Slotconferentie Kies Actief 15 juni 2011 Rik Feddes ………………………..

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorstromende loopbaanbegeleiding; hoe maken we er samen werk van?
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
HAVISTEN COMPETENT
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Ik mag u nu iets vertellen over de belangrijkste producten die de projectgroep heeft opgeleverd. De handreiking DSLB en de toolkit DSLB. U krijgt deze.
Fontys Junior Academie aansluiting vo-hbo
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Welkom ouderavond – klas 4
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
Programma Bevordering doorstroom mbo –hbo
Hogescholen in Dialoog
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
POP Implementeren Mobiliteitsfonds HBO Inleiding Els Frigge.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Introductie workshop 1.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Loopbaanoriëntatie en loopbaanbegeleiding (LOB) in leerjaar 4
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Wat willen we vandaag doen?
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
LOB instrumenten Aanbod van de kenniscentra aan VO en MBO ter ondersteuning van loopbaanoriëntatie en -begeleiding.
Pilot Kies Actief Studiekeuzecentrum
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Qompas SectorKeuze De online gids voor keuzes binnen het vmbo en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
MANTELZORGGESPREK.
Landelijke studiedag BWI Brabanthallen 3 juni 2015 ‘s Hertogenbosch
WELKOM Ouders 4 HAVO & 4 Atheneum.. Studiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
WELKOM Ouders 5 HAVO & 6 Atheneum.. Studiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
Solliciteren: wat wil ik?
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Bijeenkomst September 2015
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Evaluatie voortgang Scouting Academy. Resultaten en wat gaan we ermee doen? a.Eerste inkijk in belangrijkste uitkomsten b.Discussie in subgroepen c.Aanbevelingen.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Duurzame inzetbaarheid
Workshop “de coachende praktijkopleider”
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Duurzame inzetbaarheid
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

Slotconferentie Kies Actief 15 juni 2011 Rik Feddes ………………………..

Programma 1. Bespreking FCW, Kies Actief 2. Ervaringen inbedding, soorten en maten 3. Invloeden en beïnvloeden 4. Je eerste stap is…

Als eerste… Wie heeft zichzelf voor vandaag een duidelijke opdracht meegegeven? Of heeft die vanuit zijn eigen organisatie meegekregen? Of: wie zit hier met een doel?

Bespreking FCW 1. Duizenden gebruikers op vo, mbo en hbo sinds Gerichtheid: voorbereiding op een hbo-opleiding 3. Met veelzijdig instrument (interesse, algemene en specifieke competenties, leerstrategieën, studiegedrag, beroepsbeeld, opleidingsmotivatie) toewerken naar compleet profiel 4. Resultaten voorzien van (soms uitgebreide) feedback en interpretatiemogelijkheden 5. Altijd aangedrongen op afname + gesprek 6. Diverse voorbeelden: doorstroomprogramma’s, keuze programma’s, intake, bij studievertraging, etc.

Bespreking Kies Actief toolkit 1. Nieuwe generatie ‘competentiewijzer’: landelijk i.p.v. hogeschool-gebonden, met meer mogelijkheden en laagdrempeliger dan de FCW. 2. Generiek basisinstrument, flexibele inzet 3. Mede gericht op onderlinge uitwisseling van ervaringen en ontwikkelingen (community) 4. In de visie: Het gebruik komt pas echt tot zijn recht indien ingebed in een (studieloopbaan) begeleidingstraject 5. Voorbeelden: in keuzeproces, startpunt LOB- programma, stimulering opzet leerlijn SLB

Overeenkomsten  Gerichtheid: voorbereiding op een hbo-opleiding  Bevorderen van studiesucces  Veelzijdig instrument  Waarde van de resultaten komen beter tot uitdrukking m.b.v. een loopbaangesprek  Opvatting: keuzeproces omvat meer dan alleen opleidingkeuze

Overeenkomsten succeservaringen  Enthousiaste contactpersoon, ziet instrument als (hernieuwde) poging tot stimuleren SLB  Gebruik van het instrumentarium levert nieuwe inzichten en aanknopingspunten op  Staande organisatie inzake SLB  Geroosterde bijeenkomsten, onderlinge afstemming activiteiten SLB’ers, korte termijn en lange termijn doelen, inbedding volgens oriëntatie- planning-uitvoering-evaluatie  En: een duidelijk doel!

Overeenkomsten faalervaringen  Positionering instrument is lastig: weinig sprake van studieloopbaanbegeleiding  Dialoog met leerling ontbreekt: voortgangsgesprek (afvinken) wel, loopbaangesprek nauwelijks  Instrument is breekijzer voor andere doeleinden, of juist bliksemafleider voor gebrek aan activiteiten  Faalfactoren: geen uitgewerkte leerlijn SLB, weinig afstemming activiteiten SLB’ers, onbekendheid met facilitering, inzet persoonsafhankelijk (geen back-up)  En: geen duidelijk doel…

Je eerste stap Anders gezegd: 1)Het instrument doet het werk niet, en 2)als je niet eerst nadenkt over het doel, is het een ongericht middel. Oftewel, de eerste stap: doel bepalen.

Invloeden en beïnvloeden Waarmee wil ik dat mijn leerlingen/ studenten zich bezig houden? Welke invloed heb ik? invloed waarden bewustwording bevestiging besluit actie

Invloeden en beïnvloeden Wat moet er in mijn organisatie gebeuren? Welke invloed heb ik? Sfeer creëren VoorbeeldgedragInspireren Coalities sluiten Persoonlijk beroep doen Luisteren Vragen stellenOnderzoekenTrekken Oordelen Beroep doen op autoriteit Normen stellenAansporen Argumenteren Voorstellen doenOvertuigenDuwen GedragStijlRichting

5 minuten 1. Wat is het doel? 2. Welke rol speelt de schoolcultuur? 3. Hoe worden leerlingen benaderd? 4. Wat verstaan we onder een keuzeproces? 5. Hoe bereiden we leerlingen voor op een vervolgopleiding? 6. Waar staan we als school? 7. Welke verandering spelen er nu? 8. Welke kansen zie je, welke problemen? 9. Wat kun je in een gesprek met leerlingen doen? 10. Wat is het doel? 11. Wat zijn onze succesfactoren? 12. Welke facilitering is noodzakelijk? 13. Welke ondersteuning willen we krijgen? 14. Wat is de rol van de hogeschool?

Werken met de Kies Actief toolkit 1. Waar wil ik dat mijn leerlingen / studenten zich mee bezig houden 2. Wat moet gebeuren in mijn organisatie 3. Welke drie stappen kan ik benoemen om deze doelen te bereiken

Tot slot Heeft u aan uw doel kunnen werken? Bedankt voor uw aandacht en uw bijdrage! Rik Feddes