Autonomie in de derde graad
Groeien naar meer autonomie Hoe kunnen we een klas op 1 jaar tijd laten groeien in autonomie? Zichzelf kennen => Kunnen kiezen Leren leren Autonomiebevorderende werkvormen Een project uitwerken
Adaptief onderwijs Luc Stevens drie psychologische basisbehoeften: Relatie Competentie Autonomie
autonomie Zelfsturing: de wil, het vermogen een doel kiezen een werkwijze, handelingsschema of scenario kunnen oproepen of bedenken Afstand kunnen nemen
Belang positieve effecten op leerproces,prestaties en volhouden van verworven studiegedrag Differentiatie Opvoedingsopdracht van de school
Keuzes maken deelaspect van zelfstandigheid: ‘het zelf kiezen voor…’ Verhoogt de betrokkenheid Niet voor iedereen even gemakkelijk! Voorwaarden om goed te kunnen kiezen: jezelf kennen zonder oogkleppen naar de wereld kijken: welke keuzemogelijkheden zijn er allemaal keuzevaardig zijn: het kiezen kunnen plannen en sturen.
Wie ben ik? Om goed te kunnen kiezen moet je: jezelf kennen zonder oogkleppen naar de wereld kijken: welke keuzemogelijkheden zijn er allemaal keuzevaardig zijn: het kiezen kunnen plannen en sturen.
Werkvormen
Leren leren Voorwaarden om goed te kunnen kiezen: jezelf kennen zonder oogkleppen naar de wereld kijken: welke keuzemogelijkheden zijn er allemaal keuzevaardig zijn: het kiezen kunnen plannen en sturen.
Leren leren Huiswerkplanner Toetsenplanner Studiekeuze Studiemethode
Project: een markt organiseren 1. Verder bouwen op geleerde werkvormen (hoekenwerk, brainstorm,…) 2. interne motivatie Niveau van elk kind: differentiatie Talenten en interesses van elk kind: variatie Keuzemogelijkheden: activiteit en partners Een zinvol doel:werken naar een echte markt Voldoening achteraf: vreugde en zelfvertrouwen
Autonomiebevorderende doelen Kinderen leren kiezen: act. 1 Kinderen leren alleen en samen beslissingen te nemen: act. 2 Kinderen leren voor zichzelf na te denken: 2 Kinderen leren hun mening te uiten en te beargumenteren: 2 Kinderen leren problemen op te lossen: 3, 4, 5 Kinderen leren organiseren en leiden: 3, 4, 5 De leerkracht groeit van leider naar begeleider: Ook: leren creatief denken, leren samenwerken