Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Advertisements

“Allemaal op AVI 9 de school uit én gemotiveerde lezers”.
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
3-jarigen in het basisonderwijs
Preventieve instructiemethodiek
Interventies RALFI.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
RALFI en begrijpend lezen
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Connect Woordherkenning
De ondersteuning van Connect lezen
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Ouderavond 10 september 2013.
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Welkom op de informatieavond van groep 7/8
Wat gebeurt er dit komend jaar?
Connect Klanken en Letters
Connect Vloeiend Lezen
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Voorlichtingsavond groep 3
Dinsdag 14 september 2010: introductie-avond Groep 4A: Wendy Simons (ma-di-wo)/ Gertie Boosten (wo-do-vrij) Groep 4B: Myra Mayer (ma-di-wo)/ Susanne Even.
Effectief leesonderwijs
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Informatieavond onderbouw
Infoavond groep 4.
Welkom op onze open schoolavond
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Voor leesplezier én resultaat!
Waarom een nieuwe Estafette?
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
ALGEMENE INFORMATIE De kinderen komen om half 9 binnen en ruimen jas en tas op. [kleine tas a.u.b.] Ouders nemen afscheid op het plein. Gymtijden: maandag.
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Ouderavond voortgezet aanvankelijk technisch leesonderwijs
Kwaliteitsbeleid.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Welkom op de informatieavond van groep 5
Op de informatieavond van de groepen 5
Info avond groep 3 17 september 2015
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Welkom op de informatieavond van groep 6. Daniëlle Hendrix - Heuts Maandag, dinsdag, donderdag in groep 6. Op woensdag is juf Esther Honings er Op vrijdag.
Wat biedt Leesparade? Complete methode voortgezet technisch lezen.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag, woensdag en donderdag sta ik juf Hilde voor de klas. Op vrijdag staat.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Informatieavond groep 4 8 september Van harte welkom Opzet van de avond: Kort overzicht van de vakken Zaken van algemene aard Stellen van vragen.
Welkom op de informatieavond van groep 5. Bert Jennes *54 jaar *32 jaar werkzaam in het onderwijs *Bijna 30 jaar werkzaam bij KSV Treebeek/INNOVO *Voor.
LEESONDERWIJS OP PCBO DE WYNGERT
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en woensdag staat Juf Femke voor de klas. Op de donderdag en vrijdag staat Juf Jitte voor de klas.
Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en woensdag staat Juf Femke voor de klas. Op de donderdag en vrijdag staat Juf Hilde voor de klas.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Informatieavond groep 3
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Voorschotbenadering risicokleuters
Welkom op de informatie- avond van groep 3&4.. Even voorstellen... Groep 3/4: Kelly Spooren & Anouchka van de Coolwijk.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Op weg naar het Voortgezet Onderwijs (VO)
Groep 2 Begrijpend luisteren
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Voorlichtingsavond groep 3
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Welkom op onze informatieavond
Informatieavond groep 4K
Transcript van de presentatie:

Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8 PANAGA SCHOOL   Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8 Donderdag 13 januari 2011 Leesonderwijs Panaga school 2011

Doel van deze presentatie Inzicht krijgen in de leesontwikkeling van leerlingen in de groepen 1 tot en met 8 op de Panaga school - Voorbereidend lezen, Aanvankelijk lezen,Voortgezet Technisch lezen - Hoe worden leerlingen in hun leesontwikkelingsproces gevolgd? - Begeleiding in het leesproces door ouders; thuissuggesties Leesonderwijs Panaga school 2011

Voorbereidende leesactiviteiten in de groepen 1 en 2   Twee groepen kinderen: A kinderen die vanuit zichzelf beginnen met lezen. - voorbeelden als “pindapot lezers” B Kinderen die meer gestimuleerd moeten worden.   - Voorbereidend leesmateriaal uit de klas - Kringactiviteiten in de klas - Aanbieden van de klankgebaren Leesonderwijs Panaga school 2011

Hoe wordt de leesontwikkeling in de groepen 1 en 2 gemeten? Leesprotocol CITO taal voor kleuters en ordenen Observaties in de klas; KIJK! Leesonderwijs Panaga school 2011

Aanvankelijk lezen in groep 3 Aansluiten op de verschillende niveaus van de kinderen bij binnenkomst (en gedurende het schooljaar) Aanvankelijk lezen: alle klanken en leestechnieken worden systematisch aangeboden. - Inslijpen gebeurt op school, maar daarnaast ook thuis. - Nadruk ligt op accuratesse - Klankgebaren worden herhaald en aangevuld. Leesonderwijs Panaga school 2011

Hoe wordt de leesontwikkeling gemeten? Hoe wordt de ontwikkeling gemeten? - Leesprotocol - CITO leestechniek - AVI en DMT Wat doen we met de resultaten? - Analyses (individueel, groep en school niveau) - Handelingsplannen waar nodig Leesonderwijs Panaga school 2011

Leesmaterialen die gebruikt worden in groep 1 tot en met 3 * Materialen uit de groepen 1 en 2 * Nieuwe Leessleutel in groep 3 Leesonderwijs Panaga school 2011

Drie soorten lezers Leesonderwijs Panaga school 2011

PIJPETUITJE SKIPETJE Leesonderwijs Panaga school 2011

Het lezen van woorden Leesonderwijs Panaga school 2011

Voorbeeld ZuidVallei Leesonderwijs Panaga school 2011

Voorbeeld ZuidVallei Leesonderwijs Panaga school 2011

Leesontwikkeling vanaf groep 4 Overgang van accuratesse naar snelheid. Methode Estafette; van veelvuldig lezen naar expliciete instructie. Uitleg Estafette Leesonderwijs Panaga school 2011

Uitgangspunten Estafette Leren om woorden, zinnen en teksten voldoende vlot te lezen   Dit heeft tot doel: - directe woordherkenning: foutloos, snel en zonder bewuste aandacht kunnen lezen. Hierbij zijn 3 principes van belang: - herhaald lezen tot ze voldoende vlot kunnen lezen - duidelijke instructie - zorgvuldige feedback Leesonderwijs Panaga school 2011

Werkboek Estafette Leesonderwijs Panaga school 2011

Werkboek Estafette Leesonderwijs Panaga school 2011

Hoe wordt de ontwikkeling gemeten in groep 4 tot en met 8? AVI/DMT CITO Leestempo en CITO Leestechniek Leesprotocol (groeit mee met de kinderen) Leesonderwijs Panaga school 2011

Ideeën voor thuis Leesonderwijs Panaga school 2011

Vragen en Afsluiting Leesonderwijs Panaga school 2011