Kansen op kennis en ook kennis voor kansen inleiding 3-9-2012 door roel in ‘t veld

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Risicomanagement en Sociale Technologie
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
ANDRAGOLOGIE & MECHANISM DESIGN
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Forming Oriëntatiefase Onderliggende denkpatronen
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Toekomst visie TA.
Value is nothing if not produced. “MAY YOU LIVE IN INTERESTING TIMES” DE TIJD VAN LANGDURIGE GROEI WAARBIJ (ECONOMISCHE) WAARDE ‘ALS VANZELF’ ONTSTOND.
Cocreatie in de opsporing
KM is going SOCIAL Presentatie van Katja Pasman Bijeenkomst 2 EyE.
Ervaringsdeskundigheid, eigen kracht en hulpverlening
Trends in de zorg; samen de kar trekken
Jean Piaget Programma’s hebben een grote effectiviteit als die in het basisonderwijs rekening houden met de ontwikkelingsfasen van Piaget (hattie, 2010)
Wetenschapswinkelprojecten: Experimenten in Democratie Roel During Environmental Science Group Wageningen University and Research.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Was het maar zo simpel ! de relatie Onderwijs en Onderzoek Prof.dr. Giel Hutschemaekers ACSW Sociale faculteit GRIP Gelderse Roos Onderwijsdag 2007.
Het Politiek Systeem 2 Beleid Politieke Cultuur
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Smart Specialisation: Social Innovation 28 maart 2013 Prof.dr. Roel in ‘t Veld.
Universiteit Utrecht Managen van netwerken (1) Albert Meijer Utrecht School of Governance 19 april 2012.
Consciously, we teach what we know;
Succes- en faalfactoren
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
GRENZELOOS MAAR DOELGERICHT Een min of meer sociologische kijk op cultuureducatie in “a new modernity that is global from scratch”
Ouderavond 2012 Ouderavond 2012 Welkom Welkom. Doel van de avond Doel van de avond Nader kennis maken met elkaar. Nader kennis maken met elkaar. Reilen.
Zin en onzin van draagvlak de discussie in Nederland
Risico-samenleving en verkeersveiligheid Symposium 27 november 2013 door roel in ‘t veld
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
DJA-activiteit Generatie Wat zochten we? nieuwe doelgroep jong-academische uitstraling verbindend binnen DJA zinvol buiten DJA.
Doel en taak van de hulpverlening
Zinvol automatiseren Menselijke en organisatorische aspecten.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Jos van der Lans De Melkfabriek Bunne, 24 maart Burgers aan zet! Dorpskracht in Drenthe.
Fases in het radicaliseringsproces
Inleiding Probusclub Schonauwen Huub Vliegen 5 november 2014Pro.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
World Understanding and Peace day
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Kantelperiode in onderwijs en zorg?
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wat hebben we geleerd van Koen, Caro en Stijn?
Dr. Koen Salemink Onderzoeker en Docent Culturele Geografie
De didactiek van ontwerpen
Pilot online discussieplatform Argu
Mariette Beekman Paul Gademan 23 mei 2018 Brussel;
E-learning in het onderwijs
Interventie onderzoek kijken naar eigen onderzoek
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
De succesformule van Dienstverlening
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
voor een samenleving met veerkracht
PERISCOPE Algemeen Staat voor: Platform for Expanding Regional Innovation SCOPE for blue growth 12 partners uit 7 Noordzee landen. Doelen: identificeren.
Sprank 3D Sprank Sprankelend naar 2020 Omgeving Samenwerking Met wie
Transcript van de presentatie:

Kansen op kennis en ook kennis voor kansen inleiding door roel in ‘t veld

Korte inhoud De context: kennisdemocratie Wat is onderzoek? Wat is kennis? Welke kansen op kennis zijn belangrijk?

De context Zich ontwikkelende verhoudingen van: reflexieve sociale systemen die co-existeren met technische systemen In meervoudigheid

Reflexiviteit Sociale systemen zijn per definitie onkenbaar. Kennis over het systeem verandert het systeem zelf onmiddellijk. Het leert van het leren en gaat zich daardoor anders gedragen. In een continue proces herontwerpt het steeds zijn verleden en verandert daarmee ook zijn toekomst.

5 Representative Democracy Disciplinary Science Emerging Bottom-up Media Top- down Media Emerging Transdisciplinary Design/Science Emerging Participatory Democracy Tensions 1st order 2nd order 3th order &

Tensions between old and new forms of politics, science and media Representative Democracy Disciplinary Science Emerging Bottom-up Media Top- down Media Emerging Transdisciplinary Trajectories Emerging Participatory Democracy Tensions 1st order 2nd order 3th order Knowledge democracy: Turbulence and unpredictability (Roel in ‘t Veld, 2010) 4th order TransGov/ /R.J. in 't Veld6

Wat is onderzoek? Reflexief kijken naar reflexieve systemen Misschien ten behoeve van handelen Onderzoek ten behoeve van handelen kan alleen deels van binnen uit TransGov/ /R.J. in 't Veld7

Onderzoek ten behoeve van beleid Ook al geen eenvoudige zaak Wereld van beleid bevangen door waarden en beleidstheorieën Aard van kennis ongeschikt voor dienstverlening TransGov/ /R.J. in 't Veld8

De ongeschiktheid van universitaire kennis voor handelen Disciplinaire grondslag: aspect en niet probleem behandeld Methodologische immunisering Taalproblemen met anderen Waarden impliciet

Transdisciplinariteit Traject van probleemverwante kennis naar handelingsperspectief Criterium voor succes is sociale robuustheid, consensus, plausibiliteit, niet waarheid of validiteit Niet alleen interdisciplinair, maar altijd interactie tussen kennisdragers en beleidsmakers en/of burgers

Onderzoek over de relatie tussen kennis en handelen/beleid Dat doen wij hier Door weinigen gekend Vijandig aan belangen van politiek en disciplinaire wetenschap

Universitaire handicaps De universiteit heeft een aantal handicaps om zo te onderzoeken dat kennis kansen schept voor verstandig handelen: vijandige interne logica, disciplinariteit, afstand De onderzoekende samenleving heeft potentieel voordelen maar heeft nog niet geleerd die uit te baten

Kansen op kennis, kennis voor kansen Nodig is 1 e klas onderzoek Noodzakelijk zijn nauwkeurige procesvereisten voor transdisplinariteit Basaal is een waardengemeenschap waarin kritisch respect domineert