INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Hoofdstuk 5: Arbeidsmarkt in de EU
Handel en marketing hoofdstuk 9
Van A naar (nog) Beter Beheersen van Ziekteverzuim
Innovatie ’Dromen, denken, durven en doen’
“Hoe kom ik aan klanten?”
Innoveren in de bouw Ontdekken – uitvinden - innoveren
De economische positie van EU-landen Crisis in de EU.
Nationale grootheden Klik om verder te gaan.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Voorstellen: Eric van Schagen Alumnus TU/e 1981 CEO Simac Techniek NV Veldhoven Voorzitter FHI, Incubator 3+, RvC Technostars Investeerder in technologie-bedrijven.
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Studiedag: vernieuwing, ook in onderwijs vreemde talen via ICT Vrijdag 19 maart 2010.
Aantekening §1 B-nummers.
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Innovatie voor kwaliteitskringen
Definities Algemeen Innovation is the process by which an invention or idea is translated into the economy   An innovation is an idea, practice or object.
Herinnering Hoe wordt het voor jou en de docent prettig? 1) Praat nooit door de docent heen. Ook als je een goed antwoord wilt geven, steek je je vinger.
Internationaal Ondernemen en het MKB: “Ver weg of dichtbij?” Nicolette Tiggeloove EIM Beleidscafé 18 juni 2009.
Modellen VWO 6.
Welvaart Hoofdstuk 2.
Mexico en de VS, een wereld van verschil.
Inkomen les t/m Begrippen Welvaart de mate waarin mensen in hun behoeften kunnen voorzien.
Samenvatting hoofdstuk 4
Geboortevoet Het aantal levendgeborenen per inwoners Jaargeboortevoet – , – ,2.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Netwerkbijeenkomst "Maak het verschil!"
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.
Ster van Succes.
Hoofdstuk 1 Geld en Welvaart
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Hoofdstuk 3 Arm en rijk in de VS en Nigeria.
Hoofdstuk 2 De wereld, een regionaal mozaïek
Strategisch account management inleiding
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Commercieel beleid en recht
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het Nieuwe Werken Jeoffrey van Zijp Jeoffrey van Zijp.
Ondernemerschap Ondernemen moet je doen. Wat gaan we vandaag doen?  Ingeleverde verslagen  Indeling verslag en tips  Prijs  Enkele economische begrippen.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
50.
De economische kringloop
Duurzame inzetbaarheid en het Levensfasebudget CAO GGZ Een Een interactieve presentatie voor medewerkers vs oktober 2013.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in.
Hoofdstuk 6 Productie.
De enige constante is verandering. Initiatief voor FESPA Nederland past in ontwikkeling van verandering Samen maken we de markt van visuele communicatie.
Economische crisis Samenvatting. Hoofdstuk 1: kredietcrisis Huizen: – Om in te wonen (hypotheek – langdurige lening met onroerend goed als onderpand;
Procesverbetering in de Zorg
3.1 PRODUCTIE.
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
Verdienen en Uitgeven Hoofdstuk 2.
[Bedrijfsnaam] Bedrijfsplan.
1. Wat is economische groei?
MNO’s = TNO’s = transnationale ondernemingen Productiebedrijven
Economische kringloop
Ondernemen voor de toekomst
Financieel 1.
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Inspelen op innovaties
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Transcript van de presentatie:

INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD Deel 1 Wat is innovatie en waarom innoveren we? Het innovatieboek INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD Het innovatieboek

Deel 1. Wat is innovatie, en waarom innoveren we? Het innovatieboek 1.1 De betekenis van innovatie 1.2 Waarom bedrijven innoveren Deel 1. Wat is innovatie, en waarom innoveren we? Het innovatieboek

Vraag Wat versta jij onder innovatie? Het innovatieboek § 1.1

Definities Drie kenmerken van innovatie: Verandering, mate waarin Ministerie van Economische Zaken (2004) Innovatie is vernieuwing die neerslaat in producten, diensten, processen of organisatievormen Buijs (1987) Innovatie is een sprongsgewijze verandering in de product/markt/technologie combinatie(s) van bestaande (industriële) bedrijven. Tidd e.a. (2001) Innovatie is verandering van de dingen die een organisatie aanbiedt (product- en dienstinnovatie) of de manier waarop zij dit creëert en aflevert (procesinnovatie). Drie kenmerken van innovatie: Verandering, mate waarin Effect van verandering Onderwerp van verandering Het innovatieboek § 1.1 Het innovatieboek

