Kansen op kennis en ook kennis voor kansen inleiding door roel in ‘t veld
Korte inhoud De context: kennisdemocratie Wat is onderzoek? Wat is kennis? Welke kansen op kennis zijn belangrijk?
De context Zich ontwikkelende verhoudingen van: reflexieve sociale systemen die co-existeren met technische systemen In meervoudigheid
Reflexiviteit Sociale systemen zijn per definitie onkenbaar. Kennis over het systeem verandert het systeem zelf onmiddellijk. Het leert van het leren en gaat zich daardoor anders gedragen. In een continue proces herontwerpt het steeds zijn verleden en verandert daarmee ook zijn toekomst.
5 Representative Democracy Disciplinary Science Emerging Bottom-up Media Top- down Media Emerging Transdisciplinary Design/Science Emerging Participatory Democracy Tensions 1st order 2nd order 3th order &
Tensions between old and new forms of politics, science and media Representative Democracy Disciplinary Science Emerging Bottom-up Media Top- down Media Emerging Transdisciplinary Trajectories Emerging Participatory Democracy Tensions 1st order 2nd order 3th order Knowledge democracy: Turbulence and unpredictability (Roel in ‘t Veld, 2010) 4th order TransGov/ /R.J. in 't Veld6
Wat is onderzoek? Reflexief kijken naar reflexieve systemen Misschien ten behoeve van handelen Onderzoek ten behoeve van handelen kan alleen deels van binnen uit TransGov/ /R.J. in 't Veld7
Onderzoek ten behoeve van beleid Ook al geen eenvoudige zaak Wereld van beleid bevangen door waarden en beleidstheorieën Aard van kennis ongeschikt voor dienstverlening TransGov/ /R.J. in 't Veld8
De ongeschiktheid van universitaire kennis voor handelen Disciplinaire grondslag: aspect en niet probleem behandeld Methodologische immunisering Taalproblemen met anderen Waarden impliciet
Transdisciplinariteit Traject van probleemverwante kennis naar handelingsperspectief Criterium voor succes is sociale robuustheid, consensus, plausibiliteit, niet waarheid of validiteit Niet alleen interdisciplinair, maar altijd interactie tussen kennisdragers en beleidsmakers en/of burgers
Onderzoek over de relatie tussen kennis en handelen/beleid Dat doen wij hier Door weinigen gekend Vijandig aan belangen van politiek en disciplinaire wetenschap
Universitaire handicaps De universiteit heeft een aantal handicaps om zo te onderzoeken dat kennis kansen schept voor verstandig handelen: vijandige interne logica, disciplinariteit, afstand De onderzoekende samenleving heeft potentieel voordelen maar heeft nog niet geleerd die uit te baten
Kansen op kennis, kennis voor kansen Nodig is 1 e klas onderzoek Noodzakelijk zijn nauwkeurige procesvereisten voor transdisplinariteit Basaal is een waardengemeenschap waarin kritisch respect domineert