Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8 PANAGA SCHOOL Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8 Donderdag 13 januari 2011 Leesonderwijs Panaga school 2011
Doel van deze presentatie Inzicht krijgen in de leesontwikkeling van leerlingen in de groepen 1 tot en met 8 op de Panaga school - Voorbereidend lezen, Aanvankelijk lezen,Voortgezet Technisch lezen - Hoe worden leerlingen in hun leesontwikkelingsproces gevolgd? - Begeleiding in het leesproces door ouders; thuissuggesties Leesonderwijs Panaga school 2011
Voorbereidende leesactiviteiten in de groepen 1 en 2 Twee groepen kinderen: A kinderen die vanuit zichzelf beginnen met lezen. - voorbeelden als “pindapot lezers” B Kinderen die meer gestimuleerd moeten worden. - Voorbereidend leesmateriaal uit de klas - Kringactiviteiten in de klas - Aanbieden van de klankgebaren Leesonderwijs Panaga school 2011
Hoe wordt de leesontwikkeling in de groepen 1 en 2 gemeten? Leesprotocol CITO taal voor kleuters en ordenen Observaties in de klas; KIJK! Leesonderwijs Panaga school 2011
Aanvankelijk lezen in groep 3 Aansluiten op de verschillende niveaus van de kinderen bij binnenkomst (en gedurende het schooljaar) Aanvankelijk lezen: alle klanken en leestechnieken worden systematisch aangeboden. - Inslijpen gebeurt op school, maar daarnaast ook thuis. - Nadruk ligt op accuratesse - Klankgebaren worden herhaald en aangevuld. Leesonderwijs Panaga school 2011
Hoe wordt de leesontwikkeling gemeten? Hoe wordt de ontwikkeling gemeten? - Leesprotocol - CITO leestechniek - AVI en DMT Wat doen we met de resultaten? - Analyses (individueel, groep en school niveau) - Handelingsplannen waar nodig Leesonderwijs Panaga school 2011
Leesmaterialen die gebruikt worden in groep 1 tot en met 3 * Materialen uit de groepen 1 en 2 * Nieuwe Leessleutel in groep 3 Leesonderwijs Panaga school 2011
Drie soorten lezers Leesonderwijs Panaga school 2011
PIJPETUITJE SKIPETJE Leesonderwijs Panaga school 2011
Het lezen van woorden Leesonderwijs Panaga school 2011
Voorbeeld ZuidVallei Leesonderwijs Panaga school 2011
Voorbeeld ZuidVallei Leesonderwijs Panaga school 2011
Leesontwikkeling vanaf groep 4 Overgang van accuratesse naar snelheid. Methode Estafette; van veelvuldig lezen naar expliciete instructie. Uitleg Estafette Leesonderwijs Panaga school 2011
Uitgangspunten Estafette Leren om woorden, zinnen en teksten voldoende vlot te lezen Dit heeft tot doel: - directe woordherkenning: foutloos, snel en zonder bewuste aandacht kunnen lezen. Hierbij zijn 3 principes van belang: - herhaald lezen tot ze voldoende vlot kunnen lezen - duidelijke instructie - zorgvuldige feedback Leesonderwijs Panaga school 2011
Werkboek Estafette Leesonderwijs Panaga school 2011
Werkboek Estafette Leesonderwijs Panaga school 2011
Hoe wordt de ontwikkeling gemeten in groep 4 tot en met 8? AVI/DMT CITO Leestempo en CITO Leestechniek Leesprotocol (groeit mee met de kinderen) Leesonderwijs Panaga school 2011
Ideeën voor thuis Leesonderwijs Panaga school 2011
Vragen en Afsluiting Leesonderwijs Panaga school 2011