HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere sensibiliseringsactiviteiten Rafael Peels Jan Van Ongevalle Instituut voor Arbeid en Samenleving - HIVA Katholieke Universiteit Leuven 27 November 2009
Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 2 1. Doelstelling van het Pulse platform – werkgroep effectiviteitsmeting ? 2. Welke processen vallen onder ontwikkelingseducatie en/of sensibilisering? 3. Hoe wordt effectiviteit gemeten ? 4. Knelpunten / challenges ? 5. Action research proces voor exploratie van M&E methodes.
Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 3 1. Doelstelling van het Pulse platform – werkgroep effectiviteitsmeting ? De methodieken voor de opvolging en evaluatie van de effectiviteit van draagvlakversterkende interventies verbeteren via praktijkgericht onderzoek -Debat -Werkgroep -Praktische/bruikbare input voor het veld en de overheid
Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 4 2. Welke processen vallen onder draagvlakversterking ? Ontwikkelingseducatie in scholen Campagnes Beleidsbeïnvloeding Ervaringsreizen …
Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 5 3. Hoe wordt effectiviteit momenteel gemeten ? Vragenlijsten rond kennis, attitude en gedrag bij deelnemers van ervaringsreis (voor en na) Surveys bij ruimer publiek (bvb. mbt decent work campaign) Focusgroepen met sleutelfiguren of stakeholders (bvb. evalueren van beleidswerk) # ondertekend van petitie / # bezoeken op website Foto’s van workshop Verzamelen van krantenkripsels (media coverage) …
Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 6 4. Knelpunten / uitdagingen ? Tijds- en budget beperkingen Moeilijk om voor en na te vergelijken Moeilijk om data te verkrijgen Wie doet er mee ? Effect op korte termijn vs. lange termijn Verwachtingen van overheid vs. input voor bijsturing in de eigen organisatie Schooltje bouwen vs. bewust maken van Is ons programma de oorzaak van deze verandering …
Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 7 Exercise: hard vs soft projects Ref: CRAWFORD, L. & POLLACK, J. (2004) Hard and Soft Projects: a Framework for Analysis. International Journal of Project Management 22, pp
Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 8 Exploring alternative methods Outcome mapping Most significant change Utilisation focused evaluation Social network analysis Self assessment Action learning Horizontal learning processes …
Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina