Autonomie in de derde graad

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Advertisements

Autonomie in de derde graad
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Welkom bij Leefstijl.
“Zonder taal geen verhaal” .
Zelfsturing en executieve functies.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
In je element zijn slim samen
Ontwikkelingstraject kinderen
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Adaptief onderwijs.
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
Kinderarbeid.
Informatieavond 7 september 2011
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Informatieavond 30 augustus 2010
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
 Hoekenwerk. Discussie  Leergebied overschrijdende eindtermen  Leren leren (Van In)  Coöperatief leren  Keuzes maken  Eigen leerstijl hanteren en.
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
1zorg-route.
Interpreteren van data
Adaptief onderwijs Luc Stevens drie psychologische basisbehoeften:
Pass’t Montessorionderwijs ?
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Welkom op onze informatieavond !
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Workshop klassenmanagement
Mijn kind gaat een studie kiezen
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Op het goede spoor? op weg naar het 4-sporen-beleid
Jeannette van Nieuwkoop
Het motiveren van leerlingen in het VO
GBWeek groepsvorming “Niet voor niets koppen krantenberichten dat de zomervakantie de taalontwikkeling van kinderen remt. Zo heeft ook een groep kinderen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Pedagogische theorieën

Je mag/kan steeds van school veranderen MAAR Verander niet teveel van school, want dit is niet goed voor je kind. Elke school heeft positieve en.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Zelfsturing en motivatie
In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Beleid combinatieklassen Eerste Leidse Schoolvereniging CONCEPT Vragen ter verduidelijking direct Inhoudelijke vragen later.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1.
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Welkom 9/19/2018.
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
NHL 31 maart 2016 Motivatie en MVT.
Les 8: Samenwerkingsvaardigheden 1
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Autonomie in de derde graad

Groeien naar meer autonomie Hoe kunnen we een klas op 1 jaar tijd laten groeien in autonomie? Zichzelf kennen => Kunnen kiezen Leren leren Autonomiebevorderende werkvormen Een project uitwerken

Adaptief onderwijs Luc Stevens drie psychologische basisbehoeften: Relatie Competentie Autonomie

autonomie Zelfsturing: de wil, het vermogen een doel kiezen een werkwijze, handelingsschema of scenario kunnen oproepen of bedenken Afstand kunnen nemen

Belang positieve effecten op leerproces,prestaties en volhouden van verworven studiegedrag Differentiatie Opvoedingsopdracht van de school

Keuzes maken deelaspect van zelfstandigheid: ‘het zelf kiezen voor…’ Verhoogt de betrokkenheid Niet voor iedereen even gemakkelijk! Voorwaarden om goed te kunnen kiezen: jezelf kennen zonder oogkleppen naar de wereld kijken: welke keuzemogelijkheden zijn er allemaal keuzevaardig zijn: het kiezen kunnen plannen en sturen.

Wie ben ik? Om goed te kunnen kiezen moet je: jezelf kennen zonder oogkleppen naar de wereld kijken: welke keuzemogelijkheden zijn er allemaal keuzevaardig zijn: het kiezen kunnen plannen en sturen.

Werkvormen

Leren leren Voorwaarden om goed te kunnen kiezen: jezelf kennen zonder oogkleppen naar de wereld kijken: welke keuzemogelijkheden zijn er allemaal keuzevaardig zijn: het kiezen kunnen plannen en sturen.

Leren leren Huiswerkplanner Toetsenplanner Studiekeuze Studiemethode

Project: een markt organiseren 1. Verder bouwen op geleerde werkvormen (hoekenwerk, brainstorm,…) 2. interne motivatie Niveau van elk kind: differentiatie Talenten en interesses van elk kind: variatie Keuzemogelijkheden: activiteit en partners Een zinvol doel:werken naar een echte markt Voldoening achteraf: vreugde en zelfvertrouwen

Autonomiebevorderende doelen Kinderen leren kiezen: act. 1 Kinderen leren alleen en samen beslissingen te nemen: act. 2 Kinderen leren voor zichzelf na te denken: 2 Kinderen leren hun mening te uiten en te beargumenteren: 2 Kinderen leren problemen op te lossen: 3, 4, 5 Kinderen leren organiseren en leiden: 3, 4, 5 De leerkracht groeit van leider naar begeleider: Ook: leren creatief denken, leren samenwerken