HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Slow Change haast me niet, want ik heb weinig tijd... website en beweging voor professionals in organisatieverandering vergaar- en uitwisselplaats voor.
Advertisements

Evaluatie van mentorprojecten
‘Van pannenkoeken bakken naar het vergroten van de sociale competenties’
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Omschrijving zelfmanagement
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Welkom bij de startbijeenkomst van Shape Up Maastricht.
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.
Methodiek om het doelbereik van het beleidsnota GIDEON te meten
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Visie Mensontwikkeling WSD
Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)
Hoe dynamisch is ons kusttoerisme in tijden van klimaatverandering? Socio-economische veranderingen Workshop 14 oktober 2010 Beach Palace Hotel, Blankenberge.
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Wijkmedia onder de loep 19 november 2010 Else Rose Kuiper | lectoraat informatie, technologie en samenleving | eSociety Instituut | Haagse Hogeschool.
Professionele ontwikkeling
Ronde tafel 22 oktober ‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
Innovaties in de zorg een evaluatie van 17 kleinschalige projecten
Missie, visie, strategie & jaarplan
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Management development lectoren HRO
Laaggeschoolden in het Vlaams arbeidsmarktbeleid.
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Vermelding onderdeel organisatie 1 3TU Masteropleiding Construction Management and Engineering (CME) De missie van CME in relatie tot de ontwikkelingen.
25/09/2014 | pag. 1 PULSE Nieuwe media en het vergroten van het draagvlak voor ontwikkelingsamenwerking Leo Van Audenhove & Chris Vleugels.
Hoger Instituut voor de Arbeid Lanceringsdag Onderzoeksplatform Pulse Draagvlak Ontwikkelingssamenwerking Presentatie 27 november 2009 Onderzoeksinstituut.
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Leerpunten uit de praktijkvoorbeelden en de vragen die daaruit volgen voor het beleid.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
2 Onderzoeksluik 3: Survey-studie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
User-Group NL MSP Nieuwjaarbijeenkomst 2012 Welkom!
Projectgroep: Gender en onderwijs. Actieplan 2014 Organisatie van de jaarlijkse conferentie rond “Gender mainstreaming in education”  concrete en praktische.
Cross-national, cross-cultural OB research: advances, gaps, and recommendations Tsui, Nifadkar, & Ou (2007) Journal of Management, 33,
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
De maatschappelijke opbrengst van de bibliotheek
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Doelrealisatie in de praktijk
Naar een duurzaam HRM beleid
Doel Inzicht verkrijgen in de bruikbaarheid van de WHODAS voor het op betekenisvolle en betrouwbare wijze evalueren van behandeling en behandelbeloop van.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Resultaatsgericht Management in het Hoger Onderwijs Adelien Decramer Faculteit Economie en Bedrijfskunde - Universiteit Gent ‘De bedreigde beleidsruimte.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Procesverbetering in de Zorg
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Disclosure belangen NHG spreker
e-Exercise: blended interventie met gereduceerd face-to-face contact
Evalueren doe je vooraf
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Veiligheid en (cyber)pesten In het onderwijs Woensdag 6 december 2017, Universiteit Maastricht Debijeplein 1, B0.126 Korte introductie. Kleinschalig.
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Vormgeving van experimenten voor beter beleid
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Open Universiteit Nederland
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Leerbijeenkomst Eenzaamheid
Transcript van de presentatie:

HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere sensibiliseringsactiviteiten Rafael Peels Jan Van Ongevalle Instituut voor Arbeid en Samenleving - HIVA Katholieke Universiteit Leuven 27 November 2009

Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 2 1. Doelstelling van het Pulse platform – werkgroep effectiviteitsmeting ? 2. Welke processen vallen onder ontwikkelingseducatie en/of sensibilisering? 3. Hoe wordt effectiviteit gemeten ? 4. Knelpunten / challenges ? 5. Action research proces voor exploratie van M&E methodes.

Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 3 1. Doelstelling van het Pulse platform – werkgroep effectiviteitsmeting ? De methodieken voor de opvolging en evaluatie van de effectiviteit van draagvlakversterkende interventies verbeteren via praktijkgericht onderzoek -Debat -Werkgroep -Praktische/bruikbare input voor het veld en de overheid

Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 4 2. Welke processen vallen onder draagvlakversterking ? Ontwikkelingseducatie in scholen Campagnes Beleidsbeïnvloeding Ervaringsreizen …

Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 5 3. Hoe wordt effectiviteit momenteel gemeten ? Vragenlijsten rond kennis, attitude en gedrag bij deelnemers van ervaringsreis (voor en na) Surveys bij ruimer publiek (bvb. mbt decent work campaign) Focusgroepen met sleutelfiguren of stakeholders (bvb. evalueren van beleidswerk) # ondertekend van petitie / # bezoeken op website Foto’s van workshop Verzamelen van krantenkripsels (media coverage) …

Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 6 4. Knelpunten / uitdagingen ? Tijds- en budget beperkingen Moeilijk om voor en na te vergelijken Moeilijk om data te verkrijgen Wie doet er mee ? Effect op korte termijn vs. lange termijn Verwachtingen van overheid vs. input voor bijsturing in de eigen organisatie Schooltje bouwen vs. bewust maken van Is ons programma de oorzaak van deze verandering …

Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 7 Exercise: hard vs soft projects Ref: CRAWFORD, L. & POLLACK, J. (2004) Hard and Soft Projects: a Framework for Analysis. International Journal of Project Management 22, pp

Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 8 Exploring alternative methods Outcome mapping Most significant change Utilisation focused evaluation Social network analysis Self assessment Action learning Horizontal learning processes …

Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina