Het vertrouwen van de overheidsaccountant OVAC najaarsbijeenkomst 20 november 2008 presentatie door mr. drs. Bas Sepers raadslid PvdA Den Haag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

Koninklijk Nederlands Instituut van Registeraccountants De accountant Loopjongen of alleskunner?
Belastingdienst en administratieve software Actualiteiten
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
STRATEGISCHE PLANNING
Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Kleur in de verklaring. Zwart wit of kleur? 2 En nog meer kleur 3.
Beheer(s) je milieutaken Milieuzorgsysteem als tool! 19 november 2012.
Veiligheidsincidenten de afgelopen maand? 21 mei
Gemeente Oud-Beijerland 8 oktober 2010 Peter Vermeulen
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
COMPLIANCE THE CORPORATE MELTDOWN?
Laat u wat liggen ? Bianca Steentjes RO Reinier Gosselink RA
Jasper Dekker consultant Agentschap SZW
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Management & Organisatie
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
Regelgeving accountancy vanaf 2007 NIVRA Voorlichtingsbijeenkomst.
Het Europees Sociaal Fonds
Uitvoering toekomststrategie Essent Harm Assies en Henk Kosmeijer Portefeuillehouders nutsvoorzieningen en financiën Informatieavond Essent, 17 maart 2009.
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Taakinvulling door de rekenkamer
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Docentendag 2012 Economie en Bedrijfseconomie Samenwerking: Vertrouwen of controle? Reinald Minnaar 25 oktober 2012.
Agenda  Lessen 34 tm 35  7 en 8 december 2011  hs 31  bestuderen 31.1 tm 31.4 maken 31.1 tm 31.5.
Betrouwbaarheidstypologie
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Sturen op vertrouwen NVAG 23 mei 2012 Elly Breedveld Erasmus CMDZ.
WG. Nieuwe handhaving Peter Musselaers (Nijmegen)
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Betrokken van buiten - wordt gevolgd Presentatie raadsinformatieavond 4 december 2008.
Solidariteitskas VAN GEMEENTEN TOT GEMEENTEN. Van Dale’s woordenboek: SOLIDARITEIT bewustzijn van saamhorigheid en bereidheid om de consequenties daarvan.
ESF voorlichtingsbijeenkomst
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
DALTON compleet?.
Financiële ontwikkelingen bodemsanering
Waterschappen en ESF Bart Kuipers | Donderdag 26 november 2009.
Lean Six Sigma bij de gemeente Amersfoort
Het vertrouwen van de overheidsaccountant
Regels: van lappen-deken naar naadloos pluriform-tapijt ? OVAC bijeenkomst, Gert Smit RAFE 7 december 2007.
Toelichting Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Interbestuurlijke informatie Spelregels voor informatieuitvraag
Europees Fonds voor de Meest Behoeftigen (EFMB) Vereisten ()
Beheer Elkey externen Jeroen François Security Manager.
tdfdsfd De rol van Actal voor gemeenten Woensdag 28 januari 2015
Toezicht en Handhaving
Jezus leert ons: Bidden vindt plaats in de intimiteit van je relatie met God.
Congres Rechtmatige zorg: Een kijkje in de keuken van de medisch specialist Herman-Jan Pennings, longarts Michael Ehlen, Manager F&C Laurentius ziekenhuis,
Solidariteit in het sociaal domein Regionaal verdelen van kosten en risico’s, balans en vooruitblik Ard Schilder, 5 november 2015 Tijd voor een relatie.
Integriteitrisico’s in kernprocessen
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Help! Worden een klokkenluider BP Holdings. Een klokkenluider is een persoon die de openbare of autoriteiten informeert over vermeende wangedrag plaatsvindt.
Administratieve kanten nieuwe regeling Gerard Slotema AgentschapSZW.
Ervaring regio met ESF actie J Karin van Meer. Beeld van de regio Noordoost Brabant.
A3 methodiek A3 methodiek: leiderschap in transitie-control?
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking auditcommissie Plan van aanpak accountantscontrole 2010 Dordrecht 24 augustus 2010 Rein-Aart van Vugt.
Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 Drs.D.E.(David) Zijlmans RA.
Informatiebijeenkomst Arbeidsmarktregio’s 27 juni 2013 Programmaperiode ESF Natalie Koot, projectleider ESF 2020.
Stedendag verantwoording GSB III Verantwoording en controle Ad Marneffe.
Accountantscontrole Beoordeling registratiesystemen 18 juni 2009 Utrecht 1 Stedendag verantwoording GSBIII
Deelsessies Conferentie ‘Modernisering Financieel Toezicht’ 13 oktober 2010.
20 november 2008  Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 drs. Neil van Engelen RA.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Financiële rechtmatigheid
Doen wat nodig is! Onze zoektocht naar eigentijds verantwoorden Mohamed Acharki, Maartje de Kruijf Dordrecht, 24 januari 2018.
DUURZAME INZETBAARHEID Voorlichtingsbijeenkomst ESF subsidie
Van toezicht op scholen naar toezicht op besturing in het onderwijs
Transcript van de presentatie:

