De pedagogische civil society en het CJG
Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling - Toegenomen fysieke afstand tussen gezinnen en familie Opvoeders te snel beroepen op professionele hulp
Doel? Pedagogiek in de buurt versterken Hoe? Gemeenten laten kennis maken met pedagogische civil society
Hoe kennis maken? Vanuit het CJG activiteiten ontwikkelen en ondersteunen
Activiteiten zijn gericht op: Versterken van de onderlinge pedagogische steun; Stimuleren van een pedagogisch buurtklimaat; Vergroten van gedeelde pedagogische verantwoordelijkheid
Gemeenten bepalen zelf hun activiteiten Bijvoorbeeld : Huiskamer creëren waar ouders soms samenkomen Kennis uitwisselen rond opvoeden
Uitgangspunt activiteiten: Mag niet in handen van beroepskrachten liggen Beroepskrachten mogen wel: Initiatief nemen voor bepaalde activiteiten Helpen de continuïteit te bewaken Maar eigenaarschap moet bij opvoeders en medeopvoeders liggen
Door deelname: Leren leerervaringen Buurt sterker maken voor opvoeding