Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Overzicht 1. mogelijke problemen bij het kind 1.1 het ontbreken van normaal ontwikkelingsverloop 1.2 belevingswereld van kind 1.3 cognitieve mogelijkheden & beperkingen 2. aanpak in verschillende fases van de schoolloopbaan 2.1 kleuterperiode 2.2 periode van aanvankelijk leren 2.3 verdere basisschool
1. mogelijke problemen bij het kind
1.1 het ontbreken van normaal ontwikkelingsverloop Door verstoorde, gestoorde ontwikkeling Aanleren rekenen, lezen moeizaan Bv. Specifieke leerstoornis, lichamelijke handicap, ernstige emotionele en/of gedragsproblemen Toch proberen competentiegevoel+zelfgestuurd gedrag bij kind te ontwikkelingen
1.2 belevingswereld van kind Geen grenzen tussen; Fantasie en realiteit Levend en levenloos Ik en niet-ik Hyperallerte reactie op bepaalde stimuli Door voordurende confrontatie tussen; die stimuli angstige binnenwereld leiden tot woede- en paniek aanval
1.3 cognitieve mogelijkheden & beperkingen goede visuele beelden sterk ruimtelijke ontwikkeling Beperkingen; verbale regulering ontbreekt zien wat van hem verwacht wordt Opvangen door dagritmepakket Zo regulering opvangen taaltechnische ontwikkeling = zwak beperkte ontwikkeling sociale vermogens
2. Aanpak in verschillende fases van de schoolloopbaan
2.1 kleuterperiode taakgericht gedrag niet eigen belevingswereld probleem niet eigen belevingswereld maar onderwerpen die leerkracht aanreikt + meewerken Moeilijkheid; Lees- en rekenvoorwaardenbegrippen aanleren
2.2 periode van aanvankelijk leren Vanaf groep 3 Geen problemen in vorige fase (taakgericht gedrag) =volgende periode zonder problemen doorbrengen
2.3 verdere basisschool vanaf groep 5 introductie zaakvakken goede vakken aardrijkskunde Biologie waarom? wegens kaartkennis+middel om wereld voorspelbaar te maken probleemvakken geschiedenis