Het Waasland als stedelijk netwerk Grondslag voor een RegioRailNet Regionaal Forum 1 december 2006
Ruimtelijke structuur : zingeving planning treindienst in en rondom het Waasland Het Waasland, onderdeel van de Vlaamse Ruit (1 dia) Ruimtelijke Structuurplan Oost-Vlaanderen (3) : Nederzettingsstructuur Economische structuur Open ruimte -, agrarische structuur- en toeristisch recreatieve structuur Lijninfrastructuur en mobiliteit Globale ontwikkelingsvisie Oost-Vlaanderen (1) E17-netwerk, stedelijk netwerk op provinciaal niveau (1) Enkele knooppunten in beeld (luchtfoto’s) (8)
Het Waasland onderdeel van de Vlaamse Ruit Stedelijk netwerk op Vlaams en internationaal niveau (Bron : RSV)
Nederzettingsstructuur Regio gedomineerd door de grootsteden Brussel, Gent, Antwerpen (zie RSV) St-Niklaas, Aalst als regionale steden Dendermonde, kleine stad met belangrijke centrumfunctie in evenwichtig net van kleine steden als Lokeren, Beveren, Temse Sterk verstedelijkte gebieden, Belsele; en aaneengroei van kernen, zoals van Kruibeke over Temse tot Waasmunster Trends = verderzettende suburbanisatie en rurbanisatie (Bron : PRS-O-Vl p )
Ruimtelijk-economische structuur De stedelijke gebieden (zie vorige dia) Haven van Gent en Waaslandhaven, zwaartepunten in de Vlaamse economie Niet-stedelijke kern met belangrijke werkgelegenheid : Zele De E17 als nieuwe economische ontwikkelingsas De Schelde als historische ontwikkelingsas Trends = tertialisering van de economie en ontstaan van de netwerkonderneming (Bron : PRS-O-Vl p. 131 e.v.)
Lijninfrastructuur en mobiliteit Structurerende lijninfra : wegen, spoorwegen, waterwegen, pijpleidingen… Hoofdspoorlijn R+G = Antwerpen – Gent, met 5 hoofdstations (RSV) Hoofdspoorlijn R = Sint-Niklaas – Dendermonde – Brussel (RSV) (niet in PRS ! ) Dwarsende lijnen R = Sint-Niklaas – Mechelen - Leuven (PRS) Trends = pendelbeweging, toenemende verkeersdrukte (Bron : RSV)
Globale ontwikkelingsvisie Oost-Vlaanderen (Bron : PRS-O-Vl p. 230)
E17-netwerk, stedelijk netwerk op prov. niveau Visie Structureren in- en externe bereikbaarheid Wonen […] bundelen in de kernen Openruimtecorridors Regionale economie op goed ontsloten plekken Groenverbindingen, valleien… Selectie van knooppunten in het regionaal OV-net Beveren Lokeren Temse (“selectie en rol van de multimodale knooppunten beter te omschrijven…” ) (Bron : PRS-O-Vl p. 236 e.v. en 499)
Antwerpen en stadsrand Brussel en stadsrand Gent en stadsrand Beveren Sint-Niklaas Temse Lokeren Zele Dendermonde Mechelen en Leuven E17-netwerk = stedelijk netwerk Kansrijk netwerk ?
Sint-Niklaas, regionaalstedelijk, IC-knooppunt
Beveren, kleinstedelijk gebied, IR-knooppunt
Lokeren, kleinstedelijk gebied, IR-knooppunt
Temse, kleinstedelijk gebied, IR-knooppunt
Zele, economisch knooppunt (IR-knooppunt ?)
Antwerpen-Zuid, Antwerpse zuidrand met randstedelijk knooppunt
Bockstael, Brusselse noordwestrand, Heizelvlakte, met randstedelijk knooppunt
Gentse rand met mogelijke randstedelijk knooppunten
Stedelijk landschap Mechelen – St-Niklaas (PRS-A blz. 250) NederzettingsvormStedelijke typologieSocio-economische typologie Sint-NiklaasStedelijkRegionaalstedelijk gebiedEconomisch gebied Kleinhandelsconcentratie TemseVerstedelijktKleinstedelijk gebiedEconomisch gebied BornemRurbaan gebiedHoofddorpEconomisch knooppunt PuursRurbaan gebiedHoofddorpEconomisch knooppunt WillebroekOud industrieel en verstedelijktHoofddorpEconomisch knooppunt MechelenStedelijkRegionaalstedelijk gebiedEconomisch gebied Kleinhandelsconcentratie TotaalBandstad, stedelijk netwerkStedelijk landschap Mechelen – Sint-Niklaas** Socio-economisch netwerk