Het object van innovatie Wat er verandert: Product/ dienst, proces, markt, organisatie klant Bedrijfsproces Product Proces Innovatie Organisatorische/ Sociale innovatie Product/ dienst innovatie Markt Organisatie Het innovatieboek § 1.1 Het innovatieboek

De mate van verandering Vernieuwing, sprongsgewijze verandering, invoering van iets nieuws Tijd Verandering Ontwikkeling Innovatie Incrementele innovatie Het innovatieboek § 1.1 (Buijs, 1987) Het innovatieboek

De mate van verandering (2) Voor wie is het nieuw en hoe groot is de verandering? Individu Bedrijf Markt/ branche Land Wereld Nieuwe soort Nieuwe lijn Nieuw product Nieuw aspect bestaand product verandering baanbrekende innovatie innovatiegraad Hoe breed is de vernieuwing? Voor wie is het nieuw? Het innovatieboek § 1.1 Het innovatieboek

Het effect van innovatie Resultaatverbetering voor de organisatie Nut voor de buitenwereld, klantwaarde, toegevoegde waarde. Panty met 3 benen Senseo Het verschil ? Het innovatieboek § 1.1 www.totallyabsurd.com Het innovatieboek

Het effect van innovatie (2) Klantwaarde product bundel vervulling klant behoefte Waarde conc . subst Pull- ontwikkelingen Push- Het innovatieboek § 1.1 Het innovatieboek

Deel 1. Wat is innovatie, en waarom innoveren we? Het innovatieboek 1.1 De betekenis van innovatie 1.2 Waarom bedrijven innoveren Deel 1. Wat is innovatie, en waarom innoveren we? Het innovatieboek

? Waarom innoveren De gebaande paden leiden slechts kort naar Succes. Ooit zul je nieuwe wegen moeten inslaan ! . ? Het innovatieboek § 1.2 Het innovatieboek

Overleven De productlevenscyclus omzet tijd Charles Darwin, 1859: ‘Het zijn niet degenen die het sterkst of het snelst zijn die uiteindelijk overleven, maar degenen die zich het best aanpassen aan nieuwe omstandigheden.’ De productlevenscyclus tijd omzet introductie groei volwassenheid stagnatie productinnovaties marktinnovaties procesinnovaties Het innovatieboek § 1.2 Het innovatieboek

Concurrentievoordeel De kringloop van succes: Het innovatieboek § 1.2 Verdedigbaar concurrentie- voordeel Marktaandeel Winst Her-investering Innovatie (Buijs) Het innovatieboek

Type bedrijven Verschillende soorten bedrijven hebben een ander belang bij innovatie Doen / maken Denken / kennis Product Licentienemer Licentiegever Capaciteit Jobber Consultant (Van Gunsteren, 1992) Het innovatieboek Het innovatieboek § 1.2

Toegevoegde waarde Toegevoegde waarde / bedrijfsresultaat vergroten verkoopwaarde inkoopwaarde loon winst Arbeidsproductiviteit = toegevoegde waarde per gewerkt uur Het innovatieboek § 1.2 Het innovatieboek

Waarom NL moet innoveren Totale toegevoegde waarde = Bruto Binnenlands Inkomen (BBP) Ons BBP (onze welvaart) groeit door een groeiende arbeidsproductiviteit. De Nederlandse arbeidsproductiviteit groeit sinds 1995 erg traag. Het innovatieboek § 1.2 (CPB, 2005) Het innovatieboek

Waarom NL moet innoveren (2) Het innovatieboek § 1.2 (CPB, 2005) Vanaf 1975 is de Nederlandse arbeidsproductiviteit (per gewerkt uur) groter dan de VS en het EU gemiddelde. Sinds 1995 groeit onze arbeids-productiviteit echter langzamer dan die van de VS en EU landen. We raken onze voorsprong kwijt. Het innovatieboek

Kortom Innovatie wordt gekenmerkt door het object van innovatie, de mate van verandering en het effect van innovatie. Organisaties innoveren om te overleven, een nieuwe levencyclus te starten, concurrentievoordeel te behalen. Innoveren is de motor achter welvaartsgroei, doordat het de arbeidsproductiviteit laat groeien. Het innovatieboek