Een ImmSp is een ruimte waar je je in kunt wanen, in opgenomen voelt, enz Werk van Ruud van Empel - voorbeeld Ruud van Empel 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van Grafische Vormgeving naar Motion Graphics
Advertisements

MENSELIJK GEDRAG IN PUBLIEKE RUIMTES
ZINTUIGLIJK WELBEVINDEN
Inleiding op het lineair perspectief
Romantiek en realisme 12 vwo.
3D-interactie en virtuele omgevingen Project bomontmanteling Pieter De DeckerSeppe Magiels Dimitri ScarlinoRoy Vandeven.
The art of game design Hoofdstuk 17 tot 19. Trandsmedia worlds Games video's en speelgoed zijn poorten in trandsmedia worlds.
iDTV Enkele persoonlijke bedenkingen iDTV/digitale TV = een Belgisch prematuurtje Zomer/herfst 2005: te vroeg gelanceerd Technisch nog niet rijp Niet.
ICT onderzoeksverkenning? Frank Linde primair vanuit een IC-technologie gebruikers perspectief.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –12 oktober 2009.
Computergames, een cultuurvorm van de 21ste eeuw?
Stijn Van Wonterghem1 ALICE Een animatie opbouwen.
Toepassingen van Haptic Masters P. Lammertse, MOOG-FCS TU Eindhoven, Super TU/esday.
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 1, blok 4. ‘kunst verbeeldt het oneindige in het eindige’ vrij naar Friedrich von Schelling ( )
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Media en creativiteit 08 Engagement Virtual democracy Elske Revelman de Vries
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Over enkele seconden kom je in een wereld vol magie...
Hoofdstuk 15: One Kind of Experience Is the Story Story/Game Duality The Myth of Passive Entertainment The Dream The Reality The String of Pearls The Story.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
The art of game design Blz Opbouw van een verhaal Tweevoudig: Sommige games hebben goede verhaalelementen Sommige games hebben goede gameplay.
* ELLA 6A * * powerpoint kunst *
Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw Hoofdstuk 5: Homo Universalis. Renaissance in de 16e eeuw.
Denk aan de sociale competentie
Thema 7 Les 11a Smaak. overeenkomst = iets wat hetzelfde is als je het vergelijkt.
OEFENVRAGEN 2 renaissance Havo4 - Vwo4
Minor CrossLab _Redactioneel Alternate Realities: Life as a Game / Droomontwerpen Sem5_winter_2010.
Kunst algemeen.
Presentatie op datum - De wereld van … Wat is jouw onderwerp?
R U I M T E I N 2D immersive space 1.
Ideeen voor immersive spaces. Kan alle kanten op. Beklemmend
Introductie docent Huisregels (weggooien als je daar niet aan doet ;)
Door Berdien de Wilde & Jacinta Hebers
VIDEO MARKETING Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit, sed diam nonummy nibh euismod tincidunt ut laoreet dolore magna aliquam erat.
ROMANTIEK en NEOCLASSICISME
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Onderzoeksplan Jelle van Doorne IPD4. Wie ben ik?  Jelle van Doorne  Interactive Performance Design  Game designer  Kunstzinnige games, diepere lagen.
Moderne kunst In de 20e eeuw.
Welkom bij Immersive space, de flashles Tijdens deze lessen, leren wij je werken met het programma adobe flash.
Computer Graphics (Project)
robuust fantasy gelaagd transparant direct organisch textuur grillig sierlijk pretentieus gestileerd eenvoudig ingewikkeld realistisch ritme.
Medialandschap Blok 2, week 5 College #4. Wat gaan we doen? - ordenen = schrappen - hoe staat het met de bezoeken? - ordenen, hoe gaat dat? - opdracht.
Opdracht 2 – Objecten in een ruimte.
Tijd van pruiken en revoluties,
F O T O – O P D R A C H T.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Township  Maken van een huis.  Arme zwarte bevolking  Huis in de township  Vooraanzicht van het huis  Plattegrond van het huis  Bewoners van het.
Vergelijk het schilderij van Claude Monet met het Schilderij vanPaul Cezanne Claude Monet Boulevard de Capucine, Paul Cezanne Baai van Marsaille.
Technologie Klas 1g1 3 e lesuur Vrijdag 30 oktober 2015.
Wikimedia Les 1. Wat is Wikimedia? Weten we het nog?
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Sessie 4: Opdrachten krijgen met 1. Wat gaan we doen? #lift Aan de slag met Twitter Oefening Geavanceeerd gebruik Twitter succesvol toepassen Toelichting.
ABSTRACT EXPRESSIONISME
Pokémon Go Mediabegrip week
Made by: Virtual reality De wereld om je heen Made by:
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
Romantiek
Licht en schaduw.
De grondwet Paragraaf 4 politiek.
Module 2 : You’re beautiful
Stopmotion.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Barok Het woord Barok betekent grillig, grotesk en de Barok is in zijn uitstraling uitbundig en overdadig. De Barok begint ca in Italië. In het noorden.
Jennifer Hartsinck en Lisa Kreuning
Ruimte voor bezinning.
Architectuur Wat gaan we doen? Architectuur De architect
Media ICT en Design College – ROC Midden Nederland
Les 1. Let’s have a look Module 2 : Look at you!
Transcript van de presentatie:

Een ImmSp is een ruimte waar je je in kunt wanen, in opgenomen voelt, enz Werk van Ruud van Empel - voorbeeld Ruud van Empel 1

Een ImmSp is een ruimte waar je je in kunrt wanen, in opgenomen voelt, enz 2

Men beschouwt de eerste rots-schilderingen als de eerste ImmSp

Grotten van Lascaux, 12.000 BC Maar of dat nou Immsp bedoeld was?

Grotten van Lascaux, 12.000 BC omgeving = verhaal Theorieën: als uiting / voor godsdienstige rituelen omgeving = verhaal

Succes afdwingen voor de jacht?? Grotten van Lascaux, 12.000 BC Voor afdwingen succes in de jacht…. Eerste whiteboard? Succes afdwingen voor de jacht??

Grotten van Lascaux, 12.000 BC Maar op veel afgebeelde dieren werd niet gejaagd, nieuwe theorie: uiting van individuen in trans, een soort geschilderde hallucinaties

Pompeii, 200 BC In Pompeï perspectief toegepast voor ruimtelijk effect.

Pompeii, 200 BC Figuren op tegenoverliggende wanden communiceren met elkaar, je staat er dan tussenin.

Omgeving = gezichtsbedrog vensters, doorkijkjes (trompe l’oeil) Pompeii, 200 BC In Pompeï trompe l’oeil, alsof de ruimte is doorgezet. Omgeving = gezichtsbedrog vensters, doorkijkjes (trompe l’oeil)

Gebruik voor contra-reformatie (je wordt opgenomen in heerlijkheid)

Sixtijnse kapel, Michelangelo Buonarotti Sixtijnse kapel Sistine Chapel (Latin: Sacellum Sixtinum; Italian: Cappella Sistina) is the best-known chapel in the Apostolic Palace, the official residence of the Pope in Vatican City. It is famous for its architecture and its decoration that was frescoed throughout by Renaissance artists including Michelangelo, Sandro Botticelli, Pietro Perugino, Pinturicchio and others.

Sixtijnse kapel, Michelangelo Buonarotti Bekend plaatje komt hiervandaan (Wie is God en wie is Adam?)

Sixtijnse kapel, Michelangelo Buonarotti Kan niet gek genoeg Het dak eraf. De grenzen van de architectuur opgerekt.

O ja, dat was God en dat was Adam

Gugenheim Bilbao Indrukwekkende, meeslepende gebouwen van nu

omgeving = bouwwerk

Schilderkunst Verslaggeven alsof je erbij bent van een zeeslag

Pieter Breugel Overzicht, je kunt ‘ronddwalen’.

Casper David Friedrich - Romantiek, 19e eeuw Exotische oorden om bij weg te dromen - Escapisme Meenemen naar indrukwekkende, heftige omgevingen

William Turner Weergeven zoals je het ervaart, niet obejectief waarneemt. Uitdrukking van emotie!

Gaudenzio Ferrari Sacro Monte 1518 Combinatie schildering en 3D Omgeving = religieus of politiek platform

Anton von Werner Battle of Sedan, 1883 Panoramafoto’s Omgeving = entertainment

Robert Barkers Panorama-Rotonde Ierse schilder en tekenleraar, 1787 Gebouwde panorama’s

Panorama Mesdag (1881)

Schilderij loopt over in strand vol aangespoelde voorwerpen omgeving = kunstwerk Schilderij loopt over in strand vol aangespoelde voorwerpen

Cinema omgeving = kijkdoos Nastreven duizelingwekkende effecten in de bios Cinema

Imax

…bij concerten

Bios, pretpark, enz.

omgeving = experience

omgeving = simulatie Simulatie

omgeving = simulatie

Virtual Reality Voorbeelden van virtual realities.

Virtual Reality

Virtual Cave

omgeving = interactief

Immersive space En hollowdeck

Omgeving = driedimensionale ruimte

Omgeving = 3D graphic . nepdecors

Run Mother Fucker Run Marnix de Nijs Toepassing in kunst

Run Mother Fucker Run Marnix de Nijs (installatie: je fietst langs woorden en vormt zo een ‘gedicht’.)

