Andere (school)tijden?
Aanleiding: maatschappelijke discussie: nota minister nieuwe tijden huidige schooltijden - agrarisch model - verzorgende ouder overdag thuis - geen georganiseerde kinderopvang
veranderende maatschappij ouders werken in dienstverlening/industrie buitenshuis werkende ouders georganiseerde kinderopvang
Het speelveld Mogelijkheden schooltijden Wet en regelgeving Ouders Kind Schoolteam Missie en visie van de school
4 hoofdmodellen Huidige schooltijden Bio–ritme rooster 7 tot 7 model Vijf gelijke dagen model Variatie continurooster
Huidige schooltijden kenmerken Bekendheid 3 of 4 lange schooldagen Kinderen /ouders kunnen kiezen voor thuis overblijven Overblijven: andere leider Kosten overblijf Meer deelname aan verkeer Vrije woensdagmiddag
Bio-ritme model lestijden van 10 – 12 uur/14. 30 – 16. 30 tussen 12 Bio-ritme model lestijden van 10 – 12 uur/14.30 – 16.30 tussen 12.00 – 14.30 breed scala aan activiteiten, o.a. sport kenmerken Afwisseling in lesprogramma: leren / actief / leren Lange schooldagen Organisatie Passende ruimte Weinig tijd voor naschoolse activiteiten Alle dagen gelijke schooltijden
7 – 7 model aaneengesloten programma van 7. 00 – 19 7 – 7 model aaneengesloten programma van 7.00 – 19.00 uur onderwijs – sport – ontspanning 52 weken per jaar open Kenmerken Alle dagen gelijke schooltijden Lange schooldagen Organisatie Passende ruimte nodig Individueel onderwijs Voorzieningen in één gebouw
Vijf gelijke dagen model 5 gelijke dagen model voor alle groepen alle dagen tot bv. 14.00 uur les 4 lange / 1 korte dag voor alle groepen Maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag: 8.30 tot 14.30 uur Woensdag 8.30 tot 12.30 uur wel/geen continurooster Nb. De exacte tijden moeten worden doorberekend Alle kinderen moeten 7520 uur basisonderwijs in 8 jaar volgen
Kenmerken Kortere schooldagen Meer tijd voor Na Schoolse Activiteiten Alle kinderen blijven over Overblijf met eigen leerkracht / uitbesteden 2 keer verkeersdeelname
De route: - modellen / mogelijkheden / tijdpad informatie team draagvlak voor verschillende modellen inventariseren bepaald model > 60 % draagvlak voor voor/nadelen inventariseren van het model draagvlak voor bepaald model >75% gezamenlijke route team/ouders einde discussie draagvlak < 75% draagvlak voor bepaald model < 60% einde discussie over dit model - modellen / mogelijkheden / tijdpad informatie team draagvlak voor verschillende modellen inventariseren bepaald model > 60 % draagvlak voor voor/nadelen inventariseren van het model draagvlak voor bepaald model >75% gezamenlijke route team/ouders einde discussie draagvlak < 75% draagvlak voor bepaald model < 60% einde discussie over dit model draagvlak voor bepaald model >75% nader onderzoek op haalbaarheid 2e meningsvormende ronde 95 % voorstanders/akkoord invoering andere schooltijd < 95% = handhaving huidige situatie draagvlak voor model handhaving huidige situatie
tijdpad 2012: Enquête: voorjaar maart- april Inventarisatie MR en directie Keuze huidige model: geen vervolgstappen Keuze ander model: Vervolg: ouderavond en enquête: mei – herfstvakantie Besluitvorming: herfstvakantie - kerstvakantie Doorrekening consequenties: kerstvakantie – zomervakantie
Invoering : zo mogelijk na de zomervakantie 2014 – afhankelijk van gekozen model - afhankelijk van consequenties - personeel - gefaseerde invoering voor kinderen - voor ruimte en organisatie
Informatie www.minocw.nl andere-schooltijden http://www.poraad.nl brochure NieuweTijdenInOnderwijsEnOpvang.pdf pag. 21-29 Argumentenkaart DVD ouders