Samen werken aan geletterdheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Laaggeletterdheid
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Ervaringen in samenwerking
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Centrale werkwinkel D:
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
HoekscheWaardDuurzaam
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
De Vergeten Parels van Rotterdam-Zuid
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Onderwijs & Arbeidsmarkt Jaap Bond, gedeputeerde Provincie Noord-Holland.
Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
Samenwerken in burgerschap
De kop in het zand? functioneel analfabetisme onvoldoende kunnen lezen en schrijven om redelijk deel te nemen aan het maatschappelijk leven en arbeidsproces.
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Harmonisatieplannen kabinet
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
NME: kiezen, leren, meedoen
Samen werken aan een gezonde regio!
Werken naar Vermogen In de Drechtsteden G.A. ten Dolle, directeur Dordrecht Projectgroep Wwnv 1 December 2011.
MEE OP WEG Meedoen in het (maatschappelijk) verkeer
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Workshop co-creatie met gemeenten
De start * 2010 * Initiatief: NIGZ (CBO),NHG, LHV, Pharos, AMC, NIVEL, Stichting Lezen & Schrijven *Intentieverklaring ondertekend door 30 organisaties.
Herstructurering Sociaal Domein
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Een gezonder Nederland VTV-2014
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Zorgbelang Gelderland & aanpak laaggeletterdheid
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
Een prachtige kans voor uw kinderen
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
SeniorWeb helpt senioren digitaal bij te blijven Elisabeth Weinberger.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
<plaats en datum>
Resultaatgericht Samenwerken
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
STARTBIJEENKOMST.
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Laaggeletterdheid in Nederland
Wmo beleid in de Drechtsteden
<plaats en datum>
Naar een stad waarin iedereen meedoet
Op zoek naar nieuwe verbindingen
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

Samen werken aan geletterdheid Roermond 30 maart 2011

Even voorstellen Soler Berk sb@lezenenschrijven.nl 070-302 2663 Themamanager maatschappelijke organisaties en overheden sb@lezenenschrijven.nl 070-302 2663 06-54 7777 29

Introductie Stichting Lezen & Schrijven Landelijke ontwikkelingen Vanmiddag….. Introductie Stichting Lezen & Schrijven Landelijke ontwikkelingen De kracht van samenwerking Wat betekent dit voor uw aanpak?

Stichting Lezen & Schrijven Opgericht in 2004 Door Prinses Laurentien Thema op de politieke en sociaal-economische agenda Traditionele en nieuwe partijen betrekken bij de aanpak Missie Als aanjager een bijdrage leveren aan het oplossen en verankeren van de aanpak van laaggeletterdheid. Hoofddoelstellingen Laaggeletterdheid door samenleving laten onder- kennen als belangrijk individueel en sociaal-economisch vraagstuk, nationaal als internationaal. Laaggeletterdheid helpen voorkomen en verminderen door probleem in de vorm van concrete projecten structureel, pragmatisch en gezamenlijk aan te pakken.

Wat hebben we bereikt 2004-2010 1. Taboe & non-thema & ‘in-crowd’ 1. Bredere bekendheid en betrokkenheid 2. Onderwijskundig thema 2. Breed actiekader (afspraken in convenant, bondgenootschappen, provinciale betrokkenheid) 3. Gericht op volwassenen 3. De hele ‘taallijn’

Wat willen we nog bereiken? 2011 e.v. 1. De ‘buzz’: Nu: meer Langere termijn: houden 2. De aantallen: 100.000 volwassenen per jaar (convenant) Alle kinderen leren lezen en schrijven 3. Het sneeuwbaleffect: Iedereen voelt zich aangesproken en mede- verantwoordelijk Lezen en schrijven altijd en voor alles belangrijk Breed maatschappelijke betrokkenheid verzilveren

Actieplan Laaggeletterdheid en Aanvalsplan Landelijke ontwikkelingen Het regeerakkoord Actieplan Laaggeletterdheid en Aanvalsplan Basisvaardigheden in Nederland Participatiebudget

Actieplan laaggeletterdheid en Aanvalsplan Zomer 2010: Het Forum AtotZ (een informeel platform van 28 prominente Nederlanders) doet oproep aan informateur(s) Regeerakkoord Vrijheid en Verantwoordelijkheid De basis voor de kenniseconomie wordt in elk deel van het onderwijs op orde gebracht. De kerntaak van basisscholen ligt bij taal en rekenen. Kinderen met een grote taalachterstand gaan met dwang en drang deelnemen aan vroeg- en voorschoolse educatie. Ouders zijn mede verantwoordelijk (ook financieel) voor de taalontwikkeling van hun kinderen. Het kabinet komt met een actieplan tegen laaggeletterdheid. Aanvalsplan met 1 jaar verlengd (2011), daarna dus: Actieplan

Basisvaardigheden in Nederland Nederland kennisland Moderne samenlevingen niet meer concurreren op lage lonen. Toekomstig succes: (diensten)economie met hoge toegevoegde waarde. Menselijk kapitaal is dan de belangrijkste hulpbron. Nederland - kenniseconomie en informatiesamenleving: Kennis en informatie steeds belangrijker als motor en smeerolie voor economische groei en maatschappelijke ontwikkeling. Mate van toegang tot informatie bepaalt maatschappelijke positie van het individu. Vergrijzing Vanaf 2010 voor het eerst sinds decennia: krimpende beroepsbevolking. Vraag naar arbeid zal blijven toenemen, met arbeidsmigratie alleen niet op te lossen.