Input = fiets Output = kunst links rechts Omgeving = dankzij menselijke interactie

Omgeving uit de computer

idem

Second Life

Second Life

Star Wars (vanaf 1974) was de eerste film waar een hele wereld werd bedacht waarin zich er vervolgens verhalen gingen afspelen. Objecten bestonden ‘echt’, character hadden een verleden, heden en toekomst. Er was veel meer dan dat je in de films kon zien.

Tot in de kleinste details is alles ontworpen (elk character een eigen laserzwaard). Soms hebben chraracters attributen geërfd van hun ouders in vorige episodes en zijn ze ‘verouderd’: Ook de objecten hebben geschiedenis.

James Camaron besloot na het zien van Star Wars dat hij in de filmbusiness wilde en de creatie van de SW-universe wilde overtreffen. Op dezelfde wijze creëerde hij de wereld van Avatar: natuur, wezens, wijze van voortplanting, enz. Hij ontwierp voor deze film hele nieuwe 3D technieken om zijn doel te breiken. Helaas was het script te zwak voor een succes groter dan Star Wars. Piranha II: The Spawning (1981) The Terminator (1984) Aliens (1986) The Abyss (1989) Terminator 2: Judgment Day (1991) True Lies (1994) Titanic (1997) Dark Angel (televisieserie, 2000) Ghosts of the Abyss (2002) Aliens of the Deep (2005) Avatar 3D (2009) Titanic 3D (2012)

Uit de avatar-wereld van Camaron?

Immersive Space ? Bij ons vak: immersive space als computer interface. Navigeren in een virtuele ruimte, zonder knoppen, teksten of pijlen dingen kunnen doen en navigeren.

Immersive Space in context Onderdompeling is een toestand van mentale aandacht die zo intens is dat het bewustzijn van de ‘echte’ wereld verdwijnt en waarbij een gevoel van vreugde en bevrediging ontstaat. Bron: Flow; Psychology of Optimal Experience

Immersive Space in context Immersion arises when artwork and technology advanced apparatus, message and medium, are perceived to merge inseparably. Bron: Grau ‘Virtual Art: From Illusion to Immersion’ Vertaling volgt

Immersive Space in context Immersion arises when artwork and technology advanced apparatus, message and medium, are perceived to merge inseparably. Bron: Grau ‘Virtual Art: From Illusion to Immersion’ Vertaling volgt

Immersive Space in context Onderdompeling bereik je wanneer visueel ontwerp, technologie, boodschap en medium, in de beleving van de kijker naadloos in elkaar overvloeien vertaald

Immersive Space in context Onderdompeling bereik je wanneer visueel ontwerp, technologie, boodschap en medium, in de beleving van de kijker naadloos in elkaar overvloeien vertaald

Opdrachten Uitleggen dat er tijdens de course elke week een aantal opdrachten gegeven worden die de student maakt. Opdrachten ondersteunen/helpen/volgen het ontwerpproces. OOK: Het is de bedoeling IN de les aan opdrachten te werken dan wel (andere = activerende werkvormen) opdrachten uit te voeren. Alles verwerken in werkboek!

Opdracht 1 Zoek 3 voorbeelden/ toepassingen van Immersive Spaces (illusie 2D, illusie 3D) Verwerk in je werkboek/ISSUU. Omschrijf wat de ‘immersiveness’ veroorzaakt. Zie opdracht 1, voor criteria. 2,5 D uitleggen Post link naar ISSUU PDF bij klas (immersivespace.wordpress.com) Studenten kunnen hier in de les aan werken.

HUISWERK Bedenk tenminste 3 werelden voor de volgende les. Wat voor sfeer, verhaal, gevoel, geluid, beweging, beleving is daar te vinden? Neem voor de volgende les een ‘object’ mee waar je iets mee hebt. (Irritatie? fascinatie? etc.) Het begrip ‘object’ mag je ruim opvatten. Misschien heb je een enorme hekel aan je broertje, dan neem je een foto van je broertje mee. Een foto van hem op je laptop mag ook. Het ‘object’ roept in ieder geval een hoop emotie bij je op. Positieve emotie mag natuurlijk ook.

Lesevaluatie

- De opdracht is duidelijk Doelen - De opdracht is duidelijk - De opbouw van de course is duidelijk (planning, beoordeling, etc.) - Bekend met een aantal begrippen (intuïtief, interface, etc.) - Je hebt een Immersive Space ervaren - Je weet meer over Immersive Spaces (vroeger en nu) - Je weet wat de huiswerkopdrachten zijn Check bij de studenten of de lesdoelen zijn bereikt