ICT geïntegreerd in het onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT IS FLIPPING THE CLASSROOM?
Advertisements

1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Opbouw Naar het didactische model van Margadant Introductie, confrontatie Spontane verkenning Onderzoek en vastlegging van resultaten (vraag het de expert.
Hogere denkvaardigheden
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
WORKSHOP E-THEMA’S VIDEO, PRESENTATIE, INTERACTIEF DIGIDIDACT.COM.
Mediarijke didactische werkvormen
programma 2e bijeenkomst
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
De waarde van cultuureducatie
Workshop E-thema’s met TPACK en Bloom Verkennen en ontwikkelen
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 4 Identiteit
Twente’s got Talent.. Integratie van ICT in natuur- en techniekonderwijs Petra Fisser & Chantal Velthuis 31 januari 2013.
Les voor groep 7 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 5.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 7.
Media en creativiteit 08 Engagement Virtual democracy Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Het Rekennet Een project van het Freudenthal Instituut met als doel het ondersteunen van leraren basisonderwijs bij rekenen-wiskunde Sociale Netwerk Rekenweb.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Goedemorgen.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
moderniseren van het curriculum.
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Handvatten voor gebruik audiovisuele bronnen in de onderwijspraktijk Media in de klas Dalida van Dessel Teamleider onderwijsplatformen.
Creativiteit ontbranden
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Toegenomen belang interculturele communicatie door evoluties op het vlak van: Informatie- en communicatietechnologie Vervoer Handel Migratie.
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
Mijn opleidingsbeeld.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Training digitale didactiek
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Identiteit 2.0 Bron afbeelding:
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
CLIL-didactiek voor Duits
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
Docentvaardigheden ICT
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Enquête netwerkmiddagen
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
ICT als didactisch middel
Werksessie minoren pedagogiek VU
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Samenwerken en communicatie
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
INSPIRATIE SESSIE MBO Maasland 19 mei 2016.
Transcript van de presentatie:

ICT geïntegreerd in het onderwijs TPACK ICT geïntegreerd in het onderwijs

Programma Inleiding Introductie TPACK Oefenen met digitaal spel Zelf aan de slag met je onderwijs Afronding en evaluatie

Opdracht Geef antwoord op de volgende vragen: hoe sta je tegenover het gebruik van (multi)media in het onderwijs in het algemeen hoe sta je tegenover het gebruik van (multi)media in je eigen lessen hoeveel ervaring heb je met het gebruik van (multi)media binnen je eigen lessen

21st Century skills

De skills Communicatie Samenwerken ICT Geletterdheid Creativiteit Kritisch denken Probleemoplosvaardigheden Sociale en/ culturele vaardigheden (incl burgerschap)

PCK model van Shulman Lee S. Shulman 

Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching Lee S. Shulman Educational Researcher, Vol. 15, No. 2. (Feb., 1986), pp. 4-14. http://www.fisica.uniud.it/URDF/masterDidSciUD/materiali/pdf/Shulman_1986.pdf

TPACK van Mishra en Koehler http://celstec.org/content/liesbeth-kester-punya-mishr-en-matthew-j-koehler

Het TPACK model http://www.tpack.nl

Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) Geïntegreerde componenten kennis van technologie, didactische kennis en vakinhoudelijke kennis. Succesvol lesgeven met behulp van ICT betekent een balans tussen de diverse kennisdomeinen van het TPACK model in de context

Het digitale TPACK spel

Opdracht Verzin een les met de gegeven onderdelen van de link.

Opdracht eigen les Ga aan de hand van de meegenomen les bekijken hoe je ICT kan inbouwen, rekening houdend met de geïntegreerde componenten van kennis van technologie, didactische kennis en vakinhoudelijke kennis.

Evaluatie d.m.v. Rubrics

Evaluatie Zijn er nog vragen en / of opmerkingen??