Hints In groepjes worden de begrippen uit de geschiedenis les geraden aan de hand van het spel ‘hints’. Welke team scoort het hoogst?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Welkom op de Julianaschool
“Een reis naar Licht”.
Verborgen vormen van pesten
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Van uitleggen leer je het meest
Coöperatieve leerstrategieën
Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel”
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Ik hou van Holland spel!.
Ik hou van Holland spel!.
Een spel voor de hele klas Aanwijzingen: Geef elke leerling een kaart met een nummer tussen de 1 en de 8. De leerlingen moeten op hun kaartje bijvoorbeeld.
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
1. Levensbeschouwing en communicatie
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Experts werkvorm + begrippentest
Voorlichtingsavond groep 3
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Het werken met portfolio
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 8 – Quiz.
Van eeuwenband naar tijdsband
Een werkstuk maken.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 2
Samenvatting Havo 5.
Klik op de foto om te spelen
Onze doelen en visie in beeld
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Breng uw lessen nog meer tot leven! 3 Programma 1. Wanneer heb je voor het laatst een “superles” gegeven? 2. Theoretische achtergronden 3. Werkvormen.
Antwerpen QUIZ. Waarom verlieten vele mensen in de 19 de eeuw ons land?
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Sleutels, codes en aanwijzingen
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Leesvaardig Examentraining.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Durf jij het aan??. Je hebt 16 vragen om de rest van de klas uit te schakelen. Je kunt kiezen uit 16 categorieën. Je kunt in elke categorie kiezen uit.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Wegwijs Groep 8 Thema 2Weer en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Quiz kampioen Beantwoord je de vragen goed dan ga je voor goud, maar gaat er één fout dan ben je alles kwijt!!!
Mysterie: Moord op de Romanovs
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
© UNIEK IN DE KLAS.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Loopbaan en burgerschap les 2
Voorlichtingsavond groep 3
Sleutels, codes en aanwijzingen
Voeren en verzorgen Blok 2, Paard en ezel.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Didactische structuren
volgende bladzijde terug
volgende bladzijde terug
4 havo Schrijflijn les 1
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Loopbaan en burgerschap les 3
SHOWTIME EARTH ROCKS.
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Hints In groepjes worden de begrippen uit de geschiedenis les geraden aan de hand van het spel ‘hints’. Welke team scoort het hoogst?

Laat de leerlingen de gebeurtenissen van een bepaald tijdvak springen. Voorbeeld 2 april 1595 eerste uitvaart richting ‘oost’ 20 maart 1602 monopolie Nederland enz…

Gooi over die bal Leerlingen gooien een voorwerp over. De ene leerling noemt een jaartal, de andere leerling noemt de gebeurtenis die dat jaartal plaatsvond. De ene leerling noemt een persoon, de andere leerling noemt de belangrijke eigenschappen van deze persoon.

Zoek de fout De leerlingen zoeken de fout. Dit kan op verschillende manieren. Een tekening van de gouden eeuw met daarin een mobiele telefoon bijvoorbeeld of een verhaal waarin fouten staan.

Maak een museum in de klas. Laat de leerlingen dingen meenemen. Hé, een museum Maak een museum in de klas. Laat de leerlingen dingen meenemen.

Vragenbord Leerlingen noteren vragen, anderen zoeken informatie over het antwoord en presenteren dit op originele wijze aan hun ‘maatje’.

Memorie Leerlingen maken een memorie voor klasgenoten. Foto – Foto Naam – Persoon Jaartal – Gebeurtenis

Verboden woord Leerlingen omschrijven gebeurtenissen, personen of belangrijke voorwerpen. Zij mogen daarbij het woord dat geraden moet worden en eventueel een aantal andere woorden niet gebruiken. Vincent van Gogh * oor afsnijden Verenigde Oost-Indische Compagnie De pest Van olde Barneveld

Rap Laat leerlingen een lied maken over het onderwerp van de les. Zij mogen dit rappen of op een andere muzikale manier laat horen.

Wie ben ik? De leerlingen spelen het spel ‘wie ben ik’ aan de hand van belangrijke personen uit de behandelde les.

Bingo De leerlingen beantwoorden in groepjes ongeveer 25 vragen over de les. 8 antwoorden daarvan zetten zij op een bingo kaart. De leerkracht noemt de vragen. Wie heeft als eerste alle antwoorden aangekruist?

Poppenkast Laat de leerlingen een poppenkast verhaal schrijven over het tijdvak dat centraal staat. De leerlingen kunnen dit eventueel ook in de klas laten zien.

Kruiswoordpuzzel De leerlingen maken een kruiswoordpuzzel voor een medeleerling. Voor jongere kinderen maakt de leerkracht de puzzel, leerlingen maken de puzzel van de leerkracht. Horizontaal 1. Engelse woord voor makkelijk. 2. Een hard of zacht gekookt .. Verticaal 1. De …. van sinterklaas 1E A S Y I T A F

Woordzoeker Leerlingen noteren belangrijke begrippen/personen uit de les en zetten deze in een woordzoeker die ze maken voor een klasgenoot. Wie vindt als eerste alle woorden?

Ren je rot Verspreid door de klas staan vragen. Leerlingen rennen van het verzamelpunt naar de juiste vraag,beantwoorden deze en gaan naar de volgende vraag. De vragen moeten volgens een vaste volgorde beantwoord worden. In de bovenbouw kunnen leerlingen zelf de vragen maken.

Quizmaster De leerlingen zijn vandaag de quizmaster en maken een quiz voor een medeleerling. Zij stellen hierbij vragen uit de gegeven les(sen).

De leerlingen maken een mindmap over de geleerde stof.

Stripverhaal De leerlingen maken een strip over de kern van de les of over het tijdvak waarin de les past. Bespreek duidelijk een doel met de leerlingen.

Galgje De leerlingen spelen galgje met woorden van de behandelde les. Één leerling leidt het spel.

Binnen buiten kring De leerlingen worden in tweetallen verdeeld, de ene staat in de buitenkring, de ander in de binnen kring. De leerling die in de binnenkring staat stel binnen 1 min zoveel mogelijk vragen. De buitenkring draait naar 1 min door.

Experts De leerlingen worden genummerd (aantal lln in groepen = aantal nummers) zij gaan op nummer bij elkaar zoeken. Deze groep wordt expert van 1 les, zij zoeken alles uit. Aan het eind komen zij terug in de groepen en delen de opbrengsten.

Flitsen De leerlingen maken eigen flitskaartjes en flitsen deze aan medeleerlingen. De vragen gaan over de behandelde lessen. Wat betekent de afkorting VOC? Wie schreef tijdens WOII een dagboek? Wie heeft Amerika ontdekt?

Interview De leerlingen gaan elkaar interviewen. De ene leerling stelt vragen, de andere leerling leeft zich in, in iemand uit het geschiedenis blok.

Op zoek naar De leerlingen maken een zoekkaart voor een andere leerling. Leerling gaan de goede persoon bij de omschrijving zoeken. Zoek iemand die… de leider was van de WOII Zoek iemand die… koning van ons land was enz.

eens / oneens Welke van de 2 In het lokaal zijn twee zijden, eens en oneens. De leerlingen krijgen vragen / stellingen over de les en kiezen het goede antwoord. Variatie : A/B/C vragen. eens / oneens

Pictionary De leerlingen krijgen een persoon of gebeurtenis uit de les. Zij proberen door middel van tekenen te laten zien wat er op het kaartje stond.

Woord slang De leerlingen maken een woordslang over de les. De laatste letter van het ene woord, is de eerste letter van het nieuwe woord. Hitler Razzia Anne Frank Kampen