DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Advertisements

“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
VUmc Basispresentatie
….een korte presentatie
Psychodiagnostiek ten behoeve van PEN PD
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Autismespectrumstoornissen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Psychosociale zorg bij erfelijke ziekten: de ziekte van Huntington
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Rouw bij de patiënt & Rouw bij de dokter
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
60+ team CGG Largo CGG Mandel en Leie Hoofdzetels: J
Outreachende zorg en bemoeizorg in de ggz
Kanker en vermoeidheid op zoek naar meer energie.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
‘De palmboom’ buurtgericht kinderdagverblijf
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Kanker en vermoeidheid op zoek naar meer energie
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
OOOC De Waai Focusavond 17 november 2006.
Autismespectrumstoornis
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Mevrouw drs. W.A.L. van Leeuwen
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Politiek in de spreekkamer
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
MEE maakt meedoen mogelijk
Psychosociale begeleiding bij kanker
Omgaan met de gevolgen van trombose
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Maureen Naarden -Karsters 24/11/2015.   1. Inleiding  2.Veel voorkomende vragen  3.Omstandigheden van de patiënten  4. Behoeften van de patiënt in.
Partnergeweld PARTNERGEWELD EN DE ROL VAN DE HUISARTS.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Van Else de Haan. Inhoudsopgave 1.Prognose 2.Etiologie 3.Therapie-effecten 4.Behandeling.
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Ingrid Faber MCA Dialyse1 SEKSUALITEIT&OUDEREN See no evilHear no evilSpeak no evil.
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
GOR bij nabestaanden van en professioneel betrokkenen bij MH17: Natuurlijk (niet)! Dianne Alting - RIVM Kenniskring PSH/GOR |
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Omgaan met dementie Luc Van de Ven Ouderenpsycholoog UPC-KULeuven Campus Leuven.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Lang zal die leven…?! schizofrenie op oudere leeftijd Paul David Meesters GGZ Buitenamstel / SBG Amsterdam.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Fases in het radicaliseringsproces
1+1=3 Workshop op zaterdag 11 oktober 2014 Door Richard Makkinga en Sanne Schenkkan.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
Samenvatting tekst Homoseksualiteit bij jongeren.
Seksualiteit en kanker
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Hoofdstuk 7 Assessment Perspectives and the Human Matrix: Brigdes to Effective Treatment Planning in the Initial Interview.
Schizofrenie Jenniviëne Gosepa Ailnairis Belefanti Trejani Emerencia.
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
WILSBESCHIKKING mr. J.J.C. Doe 29 mei 2008.
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Drie vormen van gedrag:
Multiple sclerose en toch niet alleen!!!
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Culturele Interview.
PICA Eetstoornis. Wat is Pica? Pica wordt ook wel Pica Eating Disorder genoemd Valt onder de eetstoornissen. Een zeldzame eetstoornis. Bij Pica worden.
Transcript van de presentatie:

DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE Justine Vanneste

Wie is nabestaande ? Familieleden & vrienden Hoe ze reageren hangt af van hun gevoeligheid voor negatieve gevolgen, verwantsschapsrelatie, leeftijd, verwachting suïcide, Hulpverleners Proffesionele betrokkenheid  vragen zich af of ze wel goed gehandeld hebben Persoonlijke betrokkenheid  ervaringen met suïcide in eigen omgeving

Zaken die het contact me de familie bemoeilijken : Misverstanden over de relatie tussen psychiatrische stoornissen en suïcidaal gedrag 90 % lijdt op moment van suïcide aan psychiatrische stoornis Perspectief hulpverlener ≠ perspectief familie Wisselende en of tegenstrijdige signalen van de patiënt over zijn suïcidegedachten Signalen op verschillende manieren interpreteren & ontvangen

Tegenstrijdige belangen in het kader van de behandeling Vaak dilemma's ivm behandeling Evt klachtenprocedure Psychische problemen bij familieleden van de patiënt Genetisch bepaald Problemen in familiesfeer Meningsverschillen over welke informatie onder medisch beroepsgeheim valt Ook na overlijden  nog steeds geheim !

De opvang van nabestaanden kort na de suïcide Omgaan met de eigen gevoelens na suïcide van een patiënt Hulpverlener mag ook gevoelens uiten  familie ziet dit vaak als bezorgdheid Het is nog steeds taboe voor hulpverleners Opvang in fasen: informeren, reconstrueren & consolideren Informeren : nieuws brengen Reconstrueren : precies weten wat gebeurt is Consolideren : opvang

De opvang van kinderen & jongeren Belangrijke aspecten In welke ontwikkelingsfase bevinden ze zich Sociale omgeving Ze moeten op een actieve manier omgaan met rouwen Ze moeten weten waarom Opvang op school, sportorganisatie, vrienden, etc…