De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Persoonlijke Toekomstplanning
Advertisements

Nederland participatieland?
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
“Allemaal Opvoeders” Korte presentatie over het onderzoek
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Wat is het CJG? Het Centrum voor Jeugd en Gezin is een samenwerkingsverband tussen verschillende organisaties, gericht op kinderen, jeugd en hun ouders,
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Netwerkondersteuning en trajectbegeleiding
Geestelijke Verzorging voor mensen met een verstandelijke beperking
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Kans of complicatie? Het reformatorisch onderwijs en maatschappelijke ontwikkelingen op het terrein van opvoeding en zorg Ridderkerk 2 oktober 2009.
Leer- werkplaats MPG aanpak
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Van diagnose naar etiket Discussiemiddag 19 juni 2013 Centrum voor Ethiek 1.
Rol van de gemeente. 1.Ons onderwijs is uitstekend, maar… Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen De overgang van lager naar middelbaar onderwijs verloopt.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Gezinsweek Een nieuwjaarsgeschenk van de ChristenUnie fractie aan de stad.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Basismodel CJG Om de naam CJG te mogen gebruiken moet
Netwerken met en voor ouders CREATIEVE DIALOOG NCJ Jaarcongres.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
O PVOEDINGSONDERSTEUNING Sarah-Lynn Logghe. INHOUDSTAFEL definitie doelstellingen groeiende interesse vanuit het beleid functies van opvoedingsondersteuning.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Herstructurering Sociaal Domein
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Zorgcoöperaties in Brabant
Blik op de toekomst…?! Blik op de praktijk Centrum Jeugd en Gezin d.d. 18 oktober 2010.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Werken met interventieniveaus
Burgerinitiatieven.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
“Deurbroez´n” Decentraliseren vanuit gemeentelijk perspectief´
WMO, Een deugd voor de jeugd?? Mini-conferentie voor Alumni Sociale Studies Donderdag 24 mei 2007.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Stichting Torion, welzijn voor jong en oud Welke diensten levert Torion Informatie en advies Lokaal Loket Wijkteam Ouderenadvies Verkennend huisbezoek.
Burgerinitiatieven: Alle helpers weg?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Studie Loopbaan Coaching
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
1. Zo lang als verantwoord en mogelijk, thuis blijven wonen. Een goed uitgangspunt. Dat kon met Thuiszorg, dagbesteding, thuishulp.
Welkom! Ledenvergadering ChristenUnie De Marne 9 november 2011.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Pedagogiek als beroep.
Resultaatgericht Samenwerken
JEUGDzorg - voor wie?.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

De pedagogische civil society en het CJG

 Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling - Toegenomen fysieke afstand tussen gezinnen en familie Opvoeders te snel beroepen op professionele hulp

 Doel? Pedagogiek in de buurt versterken  Hoe? Gemeenten laten kennis maken met pedagogische civil society

 Hoe kennis maken? Vanuit het CJG activiteiten ontwikkelen en ondersteunen

 Activiteiten zijn gericht op:  Versterken van de onderlinge pedagogische steun;  Stimuleren van een pedagogisch buurtklimaat;  Vergroten van gedeelde pedagogische verantwoordelijkheid

 Gemeenten bepalen zelf hun activiteiten  Bijvoorbeeld :  Huiskamer creëren waar ouders soms samenkomen Kennis uitwisselen rond opvoeden

 Uitgangspunt activiteiten: Mag niet in handen van beroepskrachten liggen  Beroepskrachten mogen wel:  Initiatief nemen voor bepaalde activiteiten  Helpen de continuïteit te bewaken  Maar eigenaarschap moet bij opvoeders en medeopvoeders liggen

 Door deelname:  Leren leerervaringen  Buurt sterker maken voor opvoeding