Het uitbouwen van een agressiebeleid Geert Taghon 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Advertisements

DUWOBO – werkgroep energie Stand van zaken. Studiedag (23 maart 2010): Duurzame energienetten in Vlaanderen –Context •Maatschappelijke drijvers? –Vrijmaking.
DVC De Triangel.
Taghon Geert 2011.
Zorg Beter mét Vrijwilligers
Ronde tafel 19 januari Missie o2 consult Missie »Onze missie bestaat erin om bij de planning en de uitvoering van projecten »die verband houden.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Focusgroep: De kracht van kwetsbaarheid
Zelfredzaam Actief Preventie Project. Van waar ? Ontstaan vanuit het vormingsluik van ADAM, R&W startend. Reactie op signalen van het Jeugdparket en een.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Veilig Jeugdwerk Veilig Jeugdwerk is jeugdwerk met gezonde verhoudingen tussen leidinggevenden en deelnemers. Het is van belang om mogelijk misbruik te.
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Leer- werkplaats MPG aanpak
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
ELISE DENHAENE 1BaSWB VRIJWILLIGERSWERK INPASSEN IN DE STRUCTUUR VAN EEN ORGANISATIE.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
CBE: Centra voor Basiseducatie
Omgaan met ruimte Een vormingspakket over ruimtelijke ordening.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Individueel werken met kinderen en jongeren in het jeugdwelzijnswerk? Werken vanuit de vrije tijd van jongeren : een voorrecht Kadir Vardar, coördinator.
KARUUR ? Ondersteuning van jeugdraden – Website – Helpdesk – Vorming – Begeleiding Ondersteuning van jeugdparticipatie – Sporadisch – Projectmatig.
Greep op de groep Goed teamleiderschap Je groep of team sturen in de gewenste richting Congres Groepen Ede 8 april 2011 Willem de Haas © Willem de Haas.
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
5S in Velsen.
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Annik Vander Steene.  Scheiden is een proces  Kind van de rekening  De stap naar de hulpverlening  Begeleiding met gaten  Vragen bij bemiddeling.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Duurzame inzetbaarheid van medewerkers binnen gemeenten Bijeenkomst lerend netwerk 28 september 2010 Bart de Zwart AStri Beleidsonderzoek en –advies.
Herstelgericht werken na agressie in De Patio
De Sint-Gillisschool “Ieder kind zijn eigenheid”.
1 Psychotherapie bij ‘moeilijke kinderen’ in residentiële settings: ja, maar?! Anne Ooms MPI Spermalie Frans Van Camp Huize Sint-Vincentius Lea Verschueren.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Wij ondersteunen en begeleiden kerken bij het gemeente-zijn in deze wereld.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Inspiratiedag VVSG Ouderen- en thuiszorg
vanuit een herstelgerichte visie!
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Pedagogische theorieën
En wat als het woonzorgcentrum de context wordt
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Vandenberghe Jolien 1BAOc Onderwerp: opvoedingsstijlen
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Groepsdruk Aaron Bataille 1BaO A.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Omgaan met ruimte Een vormingspakket over ruimtelijke ordening.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Wat is jeugdwelzijnswerk?
De teamleider is een duizendpoot
Richting geven aan Teamontwikkeling
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
JEUGDzorg - voor wie?.
SOS Schulden Op School Voorstelling werking
Ontwikkeling, wij als EBS
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Het uitbouwen van een agressiebeleid Geert Taghon 2011

Een goed agressiebeleid = Het maximaliseren van veiligheid en welzijn Het creëren van een context om therapeutisch te kunnen werken Het beleid op zich is agressie-regulerend (je toont jongeren hoe men anders met agressie kan omgaan)

Het succes hangt af van het functioneren van het mobiel! Elk element is van belang om het evenwicht te houden! Ik als HV Team Doelgroep Organisatie Actief dynamisch gebeuren, we beïnvloeden elkaar, DUS afstemming is nodig!

Doelgroep Jongens/meisjes Geen interne structuur dus externe nood Psychiatrische problematiek of niet? Diversiteit of gelijkheid in problematieken Sociometrische posities kunnen hanteren Groepsdruk kunnen hanteren Groepsdynamica kunnen hanteren

Ik als hulverlener Eigen kijk op doelpubliek Non-verbale mogelijkheden Eigen grenzen kennen en respecteren (= gevaar overspoelt raken) Mentale flexibiliteit Verbindend kunnen werken (= jongeren bereiken, er ‘zijn’ als persoon) Basishouding: veiligheid en kansen bieden Houding van ‘containment’ (met liefde begrenzen) Valkuil: blinde vlekken (eigen attitudes niet meer zien en zaken die mislopen bij jongeren leggen)

Team Eenduidige hantering van afspraken en structuur (bv. stappenplan + top 7) Supervisie = must Afstemming op elkaar = noodzakelijk Valkuil: splitting (= afstemming zoals in gezin) Mentale flexibiliteit (= helpen dragen) Individuele begeleiding (met twee meer draagkracht dan alleen) Basis: voorspelbaarheid en betrouwbaarheid

Organisatie Financiële ruimte voor vorming, training Infrastructuur (grote kamers, eilandbureau, sobere buitentuin) Personeelsbezetting Beleidskeuzes (top-down, down-top) Debriefing-cultuur