Media Susan van Soest
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

Eric Waardenburg Jacky Schouwenburg Dinsdag 15 januari 2013

* Onderzoeksvraag * Relevantie * Theoretisch kader * Methode * Resultaten * Conclusie

* Op welke manier wordt digitaal pesten via YouTube gerepresenteerd door professionals en niet-professionals?

* Kinderen volledig in de digitale wereld * Pesterijen zetten vaak door op het internet * Laagdrempelig(er) en moeilijk(er) te bestrijden

* Sociale media spelen een belangrijke rol in het opzetten, maken en verspreiden van campagnes om digitaal pesten onder de aandacht te brengen (Lindgren & Lundström, 2011). Bron: Algemeen Dagblad,

* Voorlichtingen * Televisieprogramma’s / documentaires * Brochures * Video’s

* (Digitaal) pesten * YouTube * Professionele content * Niet-professionele content

* Pesten: ‘een stelselmatige vorm van agressie waarbij één of meer personen proberen een andere persoon fysiek, verbaal of psychologisch schade toe te brengen. Bij pesten is de macht ongelijk verdeeld’ (Lindenberg, Siegwart, Oldehinkel, Ormel, Veenstra, Verhulst & Winter, 2005). * Digitaal pesten: ‘het bewust en herhaaldelijk schade toe brengen aan een ander door het gebruik van computers, mobiele telefoons en andere elektronische apparaten’ (2008, zoals geciteerd in Hinduja & Patchin, 2010).

* User-Created Content (OECD, 2007) * User-Produsage (Bruns, 2008) * Gemiddeld video’s per dag geplaatst * 20% van de internetgebruikers dagelijks op YouTube

* Meeste content is ontwikkeld met de hulp van professionals * Professionele content meer bekeken dan User- Generated Content * Video moet grappig of origineel zijn (Kruitbosch & Nack, 2008)

* Kwalitatieve inhoudsanalyse YouTube video’s * Titel YouTube video bevat: ‘digitaal pesten’ * Willekeurige steekproef * Vijf professionele video’s * Vijf niet-professionele video’s * Analyse aan de hand van ‘direct zichtbare kenmerken’ en ‘inhoud’

* Gekeken naar: * Lengte video’s * Upload datum * Views & comments * Leeftijdsgroep van de personen in beeld * Personages * Doel video’s * Oplossing(en)? / Hulp? / Advies? * Praktijkvoorbeelden

* Data uploaden video

* Views & Comments

* Leeftijdsgroep * Professioneel: 3 van de 5 middelbare school * Niet-Professioneel: 4 van de 5 middelbare school

* Personen die in beeld komen * Professionele video’s: * 4 van de 5: pesters * 3 van de 5: slachtoffers * Niet-professionele video’s * 4 van de 5: pesters * 3 van de 5: slachtoffers

* Doelen van de video’s * Professioneel en niet-professioneel lopen uiteen * Professioneel: 3 van de 5 voorlichting. * Niet-professioneel: 4 van de 5 verplicht schoolproject.

* Oplossing(en)? / Hulp? / Advies? * Professionele en niet-professionele video’s: * Bij beide 4 van de 5 geen oplossing * Bij beide 4 van de 5 geen hulp * Bij beide 3 van de 5 geen advies

* Praktijkvoorbeelden * In alle tien geanalyseerde video’s zichtbaar

* Meeste video’s niet recent * Niet-professioneel meer bekeken dan professioneel * Niet-professioneel meer comments dan professioneel * Pesters en slachtoffers spelen een rol in de video’s * Middelbare schoolleeftijd * In alle video’s wordt gebruik gemaakt van praktijkvoorbeelden * Nauwelijks hulp, advies en/of oplossingen

* Zeer kleine steekproef * Random gekozen video’s * Soms moeilijk te achterhalen professioneel of niet-professioneel * Pesten een zeer lastig fenomeen om te bestrijden.