Stoornissen bij kinderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mindfulness op de werkvloer
Advertisements

Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht.
Seksueel geweld & kindermishandeling
Samenspel Nieuw Vennep
Namen van de Abers die de presentatie geven.
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Vrouwen met/en autisme
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
McDD 3 november 2008 Luna Beukema Yvonne Bijl.
Hoe creëer je een veilig klimaat in je dagelijks werk Diana Rodenburg
Cluster 4 gerelateerde problemen
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Workshop Relationele en seksuele vorming
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Van begrijpen naar begeleiden
Opvoeden van drukke kinderen
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Stemmingsstoornissen
Workshop Ontwikkelingsfasen van het kind
ASS in de levensloop: onderzoek
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Perl Kohen1BaOAOICT en bronnen. Er is vaak onderkenning van dyslexie bij volwassenen →ontstaan en signaleren in de basisschoolleeftijd Sociaal-emotionele.
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autismespectrumstoornis
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
Je herkent het pas als je het kent
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
PTSS (posttraumatische stress-stoornis)
De kracht van focussen Volgehouden aandacht en concentratie centraal Executieve functies in de dagelijkse praktijk op school en thuis.
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Autisme Spectrum Stoornissen
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Partnergeweld PARTNERGEWELD EN DE ROL VAN DE HUISARTS.
 GEEN EINDPRESENTIE! (eindopdracht actualiteiten)  Week 6: College Kleutertijd en schoolleeftijd  Week 7: presentatie expertgroepen en verwerkopdracht.
De kracht van positief opvoeden
Heel gewoon maar toch anders.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
© UNIEK IN DE KLAS.
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Psychisch geweld bij vrouwen in een partnerrelatie.
Verschillende probleemgedragingen
Denken en doen.
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Stoornissen bij kinderen Bert Frieling sociaal psychiatrisch verpleegkundige / orthopedagoog E. ggzadvies@kpnmail.nl M. 06 131 69 131 www.ggzadvies.nl

Huidige situatie 78 % van de kinderen heeft geen problemen. dus 22% van de kinderen heeft “iets”.

Niet kind eigen Mishandeling Seksueel misbruik Pesten Zindelijkheid PTSS Separatie angst Gezinsproblemen ……

OORZAKEN niet kind eigen factoren Samenleving Macht Religie Gezinsstructuur Traditie Emotionele verwaarlozing Fysieke mishandeling ……

SIGNALEN Er zijn ruim 120 signalen die betrekking hebben op kinderen met of in een probleemsituatie. Niet alle kinderen laten signalen zien!

Signalen Normaal gedrag Afwijkend gedrag Lichamelijke klachten Psychische klachten Psychosomatische klachten Relationele problemen Concentratieproblemen Leerproblemen

RISICOFACTOREN Handicap bij kinderen Samengestelde gezinnen Weinig weerbaar Moeilijke jeugd (ouders) Psychiatrie Relatie problemen Sociaal isolement Pedagogische onmacht Verwaarlozende / autoritaire opvoeding Overbelasting ouder(s)

Kind eigen probleem AD(H)D ASS NLD MCDD ODD CD Leerproblemen

Oorzaak kind eigen Genetisch 90% Bij ASS Autisme= extreme mannelijkheid wiskunde mannen beter in abstract denken testosteron-hypothese ringvinger-wijsvinger

-Prikkelselectie stoornis AD(H)D -Prikkelselectie stoornis -Groot verschil tussen ♀♂ in de kinderleeftijd

3 verklaringstheorieën ASS Tom = Theory of mind Gevoelens en gedachten inschatten Gedrag verklaren en voorspellen Centrale coherentie Heb je nodig bij het vormen en in stand houden van relaties Executieve functies Plannen en uitvoeren van taken

AD(H)D en ASS Minder gevoelig voor sociale signalen Problemen in planning Chaos in het dagelijks leven (soms bij ASS) Bij kinderen veel co-morbiditeit

Onderscheid ADHD Autisme Hebben prikkels nodig om goed te kunnen werken Moeite met soc. sit. door weinig concentratie Invoelingsvermogen goed bij rust Weinig oog voor detail Chaos door concentratiegebrek Autisme Prikkelarme omgeving nodig Moeite met soc. sit. door niet kunnen inschatten of handelen Vanuit ratio ‘indenken’ Denken vanuit details Chaos door onvermogen lijn aan te brengen

ASS bij jongens en meisjes Snel afgeleid Weinig doen-alsof-spel Weinig contacten Problemen met communicatie Vaak gedragsproblemen externaliserend . Meisjes . Goede concentratie . Wel doen-alsof-spel . Wel contacten . Milde problemen in communicatie . Weinig / zelden gedragsproblemen . Internaliserend

Meisjes met ASS Vaak goed gemotiveerd op school Sociale vaardigheden relatief goed Relatief goed oogcontact Gezichtsuitdrukkingen Overmatig intensieve hobby’s - ‘Gewone’ hobby's zoals lezen of dieren - Maar dan intensief - Valt minder op dan vreemde hobby’s

DUS De meisjes vallen niet op bij leerkrachten Passen zich aan / kopiëren Maar: vallen wel op bij andere meisjes Want bij meisjes: - Doe-alsof-spel (poppenhoek) - Rollenspel (verkleedhoek) - sociale codes (kletsen, kleding, vriendinnen)

Meisjes met ASS • Eerder geconfronteerd met anders-zijn • Vooral door leeftijdsgenoten • Sociale codes ‘strakker’(delen, kletsen) • minder ruimte voor individualiteit • Proberen te kopiëren • Maar aanpassen lukt nooit 100% • Veel schaamte en terugtrekken • Trauma’s door (subtiel) pesten

Jongens met ASS Minder sociaal / communicatief dan meisjes met ASS Maar valt minder op Teruggetrokken is minder ‘raar’ bij jongens Individualiteit meer geaccepteerd Minder nadruk op sociale communicatie Meer samen doen dan samen delen Meer ruimte voor anders-zijn Besef anders-zijn (ASS) komt pas later

zelfbeeld

Gevolg.. Meisjes met ASS meer ‘last’ dan jongens met ASS Somberheidsklachten Stress Psychoses Angsten Eenzaamheid

Gevolg ASS kinderen in de klas eind start

Amsterdam in de de herfst Detail denken Amsterdam in de de herfst

Detail-denken Nadelen Kost tijd Blijven hangen Overzicht moeilijk Snel ´vol´zitten Voordelen Precies Door tot het af is Veel weten Veel zien

Belangrijk Gedetailleerde werkzaamheden Visuele ondersteuning Praktisch denken Grote lijn kan pas na alle details Samen werken alleen als duidelijk: wie wat Prikkels vermijden Veranderingen aankondigen: Wat moet je er mee doen?

E. ggzadvies@kpnmail.nl M. 06 131 69 131 www.ggzadvies.nl Met dank aan mw. Dr. A.A. Spek Meer lezen: Meisjes en vrouwen met Asperger : Aspergergirls E. ggzadvies@kpnmail.nl M. 06 131 69 131 www.ggzadvies.nl