Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

Taghon Geert 2011.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Welkom bij Leefstijl.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Ludo Daems.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Opvoeden van drukke kinderen
Een eigen persoonlijkheid
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
PAD Mindfulness en Yoga
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Communicatiehandvatten Blijf in contact
CanDo Coaching.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Regels en afspraken.
Rots & Water Marien Lokerse.
De kracht van focussen Volgehouden aandacht en concentratie centraal Executieve functies in de dagelijkse praktijk op school en thuis.
Heel interessant !.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Kwaliteit van de hulpverlening
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Welkom ik maak me sterk.
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
Heel gewoon maar toch anders.
Rots & Water Cyntia Bijl-Nouws Uitnodiging kijk-dag SoVa Donderdag 14 april 2016 Volgt uw zoon/ dochter SoVa-training.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
GGD West-Brabant Annemieke Noor Ornella Bilthoven, 4 september 2012 Make up your mind ! Praat, deel en doe!
Welkom op onze thema-avond
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Internet en seks.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Executieve functies Marije Ruben.
Bouw aan je veerkracht.
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Rots en Water Rots Weet wie je bent Weet wat je wilt Weet wat je doet
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
VAARDIGHEDEN 4 Veiligheid en vertrouwen
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk

De juiste laag Legt de verantwoordelijkheid (nog meer) bij de coachee
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Op welke laag werk je?.
HOE BLIJF JE IN BALANS? LES 6: KLEVEND IN BALANS.
Transcript van de presentatie:

Rots en Water sociale competentie training Rots en Water Instituut NL

Rots en Water een psychofysieke training jongens en meisjes leren hun lichaam, hun emoties, zichzelf en de ander beter kennen

Rots en Water het Rots en Water programma richt zich op bewustwording van eigen kracht en mogelijkheden en op het vermogen om met andere mensen samen te spelen, samen te werken en samen te leven in een snel veranderende samenleving

Opgroeien in een ‘drukke’ maatschappij School vraagt veel van kinderen; samen spelen, samen werken, zelfstandig werken, etc. Kinderen weten en zien steeds meer. Denk aan de media, internet, t.v. etc. Ouders zijn druk en werken vaak Vraag; hoe blijf of word ik rustig?

Jongens én meisjes In eerste instantie ontwikkelt voor jongens. Jongens volgen meer een fysiek-emotionele ontwikkelingsweg: actie, uitdaging, spel, bewegingen, doen staan centraal. Zelfbeheersing kán centraal staan . Testosteron jongens, 11-14 jaar 800 % hoger dan in peutertijd Meisjes neigen meer naar een verbaal-emotionele ontwikkelingsweg: gevoelens en emoties worden vooral verbaal met elkaar uitgewisseld. Leren in actie te komen bij een bedreigende of stressvolle situatie kán centraal staan. Beide ontwikkelingswegen zijn echter voor zowel jongens als meisjes noodzakelijk.

Hersenen= miljarden berichten verzenden en ontvangen Berichten worden verstuurd door neurotransmitters Dopamine= positieve neurotransmitter Langdurige stress= verlaging dopamine= positieve boodschappen komen minder binnen Adrenaline verhoogd dopamine, dus bewegen! overzicht

Als we het niet aanbieden, zoeken ze het zelf op...

Vier rode draden... gronden, centreren en focussen de psycho-fysieke driehoek fysieke communicatie het rots en water concept

gronden, centreren en focussen... stevig en ontspannen staan centreren: adem in de buik bewust zijn van je krachtcentrum rust en kracht zijn synoniem focussen: het richten en vasthouden van aandacht

emotioneel bewustzijn de psycho-fysieke driehoek zelfbewustzijn lichaamsbewustzijn emotioneel bewustzijn

fysieke communicatie... Vragen stellen na het doen van fysieke oefeningen. Van fysieke communicatie naar verbale communicatie en bewustwording van je eigen lichaam.

het Rots en Water concept... Rots zegt... ik kan voor mezelf opkomen als het moet kan ik mezelf verdedigen Water zegt... ik ben vooral gericht op vriendschap, communicatie en verbondenheid

De eerste stappen... Thema 1: Sterk Staan gronden, centreren en focussen Thema 2: Rots en Water rotshouding en waterhouding Thema 3: Rots en Water op het schoolplein doorzetten en leren verliezen levert je geen tegenstanders op maar slechts medestanders Thema 4 : Rots en Water in het persoonlijk contact hoe ga je met elkaar om?

De eerste stappen... Thema 5: Ademkracht adem hoog: disbalans adem laag: ontspanning Thema 6: Lichaamstaal tunnelhouding en strandhouding Thema 7: Grenzen grenzen voelen, stellen en verdedigen Thema 8: Intuïtie door te leren luisteren naar je gevoel kun je ook dingen te weten komen

Wat levert Rots en Water op? voor leerlingen die: meer zelfvertrouwen willen meer controle willen over hun emoties, zoals angst, woede etc. anders willen omgaan met hun boosheid steviger willen staan in lastige situaties en eigen keuzes willen maken zelfstandiger willen worden en minder afhankelijk van de goedkeuring van anderen

Wat levert Rots en Water op? voor leerlingen die: hun aandacht langer vast willen leren houden (focussen) gemakkelijker contact willen maken hun doorzettingsvermogen willen vergroten hun sociale vaardigheden willen verbeteren op een andere manier met conflicten willen omgaan: soms als Rots, soms als Water

Dit wil ik leren in Rots en Water...

Rots en Water op Prakticon Rots en Water voorheen Mentaal Fysieke Training Hulpvraag via mentor en KTL naar zorgcoördinatie. R & W lessen op dinsdag tussen 8.25 – 11.00 uur. Plaats : fitnesscentrum Info : Pim

De hand van prakticon Hoe kan ik reageren in een vervelende,voor mij bedreigende situatie praten fight for negeren weglopen hulp vragen

Uitgangspunt : zoek je rustcentrum: adem uit en richt je vervolgens op je buik,dan gronden en centreren. Duim omhoog : ik loop weg bij de situatie. Tel tot 10 om rustig te worden Wijsvinger omhoog, wijzend naar de mond: ik wil erover praten ‘waarom doe je dat?Rustig en duidelijk praten. Middelvinger omhoog : fight for yourself, je bent geen watje,je bent een warrior! jezelf verdedigen, opkomen voor jezelf en indien nodig voor jezelf vechten. Ringvinger omhoog : negeren, doen alsof je de ander niet ziet,(dit is soms moeilijk) Pink omhoog (duim bij het oor) : hulp vragen ,hulp halen,door te roepen,te bellen of naar iemand toe te lopen.

Wat wilden zij leren?? Opbrengsten ??