En voor het individu: kansen benuttende jongere Mondige zelfstandige patiënt zelfstandige leerling bewuste opvoeder betrokken burger flexibele werknemer Eigen financiële keuzes makende volwassene en jongere ICT vaardige volwassene actief participerende inwoner sociaal betrokken burger zelfstandig keuzes makende volwassene kritische, mediawijze televisiekijker

Participeren Samen leven Integreren Gezond leven Innoveren Excelleren Met andere woorden… Participeren Samen leven Integreren Gezond leven Innoveren Excelleren ?

En in Den Haag ziet het er dan zo uit…….IVO

Nederland: wereldleider in kennis en vaardigheden? Nee! Grote groepen werkenden beschikken niet over een startkwalificatie. Startkwalificatie = beheersen basisvaardigheden Grote delen van de volwassen bevolking: beschikken niet de meest basale vaardigheden als lezen, schrijven, rekenen, ICT, omgaan met geld, gezond leven, etc., etc. Het verbeteren van ons onderwijssysteem is een onvoldoende antwoord. Er is meer nodig. Multiproblematiek Vaak dezelfde mensen die op verschillende type vaardigheden slecht scoren: een opeenstapeling van problemen. Door gebrekkige basisvaardigheden kunnen zij deze problemen vaak ook maar moeilijk het hoofd bieden. Mensen in een kwetsbare sociaal-economische positie, zoals lageropgeleiden, ouderen, allochtonen, werklozen, mensen met een uitkering.

Gedachtegang IVO op lokaal niveau? Gemeente Zwolle UWV WERKbedrijf, de e-learingmodule herkennen en doorverwijzen voor baliemedewerkers en samenwerking met de gemeente De werkgroep duurzame participatie voor brede werving (inburgering, e-vaardigheden, lezen en schrijven, etc.)

Perspectieven participatiebudget? Opgebouwd uit drie geldstromen: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (WEB); ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (WWN, W-deel); ministerie van Infrastructuur en Milieu (WI). Om duurzaam te kunnen participeren zijn de basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen een vereiste. Vanuit deze gedachte zijn de drie geldstromen dan ook inzetbaar om burgers te scholen en te helpen met het verwerven van de basisvaardigheden met als doel: participatie!

Participatiebudget in de praktijk stadsregio Rotterdam Een centraal aanmeldingsloket voor doorverwijzers uit: gemeente; bedrijven; maatschappelijke organisaties. Een centraal loket voor: inburgeraars (verplicht en vrijwillig) laaggeletterden Bondgenootschap vier Rotterdamse wethouders: ruim 50 bedrijven, instellingen, scholen en gemeentelijke diensten krachten gebundeld Gezamenlijke verantwoordelijkheid, maar centrale regie! Nu brede werving via het Rotterdamse bondgenootschap Laaggeletterdheid Resultaat: 1 januari 2010 tot eind 2010 > 3000 participatietrajecten

Quote René Paas, voorzitter DIVOSA Voor wie nauwelijks kan lezen of schrijven is de arbeidsmarkt genadeloos. De kortste weg naar werk is daarom soms een omweg. Een gemeente kan door de inzet van het participatiebudget de meeste kwetsbare burgers iets heel waardevols meegeven: de beheersing van essentiële vaardigheden lezen, schrijven en rekenen, een goede basis om volwaardig deel te nemen aan de maatschappij.

Hoe helpen wij gemeenten en provincies? Hoe kan mijn gemeente… 1. laaggeletterdheid bespreekbaar maken? 2. ervoor zorgen dat meer mensen onze communicatie begrijpen? 3. lezen bevorderen? 4. taalachterstanden verminderen bij kinderen, jongeren en hun ouders? 5. laaggeletterden zonder werk stimuleren te participeren? 6. laaggeletterdheid op de werkvloer bestrijden? 7. wet- en regelgeving optimaal benutten bij mijn beleid? En door: Het bieden van 20 uur ondersteuning op maat (per gemeente)voor de G50 gemeenten en Middelburg en Vlissingen.

Ondersteuning gemeenten en provincies Taalkracht voor gemeenten; Taal begint Lokaal; Taal in de Buurt; De e-learningmodule herkennen en doorverwijzen voor baliemedewerkers; 0900- ALFABET; Mediacampagne Leer Lezen en Schrijven Taalkracht voor: bedrijven, consultatiebureaus, kinderopvang, vmbo-scholen Landelijke partnerships met: Juridisch Loket, Leger des Heils, bedrijven, etc.

En wat vragen wij van u Regie en uitdragen van visie Ambitie! Over de schutting van uw eigen organisatie De mens centraal Samenwerking op lokaal, regionaal en provinciaal niveau Gebruikmaken van landelijke netwerken, initiatieven, projecten Het regionale geluid Monitoring op regionaal niveau

Heeft u nog vragen? www.lezenenschrijven.nl www.participatieladder.nl www.taalkrachtvoorgemeenten.nl www.taalkrachtvoorbedrijven.nl www.uaanzet.nl