het vertrouwen van de overheidsaccountant OVAC najaarsbijeenkomst 20 november 2008 presentatie door mr. drs. Bas Sepers raadslid PvdA Den Haag

1. controle op zich is niet iets goeds, maar is onmisbaar controle en vertrouwen zijn twee verschillende zaken het heeft gevaarlijke kenmerken: extra systeem met interne en externe toezichthouders neiging om in omvang toe te nemen (verslavingsgevaar) controleurs niet altijd competent / onafhankelijk (kredietcrisis, Enron) teveel door incidenten gedreven

2. vertrouwen is niet direct beter Alan Greenspan I Was Wrong to Trust Banks het Enron-schandaal If we can't trust the auditors, whom can we trust?

3. een vorm van controle is nodig budget gemeente Den Haag circa 2,3 miljard al jaren durend ondermaats financieel beheer bij een gemeentelijke dienst (geen volledig goedkeurende verklaring gemeenterekening) meer dan 500 subsidierelaties fraude bij subsidierelatie stichting SHAM terugkerende druk op de gemeente om financiële problemen ADO het hoofd te bieden

4. inrichting controle-aanpak is cruciaal controle is niet goed, vertrouwen is niet beter vertrouwen is geen uitgangspunt (zie centrale vraag) maar een resultaat controle-aanpak moet efficiënt en effectief zijn hoe kan de controle-aanpak zodanig worden ingericht dat met een minimale regel- en controledruk maximaal vertrouwen ontstaat? welke rol heeft de overheidsaccountant hierbij?

5. kenmerken van de accountant pokeraars bij uitstek produceren heel veel en 'heel zorgvuldige' accountantsverklaringen produceren bibliotheken vol handleidingen reviewen elkaar (hoezo vertrouwen?)

6. verwachtingen over de accountant (overheids)accountant is kostenpost kritische blik op eigen werkzaamheden wordt verwacht (waar kan het minder?) accountant zou uitvoeringstoets moeten doen op controle-voorschriften en een actieve rol moeten spelen bij totstandkoming/evaluatie wet- en regelgeving hoezo accountantsprotocollen? (hoe ver moet de betutteling gaan?)

7. voorbeelden SZW Den Haag wil aparte accountantsverklaring van de SVB voor specifiek het Haagse deel in Nederland strenger dan van Europa moet urenregistraties moeten binnen een week zijn geautoriseerd anders niet subsidiabel bij externe inhuur maakt de prijs voor de subsidieverstrekker niet uit, bij zelf doen wel in 2009 nog ESF-controle van bestedingen uit 2003

8. wat is uw rol bij de controle-druk? Mogelijke rollen als accountant Dader Medeplichtige Toeschouwer Slachtoffer

9. naar een oplossing vertrouwen door met elkaar te overleggen over verantwoording vragen en verantwoording afleggen meer horizontaal toezicht, minder hiërarchisch controle op maat: actieve rol van de accountant bij reductie regel- en controledruk bereidheid politici voor andere manier van werken

einde