Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KINDEREN EN JONGEREN MET NAH EN ONDERWIJS
Advertisements

Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Informatieavond 22 april 2013
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Zeer Intensieve Behandeling
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Behandeling en begeleiding
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Presentatie Procedure naar het VO
Gedragsproblemen
Beroerte/Hersenbloeding /CVA
Susanne Wolthaar conferentie opleiden in school (V)SO
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
Synthese Artikel Onderwerpsverkenning
Autismespectrumstoornissen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Marianne Drenthen – Marij Peeters. Inhoud artikel  Relatie ouders en kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking loopt minder goed;  Specifieke.
Valerie Bommers Jill Vannieuwenhuyse
Autisme en intelligentie
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
Dyslexie.
BOVO  Niet meer één meester, maar voor ieder vak een andere meester of juf  Overblijven.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Verlengde Instructie Groepen 3.
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Autisme Spectrum Stoornissen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Voorlezen Lees-Mediacoach Marloes Reuvers Jezelf voorstellen
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
Het syndroom van Asperger
Voortijdig schoolverlaten
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Kim Douchi =l2TCKzyA8KmYZM:&imgrefurl=
Een prachtige kans voor uw kinderen
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Ellen Zantvoord Antoinet de Valk Rik van der Vaart Juliette de la Mar
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Autisme Spectrum Stoornissen
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
PSYCHIATRIE ANGSTSTOORNISSEN
Psychiatrie Autisme Spectrum Stoornissen Naam: Martine Bink
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
Methodiek: Plancyclus
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
De kracht van positief opvoeden
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Heel gewoon maar toch anders.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Een digitaal bord in groep 1-2 Hoe dan?. De eigenschappen van een kleuter: Kleuter leert door: –Ontdekken, proberen, veel herhalen –Imiteren Beperkte.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
Welkom in groep 8 Ellen Zantvoord Antoinet de Valk Juliette de la Mar.
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Agressie Les 2.
Dr. Eric Schoentjes Universitair Ziekenhuis Gent
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Transcript van de presentatie:

Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis

Overzicht 1. mogelijke problemen bij het kind 1.1 het ontbreken van normaal ontwikkelingsverloop 1.2 belevingswereld van kind 1.3 cognitieve mogelijkheden & beperkingen 2. aanpak in verschillende fases van de schoolloopbaan 2.1 kleuterperiode 2.2 periode van aanvankelijk leren 2.3 verdere basisschool

1. mogelijke problemen bij het kind

1.1 het ontbreken van normaal ontwikkelingsverloop Door verstoorde, gestoorde ontwikkeling Aanleren rekenen, lezen moeizaan Bv. Specifieke leerstoornis, lichamelijke handicap, ernstige emotionele en/of gedragsproblemen Toch proberen competentiegevoel+zelfgestuurd gedrag bij kind te ontwikkelingen

1.2 belevingswereld van kind Geen grenzen tussen; Fantasie en realiteit Levend en levenloos Ik en niet-ik  Hyperallerte reactie op bepaalde stimuli Door voordurende confrontatie tussen; die stimuli angstige binnenwereld leiden tot woede- en paniek aanval

1.3 cognitieve mogelijkheden & beperkingen goede visuele beelden sterk ruimtelijke ontwikkeling Beperkingen; verbale regulering ontbreekt zien wat van hem verwacht wordt Opvangen door dagritmepakket Zo regulering opvangen taaltechnische ontwikkeling = zwak beperkte ontwikkeling sociale vermogens

2. Aanpak in verschillende fases van de schoolloopbaan

2.1 kleuterperiode taakgericht gedrag niet eigen belevingswereld  probleem niet eigen belevingswereld maar onderwerpen die leerkracht aanreikt + meewerken Moeilijkheid; Lees- en rekenvoorwaardenbegrippen aanleren

2.2 periode van aanvankelijk leren Vanaf groep 3 Geen problemen in vorige fase (taakgericht gedrag) =volgende periode zonder problemen doorbrengen

2.3 verdere basisschool vanaf groep 5 introductie zaakvakken goede vakken aardrijkskunde Biologie waarom? wegens kaartkennis+middel om wereld voorspelbaar te maken probleemvakken geschiedenis