Communicatie met de arts

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doublet deel 1 – de basis.
Advertisements

WELKOM BIJ DIT SPEL VOOR HET EERSTE!!! DIT GAAT OVER: + en – tot 20 KLIK OP DE MUIS OM DE SPELREGELS TE LEZEN!!!
Welkom !!! Stichting Lodewijk de Raet Geert Vansieleghem
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Workshop Handelingsgericht werken
De nieuwste uitspraken
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Uw apotheek. Voor betrouwbare zorg dichtbij
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
1.Er wordt als groep gereden, dus: Samen uit, samen thuis! 2.Cycletime is een toerfietsvereniging, de tochten zijn geen wedstrijd 3.ledereen houdt zich.
VEG Halle Prediking 15 december 2013.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Evalueren is een verzamelnaam van:
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Cardiothoracale Chirurgie UMC Utrecht
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Ter gelegenheid van het ske symposion  1350 per jaar  Daarvan ca 850 in raadkamer ◦ 300 ingetrokken ◦ 240 niet ontvankelijk ◦ 310 ongegrond.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Johari venster & feedback
WISKUNDIGE FORMULES.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
“Ik kan dit niet oplossen...” “Ik zal de weg voor jou banen”
Thema HACCP
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Silverman “Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, een evidence based benadering”, 2006 “Skills for communicating with patients” 2005 Silverman, Kurtz.
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Tweedegraadsfuncties
1. Levensbeschouwing en communicatie
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Enquête.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Farmaceutische zorg in NCare
Zijn uw patiënten tevreden over uw bereikbaarheid?
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Uw kind roken, drinken, en blowen. U kunt er iets aan doen!
Gedragsveranderingen bij dementie
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Vergaderen.
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Paniek !!!.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Sandra Schouws20 september 2012 Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in Herhaalrecept Service.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Van recept naar medicijn
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Welkom op onze ouderochtend
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Wijs met medicijnen Voor ouderen die verschillende medicijnen tegelijk gebruiken.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Welkom op onze thema-avond
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Gesprekstechnieken Les 5.
Burgerschap Samenwerkend leren
Transcript van de presentatie:

Communicatie met de arts Wat leren de studenten?

Van medicatiebeleid naar medicatiebegeleiding FTO Telefonisch contact Van medicatiebeleid naar medicatiebegeleiding Korte introductie wat besproken zal worden: Eerst FTO, dan telefonisch contact.

Overleg tussen verschillende professionals FTO FTTO Formulariumcie Antibioticabeleid Protocollencie We beginnen met FTO. Maar je zou kunnen zeggen, bij medicatiebeleid een overleg tussen verschillende professionals om gezamenlijk beleid te komen. Kan FTO zijn, maar ook…

Wat zijn lastige situaties in een FTO? Wat is uw ervaring? Wat zijn lastige situaties in een FTO? Inventariseren. Rondlopen met microfoon. Opschrijven!!!

Wat vinden studenten lastig? Blok beton Buigen of … Tja, goed punt ….. n=1 Worst, wijn en punten Kort behandelen. Blok beton koppige arts: hoe overtuig ik die? Buigen of … wanneer geef ik toe Nieuwe informatie: twijfel over eigen deskundigheid. Drogredenen: in mijn praktijk zie ik dat nooit. Ongemotiveerd, weinig inbreng/feedback. Wat zijn overeenkomsten met de zaal? Verkeerd beeld. Verschil onervaren – ervaren.

Parkinson: heeft ropinirol een meerwaarde boven pramipexol? Voorbeeld casus Parkinson: heeft ropinirol een meerwaarde boven pramipexol? Studenten bereiden zich in het blok voor in een projectgroep over een FTO over een dergelijk onderwerp. Een van hen geeft twee aanwezige artsen (docenten) een presentatie, ook zijn de prescriptiegegevens van de artsen bekend. Daarna hebben de studenten om de beurt een gesprek van 15 minuten met de twee artsen over het betreffende vraagstuk. De artsen kunnen zowel inhoudelijke vragen hebben, maar met name gaat het om de gezamenlijke afweging. Wat kan zo’n casus zijn? Kort benoemen. Zoiets kan in de toets zitten, maar deze casus spelen we ook uit in de communicatietraining voorafgaand aan de toets. De titel van de training is: het bereiken van overeenstemming.

De middelen op een rij Ropinirol Werkzaamheid vergelijkbaar Meer kans op interacties (CYP) Bijwerkingen: misselijkheid, hallucinaties extreme slaperigheid!? Voordeliger Pramipexol Werkzaamheid vergelijkbaar Bijwerkingen: misselijkheid, hallucinaties extreme slaperigheid? Neiging tot gokken De conclusie van de studenten was (in het rollenspel): qua werkzaamheid zijn middelen vergelijkbaar. Bijwerkingen beetje appels met peren, maar een niet gunstiger dan de ander. Ropinirol goedkoper, daarom eerste keus. Kunt u zich hierin vinden? Is de vraag aan de artsen? Een deel wel, een deel niet. Ropinirol slaapaanvallen? Dan voorkeur voor pramipexol. Goed idee. Ik heb een gokverslaafde pramipexol patient gehad. Nou,… Een patient met ropinirol met hallucinaties. Dan liever pramipexol. Moeten kosten nu doorslaggevend zijn? Het gaat toch om werkzaamheid en effectiviteit? Interacties bij ropinirol. Toch risico. Dan pramipexol. Pramipexol ook antidepressief effect. Dat is toch ook gunstig? Nieuwe info… De vraag is wat weegt voor hen het zwaarst?

Wat weegt het zwaarst? Dat kan per arts verschillen Eigen ervaringen (positief en negatief) spelen grote rol Dus niet alleen evidence based Ook praktische omstandigheden En persoonlijke situatie Sheet behandelen. Allerlei argumenten, voor- en nadelen vliegen als je niet uitkijkt over tafel in een discussie. Terwijl je graag een open dialoog wilt. Hoe bereik je overeenstemming?

Hoe bereik je dan overeenstemming? Iedereen alle relevante informatie Niet één juiste oplossing Afwegen en interpreteren van informatie Achterhalen wat voor de ander belangrijk is Overeenkomsten en verschillen benoemen Besluiten Rekening houden met verschillen en belangen Vooraf helderheid over besluitvormingsmethode Een groep komt tot consensus als ze gezamenlijk beschikken over alle relevante feiten en informatie. De informatie wijst niet altijd eenduidig in één richting. Vanuit de informatie wordt met elkaar een afweging en interpretatie gemaakt, waarbij onderlinge overeenkomsten en verschillen helder worden. Je wordt overtuigd door het argument dat je aanspreekt, de uitkomst die tegemoet komt aan jouw belangen en rekening houdt met jouw bezwaren. Je moet dus goed weten waar de kneep zit en dat vraagt dus om goed luisteren en werkelijk ingaan op wat de ander naar voren brengt. Vervolgens kan op basis daarvan besloten worden wat de beste uitkomst is, rekening houdend met de verschillen en hoe zwaarwegend die zijn.

Want allebei je op je eigen hooibaal richten, op je eigen stokpaardjes levert niets op. Het is wellicht verstandiger om eerst met de ander mee te gaan, de kans is groot dat diegene daarna ook met jou mee wil gaan.

Telefoongesprek n.a.v. interactiesignaal Apotheker - arts Vanaf hier Fred.

Telefoongesprek interactie uitgangspositie: apotheker belt arts urgentie: patient staat in apotheek verhouding: bekend/onbekend huisarts/assistent/chef de clinique? inleven in situatie arts: apotheker belt: ongelegen, kort houden start negatief: is er iets fout? gemeenschappelijk probleem maken: uitleggen, meedenken, hulpvaardig opstellen respect voor elkaars deskundigheid

Medicatie man van 59 jaar acenocoumarol volgens voorschrift trombosedienst (cardioloog) magnesiumoxide 3 x daags 500 mg (huisarts) Depakine chrono 3 x daags 500 mg (neuroloog) NIEUW: Recept: 14 stuks co-trimoxazol 960 mg, 2 x daags 1 tablet (longarts)

De student belt op Observeer: Is de bedoeling duidelijk voor de arts? Is de informatie van de student begrijpelijk? Is de informatie juist? Luistert de student naar de arts en gaat de student op de arts in? Stemt de student af op de arts? Fred neemt plaats met Jacqueline Ik licht toe

Wat is u opgevallen? Nabespreking Majanne

Effectief feedback geven Concreet waarneembaar gedrag Niet de persoon Liever meteen Vanuit jezelf: ik-boodschap Ruimte voor reactie Ik zag/hoorde ..., dat gaf mij de indruk dat ...., het effect was ..... Mijn tip/ compliment voor jou is..... Majanne

Mechanisme begrijpen en kunnen uitleggen (kinetiek/dynamiek) Voorbereiding Mechanisme begrijpen en kunnen uitleggen (kinetiek/dynamiek) Relevant in dit geval? Acuut? Moet ik nu bellen? Welke arts bel ik? Alternatief bedenken Voorbereid zijn op voorstellen arts Boek open op juiste blz. Vanaf hier Fred

Tips “liever snel dan grondig” houd het kort en zakelijk beter 80% goed binnen tijd dan 100% na tijd opzoeken, alleen < 30 sec. risico durven nemen niet te lang poot stijfhouden, geef speelruimte eerlijk zijn duidelijke afspraak: wie doet wat? achteraf fout: opnieuw bellen

Don’ts Niet starten met uitgebreide uitleg “zo doen we het altijd” “dit mag niet”, “dit is fout” “Mijn computer zegt …”, “we constateren dat…” Geen ja zeggen als je het niet zeker weet Niet laten wachten (evt. terugbellen)